Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Dienst Time Out Projecten
Complexiteit zorg. Van A naar Beter onderwijs op weg naar deskundige professionals Joost Kamoschinski.
‘Vermaatschappelijking van de zorg en sociale inclusie (Perspectief 2020)’
Eindwerk zesde jaar.
ORTHOPEDAGOGISCH WERKVELD DOCENT: Lut Theunis
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Voorlichting B3.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Stuurgroep Drugs 28 juni 2012 Oostende Voorstelling ondersteuningsproject nachtopvang Oostende.
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
UU - 26 oktober 2010 Wat is en doet de NVO? De NVO-registraties.
Radboud Universiteit Nijmegen 22 februari 2008
3e bachelor Agogische wetenschappen
Toelichting examenreglement academiejaar
Toelichting examenreglement academiejaar Faculteit psychologie en educatiewetenschappen.
3e bachelor Agogische wetenschappen
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
Maxime Neirynck.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Sociaal-Agogisch Werk
Stages in de Klinische Psychologie bij PP05
Stages in de Klinische Psychologie bij PP05
Studietrajecten FPPW na prof. bach. sec. onderwijs
STAGE Faculteit Rechtsgeleerdheid. Programma Opleidingsonderdeel “stage” : K. Bernauw Practische organisatie : K. Rötgens Getuigenis/ervaringen studenten-stagiairs.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Evaluatie van een proces
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Taakherschikking Functie en positie behandelend verpleegkundigen
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
juni Transitie jeugdzorg
Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht.
GEDRAGSTOORNIS DEFINITIE GESCHIEDENIS ORGANISATIE MODELLEN
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Handelingsgericht samenwerken
Opleiding Psychologie Universiteit Gent
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Voorlichting Ontwikkelings- en Forensische Psychologie Voorlichting
competentieontwikkeling
Informatiemodule stage-coördinatoren Najaar 2004 Dienst Onderwijs Geneeskunde KU Leuven.
S1: 22 september 2015 Elisa Vandenbussche Mentorenvorming D1.
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
Praktijkervaring en reflectie
1 Voorlichtingsbijeenkomst: Info voorbereiding klinische master en werkveld PPT Onderwijscoordinator Laura Holsbeeke Stagebegeleiders masterspecialisatie.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Orthopedagogiek Prof. dr. Karla Van Leeuwen 15/2/20111.
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Master studieadviseur Joleen de Jong
Psychologen in de gezondheidszorg
Opleiding, onderzoek en werkveld
GEDRAGSTOORNIS DEFINITIE GESCHIEDENIS ORGANISATIE MODELLEN
Methodisch werken in de dagelijkse werking
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
Transcript van de presentatie:

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Afstudeerrichting ORTHOPEDAGOGIEK

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Opleidingsprofiel

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek 3de Bachelor (1) 6 afstudeerrichtingspecifieke opleidingsonderdelen ‣ Theoretische orthopedagogiek (E. Broekaert) ‣ Orthopedagogiek van bijzondere groepen (E. Broekaert) ‣ Ontwikkelings- en gedragsstoornissen: psychologische diagnostiek (H. Roeyers) ‣ Klinisch-psychologische vaardigheden en diagnostiek (R. De Raedt) ‣ Neuropsychiatrie (L. Crevits) ‣ Orthopedagogische praktijk en stage (G. Van Hove)

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek 3de Bachelor (2) Brede orthopedagogische basis ‣ Theoretische onderbouwing (theoretische orthopedagogiek) ‣ Reflecteren over basisconcepten, diagnostiek en behandeling – eerste opsplitsing naar verschillende groepen (orthopedagogiek van bijzondere groepen) ‧ Disability studies ‧ Gedrags- en emotionele stoornissen ‧ Drugmisbruik ‣ Belangrijke link met praktijk (oefeningen: studiereis  internationaal perspectief; orthopedagogische praktijk en stage)

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek 3de Bachelor (3) Ondersteuning vanuit belangrijke zusterdisciplines ‣ Psychologie  vooral met het oog op diagnostisch werk (ontwikkelings- en gedragsstoornissen: psychologische diagnostiek; klinisch-psychologische vaardigheden en diagnostiek) ‣ Geneeskunde (neuropsychiatrie)

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Masters Verdere verdieping en specificatie Orthopedagogiek van de bijzondere groepen Disability Studies I Orthoped. G&E I Drug- misbruik I Disability Studies II Orthoped. G&E II Drug- misbruik II 3de bach 1ste master 2de master Ontw. en gedrags- strnss.: diagnostiek Ontw. en gedrags- strnss.: interventies

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek 1ste Master Afstudeerrichtingspecifieke opleidingsonderdelen ‣ Disability studies I (G. Van Hove) ‣ Orthopedagogiek van de gedrags- en emotionele stoornissen I (E. Broekaert) ‣ Drugmisbruik I (E. Broekaert) ‣ Ontwikkelings- en gedragsstoornissen: psychologische interventies (H. Roeyers) ‣ Orthopedagogische praktijk en stage I ( G. Van Hove)

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek 2de Master Afstudeerrichtingspecifieke opleidingsonderdelen ‣ Disability studies II (G. Van Hove) ‣ Orthopedagogiek van de gedrags- en emotionele stoornissen II (E. Broekaert) ‣ Drugmisbruik II (E. Broekaert) ‣ Orthopedagogische praktijk en stage II ( E. Broekaert)

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Praktijk en stage

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Algemeen een grondige kennismaking met het basiswerk op het terrein is noodzakelijk referentiepunt voor het theoretisch reflecteren als orthopedagoog ‣ Kennismaking met de orthopedagogische praktijk komt vooral tot stand in de opleidingsonderdelen ‘orthopedagogische praktijk en stage’ ‣ Daarnaast oefeningen aansluitend bij de afstudeerrichtingspecifieke opleidingsonderdelen, in nauwe samenwerking met het orthopedagogisch werkveld

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Overzicht Stage (3de Bachelor): kennismaking 4 weken Stage I (1ste Master) 8 weken Stage II (2de Master) 10 weken opvoedersperspectief orthopedagogen- perspectief themagericht / reflectief

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Orthopedagogische praktijk & stage 3de BA (1) = Kennismakingsstage Duur: 4 weken (eind september – eind oktober) In een setting behorend tot het (ruime) orthopedagogische werkveld – kndn./jongeren & volwassenen ‧ gehandicaptensector (VF) ‧ BJZ ‧ Gezondheidszorg (CGG / K-dienst) ‧ Onderwijs & CLB ‧ CAW ‧ K&G

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Orthopedagogische praktijk en stage 3de BA (2) Doelstellingen: ‣ Inzicht verwerven in het dagelijks handelen binnen een orthopedagogische setting, zowel wat betreft de organisatie als de eigenlijke werking (doelgroep (cliënten), het personeel, de organisatiestructuur, visie en uitgangspunten, de (ped)agogische werkwijzen (methodieken en activiteiten), enz …) ‣ Innemen van een gefundeerde positionering ‣ Ervaring opdoen met agogisch handelen (vnl. de interacties met cliënten zijn daarbij van belang) ‣ Zichzelf kritisch evalueren en eigen leerproces bijsturen Opvoeders-/begeleidersperspectief

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Orthopedagogische praktijk en stage 3de BA (3) 4 specifieke opdrachten ‣ Observeren ‣ Methodisch handelen ‣ Reflectie doelstellingen organisatie ‣ Zelfevaluatie  Neerslag in verslag

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Praktisch – stage 1ste BA (1) Stagebundel  verspreid via Minerva Praktische ondersteuning: ‣ Initieel stage-coördinator ‣ Verdere opvolging proces: stagementor Te ondernemen stappen: ‣ Zoeken stageplaats ( ‣ Formele documenten (stagevoorstel; stage- overeenkomsten) ‣ Arbeidsgeneeskundig onderzoek en inenting hepatitis

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Praktisch – stage 1ste BA (2) Timing ‣ 10/07: laatste dag indienen stagevoorstel (stage- coördinator) ‣ 24/07: laatste dag goedkeuring stagevoorstel ‣ 01/09: laatste dag indienen stage-overeenkomst (viervoud) en info-fiche ‣ 25/09: aanvang stage

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Orthopedagogische praktijk en stage I 1ste Ma Themagericht ‣ Disability studies / gedrags- en emotionele stoornissen / middelenmisbruik Duur: 8 weken Buiten- of binnenland Onderzoekend en observerend handelen Reflecterend – perspectief van de orthopedagoog

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Orthopedagogische praktijk en stage II, 2de Ma Verdere verdieping van het thema uit stage I Duur: 10 weken Dezelfde of relevante (indien stage II in buitenland) stageplaats Probleemoplossend handelen: heel specifiek taak/rol en functie van een orthopedagoog binnen een multi-disciplinaire context opnemen Reflecterend

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Tewerkstellingsperspectieven

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Algemeen: afstudeerprofiel Bijzondere ondersteuning van verschillende groepen mensen M.n. Zorg voor/ondersteuning van ‣ personen met een handicap / beperking ‣ personen met leerstoornissen ‣ personen met gedragsproblemen ‣ personen die middelen gebruiken / misbruiken

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Tewerkstelling (1) Gehandicaptenzorg (bvb. MPI’s; dagcentra; observatie- en behandelingstehuizen; centra voor kortverblijf; diensten voor begeleid, beschut en zelfstandig wonen; thuisbegeleidingsdiensten) BJZ (bvb. begeleidingstehuizen, gezinstehuizen, begeleidingsdiensten, OOOC’s, gezinsvervangende tehuizen, comité BJB) Geestelijke gezondheidszorg (bvb. kinder-, jeugd- en volwassenpsychiatrie; CGGZ) Drughulpverlening (bvb. opvangcentra voor druggebruikers, therapeutische centra voor verslaafden, straathoekwerk)

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Tewerkstelling (2) Onderwijs (bvb. instellingen voor inclusief en buitengewoon onderwijs, CLB) Andere (bvb. revalidatiecentra, geriatrische instellingen, kinderklinieken, buurtopbouwwerk, straathoekwerk, K&G)

Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek Taakinvulling Na Bachelor: ‣ Begeleidingswerk (jobcoach, trajectbegeleider, bemiddelaar, case-manager, P.A.B.- begeleider... in de gehandicaptensector, bijzondere jeugdzorg, drughulpverlening, gezondheidszorg, inclusief of buitengewoon onderwijs...) ‣ Ondersteuning bij: opstellen zorgbeleidsplannen, orthopedagogische handelingsplannen ‣ Ontwerpen en ondersteunen van participatieprojecten, training en vorming voor medewerkers in de orthopedagogische sector,... ‣ Coachen van zorgcoördinatoren,... Na Master: ‣ Voorlichting ‣ Beleidswerk / Coördinerend werk (teambegeleiding) ‣ Diagnostiek en handelingsplanning van kinderen en volwassenen die tot bijzondere doelgroepen behoren ‣ Fundamenteel en toegepast wetenschappelijk onderzoek