ResearchLab V1 Blok 2 2007-2008 hoorcollege 3 © R. Buisman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Het Forum Hoe ga je te werk met het forum?
Installatie instructie
1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Bepaalt je inbox je dag? Hoe beslis je snel? Hoe krijg je snel antwoord? Meer tips & tricks.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Les 1 Wat is “ Kook met mij mee!”?. Een dag zonder vlees
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
Website usability Door Dyonne en Yanthe.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Geld verdienen met trends
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Uitbouw expertisecentrum voor webgebaseerde testing pag. 1 Webbased testing wordt steeds belangrijker Nu werkt elke onderzoeker met eigen middelen: versnippering.
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 7 © R. Buisman.
V1 Blok hoorcollege 6 © R. Buisman
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 2 © R. Buisman.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 4 © R. Buisman.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
MedMec 04 Engagement The Game Called Life
Dag van het afstudeeronderzoek
Gebruik van registraties binnen steekproefonderzoek
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Online via een forum Focusgroepen;. Indeling 1.Waarom een forum ipv een face-to-face FG? 2.Een kijkje in de keuken! 3.Voordelen 4.Nadelen  5.Praktisch.
VZW Computer Users Meetjesland.  is een website waarop regelmatig - soms meerdere keren per dag - nieuwe bijdragen verschijnen die gedateerd zijnwebsite.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Geld verdienen met trends
3VOOR12 Analyse. Pluspunten: Veel recent nieuws Professionele journalisten, ze schrijven recensies van hoog niveau en weten waar ze over praten Vele albums.
Rotary in Nederland LinkedIn Group Wat is het ? Wat kan ik ermee ? Hoe meld ik me aan ?
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
Welkom bij deze mini-beurstraining.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Kwantitatief onderzoek
Onderzoek doen een methodische aanpak
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 1 © R. Buisman.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
PHL-Bibliotheek, op het kruispunt van vraag en antwoord. Hoe krijg ik toegang tot de Academia-beelddatabank?
Flyer maken (
Slim en veilig online winkelen Hein van Dijk
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Onderzoeksvaardigheden 3
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Plan van aanpak toekomstvisie gemeente Grootegast.
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
Instructie Shakespeak Powerpoint
Het delen van kennis een onderlinge uitwisseling van praktische kennis
Les 5: Het marketingplan
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Vaardigheden Interviewen
Helpen bij huiswerk en plannen
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
Transcript van de presentatie:

ResearchLab V1 Blok hoorcollege 3 © R. Buisman

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman2 Vandaag Afgelopen week: samenvatting Enquête: uitleg en tips & tricks. Voorbereiding werkgroep

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman3 Afgelopen week Onderwerp bepalen Formuleren onderzoeksvraag Voltooien onderzoeksplan Soms: aanzet tot verkennen van het veld

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman4 Onderzoeksproces Onderwerp bepalen Onderzoeksvraag bepalen Onderzoeksplan opstellen  –Resultaten literatuurstudie –Onderzoeksvraag –Onderzoeksopzet (wie, waar, wanneer, hoe, waartoe?) Contact leggen met onderzoeksgroep Enquêtevragen formuleren Interviewvragen formuleren Start onderzoek Analyse resultaten Onderzoeksverslag

Enquête Tips and tricks

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman6 Enquête (survey) Kenmerkend voor enquêtes is de grootschaligheid. Doel is om bij een onderzoeksgroep vast te stellen wat… –de verdeling van verschijnselen in de maatschappij is (bijv.: werkeloosheid) –de kenmerken van personen zijn (opleidingsniveau) –het gedrag is (televisiekijken) –de persoonsgegevens zijn (geslacht) of –de opinies zijn (mening over kabinetsbeleid)

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman7 Enquête - in het nieuws 21minuten.nl vraagt Nederlanders mening over democratie en overheid In een speciale editie van 21minuten.nl kunnen inwoners van Nederland online hun mening geven over onze democratie en onze overheid. De resultaten worden op 5 oktober bekendgemaakt ter gelegenheid van de 'Week van de Democratie', een themaweek die in 25 landen wordt georganiseerd. Tot en met 23 september kunt u deelnemen aan het onderzoek.

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman8 Tips & Tricks 1: hoe? Medium telefoon (telemarketeers) flyer / face-to-face (tevredenheids- onderzoek NS) on-line (via mail, of bij bezoek aan site) Sturing/toelichting Ja, bij afnemen Ja, bij uitdelen/invullen Nee!

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman9 Tips & Tricks 2: waarom? Doelgroep Verkennend (eenmalig) Verdiepend (herhaald) Kenmerk Gericht op in kaart brengen van een bepaalde groep, problematiek of voorkeur. Gericht op in kaart brengen achtergronden of trends van groep, problematiek of voorkeur, voorbeeld: panelonderzoek bij stem- of kijkgedrag.

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman10 Tips & Tricks 3: vraagstelling Vraagstelling Open (interview, bewering) Gesloten (tick box, meer/minder) Voor / nadeel - Lastig om uniform te maken + Onverwachte inzichten + Eenduidige antwoorden, snel te verwerken (grote groepen) - Geen onverwachte inzichten

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman11 Tips & Tricks 4: de gebruiker Gebruiksvriendelijk Beloning / belang Lengte / ingewikkeldheid Opmaak / indeling Kenmerk Waarom wil men de enquête invullen, wat hangt er voor de gebruiker van af? Hoe lang duurt het invullen, hoeveel tijd heeft de gebruiker, sluit de enquête aan bij kennis en kunde van de gebruiker? Belangrijke informatie bovenaan (als enquête maar half ingevuld), persoonlijke info onderaan. Geen overbodige informatie, bijvoorbeeld bij flyer: leeftijd en geslacht zelf invullen.

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman12 Enquête - online Gratis online enquêtes houden kan op: (max 10 dagen) (resultaten plubiceren) Of google zelf even, maar… voorwaarde is onbeperkt aantal vragen

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman13 En nu… Surf naar Click op de link (zoomerang) in het meeste recente V1: ResearchLab bericht. Doe mee aan het onderzoek.

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman14 Nog even… Voltooi het onderzoeksplan (printen en meenemen naar de werkgroep) Vul de online enquête van mij in (check intranet). Formuleer de eerste 10 voorlopige vragen van de enquête voor eigen onderzoek.

Q & A