Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Presentatie Procedure naar het VO
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
Ict - beleidsplan
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Taalbeleid aan de UGent : Effect en evaluatie Sibo Kanobana Cel Diversiteit & Gender, UGent.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Modulewijzer ribBMC01c Beginnen met construeren Carport
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Telecommunicatie & Telematica
Welkom.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Onderzoekseenheid Cliffordanalyse Vakgroep Wiskundige Analyse
Wiskundige Analyse III
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Thema 1 Inleiding op Leren en Instructie Aanpak van de cursus
Bas Koole Leen Aper Fac. Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Ontwikkelingen & Leido Academy & Situaties
Multimediatoepassingen
Multimedia(technieken)
ELIS – Multimedia Lab Internettechnologie Rik Van de Walle Vakgroep Elektronica en Informatiesystemen (ELIS) Faculteit Ingenieurswetenschappen Universiteit.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Samenwerking OCMW-VDAB in Gent Werkgroep activering POD-MI,
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Bijeenkomst September 2015
De drie niveaus van onderwijs
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
LOB 3 HAVO Schooljaar
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
De eerste les Goedgekeurd door CKO vakgroep < ... >
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
introductie Wikiopdrachten
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
Dinsdag 4 september 2018 Ouderavond 5 vwo welkom.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Transcript van de presentatie:

Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus 2012-2013

Wat is Onderwijskunde?

Gemeenschappelijke elementen Gemeenschappelijk aan de voorbeelden is dat het feit dat het telkens situaties zijn waarin (1) leren en (2) instructie centraal staan. De situaties verschillen in de mate waarin ze formeel of informeel zijn opgezet. De doelgroepen kunnen sterk verschillen: volwassenen, kinderen, families, individuen, …

Formeel Formele contexten Leren en instructie geregeld via wetten, decreten of interne regelgeving. Bijvoorbeeld in schoolse contexten: kleuter-, lager- secundair, hoger-, beroepsonderwijs, VDAB-opleidingen, privé-opleidingscentra, nascholing voor leerkrachten, vervolgtraining van chirurgen in functie van hun erkenning door ziektefondsen, specialisatieopleidingen voor verpleegsters in functie van palliatieve zorgen, enz.

Informeel Informele contexten Hebben geen systematisch, verplicht of gereguleerd karakter. Bijvoorbeeld : tentoonstellingen, een EHBO-opleiding voor vrijwilligers, speelleervakanties, alfabetiseringscampagne voor ouders van allochtone kinderen, een gezondheidsactie in een asielcentrum voor politiek vluchtelingen, enz.

Onderwijskunde Onderwijskunde is het wetenschapsgebied dat zich richt op leren en instructie; en dit binnen een grote variatie aan formele en informele contexten, toepasbaar op alle leeftijdsgroepen en in traditionele en alternatieve contexten.

Aanpak van deze cursus Hoofddoel cursus: theorie verwerken en toepassingsgericht benaderen Leermaterialen Discussiegroepen en wiki’s Wekelijks werkcollege Toetsing Ervaringsonderzoeken

Hoofddoel cursus: toepassingsgericht Het kunnen toepassen van een onderwijskundig referentiekader bij het beschrijven, verklaren en oplossen van leer- en instructieproblemen. THEORIE EN TOEPASSING OP CONCRETE SITUATIES

Leermaterialen: bronnenboek Valcke, M. (2010). Onderwijskunde als ontwerpwetenschap. Een inleiding voor ontwikkelaars van instructie en toekomstige leerkrachten; Gent: Academia Press. Let op!! Nieuwe versie september 2010 Nieuwe hoofdstukken Alle bestaande hoofdstukken volledig herwerkt Didactische uitwerking voor begeleide zelfstudie

Leermaterialen: on-line omgeving Minerva

Leermaterialen http://users.ugent.be/~mvalcke/OWK_1213/

Leermaterialen: on-line omgeving Planning en nieuws: checken! Toetsing: zie vroegere examens Informatie: 1ste, 2de en 3de lijnshulp Vragen: bron studenten Cursus: per thema doelen, ppt-slides, videos en extra leermaterialen Oefeningen: Discussiegroepen en wiki’s (1ste Ba) Peer tutoring (Schakelstudenten) Ervaringsonderzoeken

Leermaterialen: on-line omgeving Oefeningen: Discussiegroepen en wiki’s (1ste Ba) Peer tutoring (Schakelstudenten) Verplicht onderdeel! Hebben elk eigen planning en aansturing: zie website

Discussiegroepen en wiki’s Vanaf tweede les onderdeel cursus VERPLICHT ONDERDEEL!! Alle studenten (niet de schakelstudenten) toegewezen aan een groep (zie “groepen”) Uitgangspunt is een opdracht (1 of 2 weken tijd) 1 Oefensessie Staat op 8/20 van de punten Criteria: kwantitatief en kwalitatief Gericht op onderzoek in relatie tot onderwijskunde Vrijstelling 6/8 in 2011-2012

Wekelijkse werksessie Wat is de rol van de wekelijkse werksessie? Wat met vragen? eerste lijn: discussiegroepen tweede lijn: e-mail liesje.debacker@ugent.be derde lijn: afspraak via vakgroep (spreekuur donderdag 10u00 – 09 264 62 51) Veel gestelde vragen: zie website, geordend naar thema

Toetsing Continue toetsing 8/20 Schriftelijke eindtoets 12/20 Gesloten vragen Stam + stellingen + keuzeoptie Voorbeelden: zie website

Enkele opmerkingen Taal: Engels en Nederlands Begeleidend onderzoek: informed consent Planning: zie website

Ervaringsonderzoeken Theorie is vervlochten met onderzoek Daarom ervaringsonderzoeken Twee concrete settings Cognitivisme: advance organizers en presentatievaardigheden Cognitivisme: L1 en L2 bij leren – advance organizers en dual channel theory Deelname verplicht (PC klas) Flexibele inplanning!

Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus