Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Edushock leerfestival
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Handelingsgericht werken en de IB
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
De “ leraar” als rolmodel
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
M. Valcke – Universiteit Gent
BEGINSITUATIE Product-procesmodel.
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Thema 2 Naar een referentiekader voor Leren en Instructie
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 4 Elske Revelman de Vries
Professionele ontwikkeling
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Handelingsgericht werken
Informatie- avond groep 6
Uitdagend ontwerpen Freddy Veltman – van Vugt Hanneke Koopmans
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
Return to Sender.
Cursus Handelingsgericht Werken
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Evidence-Based Medicine
Verschillen tussen scholen en klassen
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Referentiekader voor het onderwijs
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Thema 2 Periode 1 KOP
De drie niveaus van onderwijs
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Loopbaancompetenties
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Open Universiteit Nederland
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs Martin Valcke Martin.Valcke@UGent.be

Structuur “Vlaanderen aan de top” versus “Vlaanderen in de problemen” Even kwaliteit “testen” Complexer benaderen Rol leerkracht Conclusies

Conclusie “Wat werkt in onderwijs ?” is een simplistische vraag. Prioritaire vraag: houden we onze kwaliteit in de gaten? Zijn we gericht op evaluatie? Teacher as researcher.

Even testen x

Even testen Geloof je, jouw dokter wanneer die een ander geneesmiddel voorschrijft? Kies een getal van 0 (helemaal niet zinvol) tot 9 (zeer zinvol) 0__1__2__3__4__5__6__7__8__9

Even testen Hoe zinvol is onderwijskundig onderzoek voor de onderwijspraktijk? Kies een getal van 0 (helemaal niet zinvol) tot 9 (zeer zinvol) 0__1__2__3__4__5__6__7__8__9

Wat “werkt” in het onderwijs? Wat heeft een effect op leren? Direct effect Indirect effect (motivatie, attitude, zelf-concept, …). http://www.sigo.be/sok/Kwaliteit%20in%20onderwijs.pdf

Bepaalde aanpak, proces, kenmerk, … Betere prestaties Bepaalde aanpak, proces, kenmerk, … Attitude Zelfconcept Motivatie Opvattingen ….

Bepaalde aanpak, proces, kenmerk, … Voorbeelden Huiswerk Mindmaps Geven van feedback Computergebaseerde instructie Samenwerkend leren versus individueel leren

Mindmap

Bepaalde aanpak, proces, kenmerk, … Voorbeelden: Welke aanpak > effect? Huiswerk Mindmaps Geven van feedback Computergebaseerde instructie Samenwerkend leren versus individueel leren %

Effect size Effect aanpak, proces, aanpak …. Veel onderzoek: meta-analyse van de vele onderzoeken Samenvatten: effect size (d). Vuistregel: vanaf d = >.40 wordt het interessant. Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of over 800 Meta-Analysis relating to Achievement. Milton Park, Oxon: Routledge.

Bepaalde aanpak, proces, kenmerk, … Voorbeelden: Welke aanpak > effect? Huiswerk Mindmaps Geven van feedback Computergebaseerde instructie Samenwerkend leren versus individueel leren d=.29 d=.57 d=.73 d=.37 d=.59

Maar … even complexer maken Akkoord met onderzoeken? Bijv. Huiswerk

http://www.hisparks.com/MathHelpers/Homework_Research_and_Policy.pdf

Bepaalde aanpak, proces, kenmerk, … Complexer maken Betere prestaties Bepaalde aanpak, proces, kenmerk, … Attitude Zelfconcept Motivatie Opvattingen …. Kenmerken leerling Kenmerken leerkracht

Complexer maken

Micro-, mùeso- en macroniveau

Complexer maken Leerlingkenmerken Leerkrachtkenmerken Schoolkenmerken Context

Leerling

Leerling Geslacht Voorkennis Voorschoolse start onderwijs Verminderen angst Dieet Leerling

Leerling Geslacht (d=.12) Voorkennis (d=.67) Voorschoolse start onderwijs(d=.45) Verminderen angst (d=.40) Dieet (d=.12) Leerling

Voorbeeld, kenmerken van de lerende: wiskundeangst. Factoren die samenhangen met wiskundeangst (Vekeman, 2010, p.17).

Leerkracht (gebaseerd op Hattie, 2009, p. 109)

Leerkracht Verwachtingen leerkracht Relatie leerkracht leerling Verbeteren beheersing domeinkennis Lerarenopleiding Professionalisering leerkrachten (gebaseerd op Hattie, 2009, p. 109)

Leerkracht Verwachtingen leerkracht (d=.43) Relatie leerkracht leerling (d=.72) Beheersing domeinkennis (d=.09) Lerarenopleiding (d=.11) Professionalisering leerkrachten (d=.62) (gebaseerd op Hattie, 2009, p. 109)

Professionele ontwikkeling professionalisering Professionele ontwikkeling Aanpak in Vlaanderen? Aanpak buitenland? http://www.pearsonfoundation.org/oecd/china.html “Every teacher is expected to engage in 240 hours of professional development within five years.”

Aanpakken leerkracht Didactische aanpakken Doelen Leerstof Media Werkvormen Evaluatie

Van klas naar schoolniveau

Schoolkenmerken

Schoolkenmerken

Schoolkenmerken Zomervakantie Klasgrootte Zittenblijven Schoolgrootte Leren in kleine groepen

Schoolkenmerken Zomervakantie (d=-.09) Klasgrootte (d=.21) Zittenblijven (d=-.16) Schoolgrootte (d=.43) Leren in kleine groepen (d=.49)

School in context

School in context

Wie wil onderwijskundig onderzoek? Leerkracht Minister Directie Ontwikkelaars Uitgevers Onderzoekers …

Wie doet onderzoek? Onderzoeker = weg van de praktijk Leerkracht = volledig in de praktijk Teacher as researcher … Wie kiest probleem? Wie kiest alternatieve oplossingen? Wie interpreteert resultaten?

Teacher as researcher

Teacher as researcher

Tutorbabbel Teacher as researcher

Conclusie “Wat werkt in onderwijs ?” is een simplistische vraag. Prioritaire vraag: houden we onze kwaliteit in de gaten? Zijn we gericht op evaluatie? Teacher as researcher.

Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs Martin Valcke Martin.Valcke@UGent.be