OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Ivo Bernaerts

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Kleuterschool De Zevensprong
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Behandeling en begeleiding
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Onderwijs voor kinderen met een metabole aandoening Vlaams Patiëntenplatform vzw zaterdag 29 november 2008 Antwerpen.
SCHOOL EN SAMENLEVING.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Structuur secundair onderwijs
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
WERKVELD SCHOOLPSYCHOLOGIE De ORGANISATIE VAN HET WERKVELD ONDERWIJS IN VLAANDEREN LES 2 OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector:
Onderwijs voor personen met een handicap
OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Ivo Bernaerts
OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Ivo Bernaerts
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Op stap naar het secundair onderwijs
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Onderwijs - welzijn Uitgangspositie: Link onderwijs – welzijn Volgende thema’s/structuren/functies worden besproken: ON – gelijke onderwijskansen: cijfers.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Handelingsgericht samenwerken
Ouderavond locatie/data
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Overgang basis naar secundair
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Curriculumdifferentiatie
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
M-decreet Een korte toelichting.
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Het zorgcontinuüm.
Maak kennis met het CLB.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Workshop basisonderwijs
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Infoavond aanmeldings- & inschrijvingsprocedure
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Ivo Bernaerts WERKVELD SCHOOLPSYCHOLOGIE De ORGANISATIE VAN HET WERKVELD ONDERWIJS IN VLAANDEREN 2006-2007 LES 3 OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Ivo Bernaerts

werkveld schoolpsychologie STATISTIEKEN 2005-2006 Kleuteronderwijs Lager onderwijs Gewoon 232.709 Gewoon 388.973 Buitengewoon 1.821 Buitengewoon 26.753 Totaal 234.530 Totaal 415.726 werkveld schoolpsychologie

HET GEWOON BASISONDERWIJS Link http://www.ond.vlaanderen.be/gidsvoorouders/pdf/gidsvoorouders.pdf (verplicht) Basisonderwijs = kleuteronderwijs + lager onderwijs Leerplicht vanaf 6 jaar (afwezigheden) Geen inschrijvingsgeld/ schoolgebonden onkosten Jaarklassensysteem: 3 graden van elk 2 leerjaren Aantal lesuren Signaalfuncties: afwezigheden, schoolveranderingen, rapportcijfers Inschrijvingsrecht (GOK-decreet) Keuze van een school Schoolreglement Schoolveranderingen werkveld schoolpsychologie

werkveld schoolpsychologie LEERINHOUDEN EINDTERMEN “ minimumdoelen op vlak van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes die de onderwijsoverheid als noodzakelijk en bereikbaar acht voor een bepaalde leerlingenpopulatie”. Link DVO - basisonderwijs - startpagina werkveld schoolpsychologie

werkveld schoolpsychologie LEERINHOUDEN Link DVO - basisonderwijs – startpagina Eindtermen lager onderwijs Algemene uitgangspunten Frans (eindtermen - uitgangspunten) Lichamelijke opvoeding (eindtermen - uitgangspunten) Muzische vorming (eindtermen - uitgangspunten) Nederlands (eindtermen - uitgangspunten) Wereldoriëntatie (eindtermen - uitgangspunten) Wiskunde (eindtermen - uitgangspunten) Leren leren (eindtermen - uitgangspunten) Sociale vaardigheden (eindtermen - uitgangspunten) LEERPLANNEN Link leerplannen werkveld schoolpsychologie

werkveld schoolpsychologie PROBLEMEN? Regelmatig overleg leerkracht(en) – zorgcoördinator – ouders tijdens multidisciplinair overleg (MDO) Leerlingvolgsysteem Inschakelen van CLB-medewerker (vraaggestuurd) Belang van procesbegeleiding ! Zorgbeleid link Zorgbegeleiding Schorsen en uitsluiten Zittenblijven link Zittenblijven: wie beslist? Jaar overslaan Doorverwijzing externe hulpverlening Buitengewoon onderwijs werkveld schoolpsychologie

ZITTENBLIJVEN IN DE BASISSCHOOL werkveld schoolpsychologie

werkveld schoolpsychologie NA DE BASISSCHOOL Getuigschrift basisonderwijs Beslissing door klassenraad Stap naar secundair onderwijs uitstellen-vervroegen? Min 4 jaren en max 8 jaren - Bijhouden van schriften en rapporten niet verplicht werkveld schoolpsychologie

HET BUITENGEWOON BASISONDERWIJS 2006-2007

HET BUITENGEWOON BASISONDERWIJS Link onderwijsaanbod buitengewoon basisonderwijs TYPES BUITENGEWOON (BASIS)ONDERWIJS : type 1: licht mentale handicap type 2: matig of ernstig mentale handicap type 3: ernstige emotionele en/of gedragsproblemen type 4: fysieke handicap type 5: op medische gronden in ziekenhuis of preventorium type 6: visuele handicap type 7: auditieve handicap type 8: ernstige leerstoornissen Voor type 1 en type 8 bestaat geen kleuteronderwijs. werkveld schoolpsychologie

TAAK CLB BIJ OVERGANG NAAR BUITENGEWOON BASISONDERWIJS Basisvoorwaarden voor een goede begeleiding- en verwijzingspraktijk Vroegtijdige en intense samenwerking met de school voor gewoon onderwijs – het CLB – de ouders - de leerling zelf – externe diensten. School tijdig leerlingen aanmelden bij het CLB School problemen duidelijk signaleren aan de ouders CLB actief opstellen: afstemming tussen school, gezin en CLB Ouders van bij het begin van het verwijzingsproces intens en inhoudelijk betrekken op basis van hun ervaringsdeskundigheid werkveld schoolpsychologie

INSCHRIJVINGSVERSLAG VOOR HET BUITENGEWOON ONDERWIJS Link wettelijke inschrijvingsprocedure Link voorbeeld van attest Het inschrijvingsverslag tot toelating in BO : Deel 1: attest aan het gezinshoofd en bestemd voor gekozen BO-school (staving van inschrijvingsaanvraag) Deel 2: protocol ter verantwoording (multidisciplinair onderzoek) Inschrijvingsattest en -verslag tot toelating in BO met aanduiding van type-onderwijs Geen instapdatums Recht maar geen plicht werkveld schoolpsychologie

INSCHRIJVINGSVERSLAG VOOR HET BUITENGEWOON ONDERWIJS Attest 1. wijzigingen van type, niveau en opleidingsvorm van buitengewoon onderwijs; 2. toelating tot behoud op het niveau kleuter en lager buitengewoon onderwijs; 3. toelating tot geïntegreerd onderwijs; 4. jaarlijkse bevestiging van attest leerling geïntegreerd onderwijs. Opmerkingen types 5, 6 en 7 attesten afgeleverd door een dokter-specialist. Prioritair aandacht aan het psychopedagogisch en het sociaal onderzoek Bij schoolverlating attest terugbezorgd aan ouders. werkveld schoolpsychologie

INSCHRIJVINGSVERSLAG VOOR HET BUITENGEWOON ONDERWIJS = Resultaten van het multidisciplinair onderzoek 1. Medisch onderzoek: verslag van geneesheer-specialist b) vaststelling van eventuele afwijking in ontwikkeling van puberteit; c) vaststelling van elke andere eventuele afwijking die zich bij de hoofdhandicap voegt. 2. Psychologisch onderzoek 3. Pedagogisch onderzoek 4. Sociaal onderzoek werkveld schoolpsychologie

HET BUITENGEWOON BASISONDERWIJS werkveld schoolpsychologie

GEÏNTEGREERD en INCLUSIEF ONDERWIJS Link voorbeeld van integratieplan Definitie volgens Prof. Dr. G. Van Hove, Universiteit Gent (Overgenomen uit het PDF-document 'Wat is inclusie?'.) Diversiteit = normaal Voor kinderen met functionele beperkingen Onderwijs in dezelfde klas als leeftijdsgenoten met (extra-) ondersteuning op die gebieden waar nodig. Dezelfde thema’s in dezelfde lessen maar ieder op eigen tempo en met eigen doelen. Gezocht naar evenwicht tussen sociale vaardigheden en functioneel schoolse vaardigheden. werkveld schoolpsychologie

GEÏNTEGREERD en INCLUSIEF ONDERWIJS Begeleiding door team van betrokken en deskundige mensen (ouders, leerkracht,ondersteuners (GON-leerkrachten, school- /leerling-begeleiding, directie,...) Onderwijs is één van de elementen die voorbereiden op ‘het latere leven’/een goed leven Inclusief onderwijs niet alleen een techniek of methodiek: een proces dat doordrongen is van duidelijke waarden werkveld schoolpsychologie

GEÏNTEGREERD en INCLUSIEF ONDERWIJS Verschil tussen GON en Inclusief onderwijs Doelstelling Wat met buitengewoon onderwijs? Voordelen Nadelen Het ION-project link Inclusief onderwijs werkveld schoolpsychologie