Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage: Kwalificaties in de geestelijke verzorging. 12 slides.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Communicatie en draagvlak
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
COMPETENTIEONTWIKKELING
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
TOEKOMST VOOR HET BREIN
Respectvolle bejegening
Altijd meer aandacht 2012 Welkom bij Hutten. Cijfers op een rij ✪ Nationale toonaangevende culinaire dienstverlener ✪ Brabantse gastvrijheid 1929 ✪ Bijna.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Talentmanagement in de Technische Dienst
Van probleemstelling naar doelstelling
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Presentatie Axel Liégeois
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Morele Kwaliteit.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Studietaak De studietaak staat centraal
Centraal Planbureau en Planbureau voor de leefomgeving Plannen voor de stad Een multidisciplinaire verkenning van de effecten van verstedelijkingsprojecten.
Competentiecatalogus Mechatronica
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Jongeren Preventie Team
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Werkingsgebied van Management Drives
TOM keurmerk Marius Berendse.
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
11 juni juni 2004 Levensbeschouwelijke Identiteit; IBA-Studiemiddag1 Levensbeschouwelijke identiteit, opgeven of herijken “ Identiteit in de veranderende.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Angelique M. Reitsma, arts
FWG SUPERSET®.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Welkom,. Programma Korte introductie Innovatiediagnose: wat valt op? In dialoog Verzilveren Afronden.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Een theoretische verkenning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Donatievraag gesteld door de huisarts Een vraag in een belastende situatie gesteld aan verdrietige/geschokte nabestaanden.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Goed geestelijk is goed zakelijk
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Het Rijk van Koning Klant
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Vrijwillige inzet en ZZP’ers Een (on)mogelijke combinatie?
Double Quality Counseling VEENENDAAL
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Competentie gericht onderwijs
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage: Kwalificaties in de geestelijke verzorging. 12 slides Susette v. Geffen.

2Susette van Geffen Kwaliteitvan Geestelijke Verzorging - Onderzoek naar kwalificaties en competenties in de beroepspraktijk: BrabantZorg.

3Susette van Geffen Competenties en kwalificaties. Competentie: de vermogens (cognitieve vaardigheden en handelingsvaardigheden) van een individu die hem of haar in staat stellen op een adequate wijze taken uit te voeren, oplossingen te vinden en te realiseren in de dagelijkse handelingspraktijk. (Klarus). Kwalificatie: het geheel van geformaliseerde competentievereisten dat in arbeidssituaties gesteld wordt om met gewenst resultaat arbeidstaken uit te voeren en oplossingen voor uiteenlopende problemen in de arbeidssituaties te vinden en te realiseren. (Klarus). Competentie is gericht op het individu, procesdimensie en attitude staan centraal. Kwalificatie heeft structuren en systemen als invalshoek. Onder bepaalde voorwaarden krijgt een individu een kwalificatie toegekend.

4Susette van Geffen Waarom erkenning van verworven competenties? Transparantie, kwaliteit, ontplooiing.

5Susette van Geffen Empirisch onderzoek. 8 wenselijke competenties: collegialiteit, gespreksvaardigheden, innovatief handelen, integriteit, leervermogen, betrokkenheid, presentatie en leiderschap. Onderverdeeld in 4 kerncompetenties: - Communicatiecompetenties. - Persoonsgebonden competenties. - Motivatiecompetenties. - Managementcompetenties.

6Susette van Geffen Verbinding van kwalificaties aan competenties. Communicatie competentie  groepsdynamica, samenwerking in organisaties, gesprekstechnieken, counseling, diagnostiek, interreligieuze communicatie en zingeving. Persoonsgebonden competentie  zelfreflectie, creativiteit, voorgaan in diensten, presenteren. Motivatie competentie  ethiek en beleidsvoering, grondslagen van geestelijke zorg, professionalisering. Management competentie  organisatieontwikkeling, beleidsimplementatie, kwaliteit van beleid, groepsmatig werken.

7Susette van Geffen Koppeling kwalificatiebeleid en kwaliteitsbeleid.

8Susette van Geffen Professionalisering. Professionalisering van het beroep: onderzoek welke competenties bezit men, welke zijn wenselijk en welke kwalificaties brengen we hiermee in verband? Veranderingen context  verschuiving in wenselijke competenties en kwalificaties. Passende formatie.

9Susette van Geffen Imagobeheer. Rol en positie geestelijk verzorger is onduidelijk. Samenwerking, betrokkenheid met en voor bepaalde groepen is belangrijk.  Communicatie competenties en managementcompetenties.

10Susette van Geffen Integratie. Expertisezorg? Duidelijk functiegebouw en evaluatiemodellen = Borging binnen de organisatie.

11Susette van Geffen Evaluatiemodel. Leidraad bij jaargesprek,feedback en bijsturing, bewustzijn, helderheid. Hierdoor is het evaluatiemodel: Onderdeel van: Kwaliteit!

12Susette van Geffen Hartelijk dank voor de aandacht!