OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Ivo Bernaerts WERKVELD SCHOOLPSYCHOLOGIE De ORGANISATIE VAN HET WERKVELD ONDERWIJS IN VLAANDEREN 2006-2007 LES 3 OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Ivo Bernaerts
werkveld schoolpsychologie STATISTIEKEN 2005-2006 Kleuteronderwijs Lager onderwijs Gewoon 232.709 Gewoon 388.973 Buitengewoon 1.821 Buitengewoon 26.753 Totaal 234.530 Totaal 415.726 werkveld schoolpsychologie
HET GEWOON BASISONDERWIJS Link http://www.ond.vlaanderen.be/gidsvoorouders/pdf/gidsvoorouders.pdf (verplicht) Basisonderwijs = kleuteronderwijs + lager onderwijs Leerplicht vanaf 6 jaar (afwezigheden) Geen inschrijvingsgeld/ schoolgebonden onkosten Jaarklassensysteem: 3 graden van elk 2 leerjaren Aantal lesuren Signaalfuncties: afwezigheden, schoolveranderingen, rapportcijfers Inschrijvingsrecht (GOK-decreet) Keuze van een school Schoolreglement Schoolveranderingen werkveld schoolpsychologie
werkveld schoolpsychologie LEERINHOUDEN EINDTERMEN “ minimumdoelen op vlak van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes die de onderwijsoverheid als noodzakelijk en bereikbaar acht voor een bepaalde leerlingenpopulatie”. Link DVO - basisonderwijs - startpagina werkveld schoolpsychologie
werkveld schoolpsychologie LEERINHOUDEN Link DVO - basisonderwijs – startpagina Eindtermen lager onderwijs Algemene uitgangspunten Frans (eindtermen - uitgangspunten) Lichamelijke opvoeding (eindtermen - uitgangspunten) Muzische vorming (eindtermen - uitgangspunten) Nederlands (eindtermen - uitgangspunten) Wereldoriëntatie (eindtermen - uitgangspunten) Wiskunde (eindtermen - uitgangspunten) Leren leren (eindtermen - uitgangspunten) Sociale vaardigheden (eindtermen - uitgangspunten) LEERPLANNEN Link leerplannen werkveld schoolpsychologie
werkveld schoolpsychologie PROBLEMEN? Regelmatig overleg leerkracht(en) – zorgcoördinator – ouders tijdens multidisciplinair overleg (MDO) Leerlingvolgsysteem Inschakelen van CLB-medewerker (vraaggestuurd) Belang van procesbegeleiding ! Zorgbeleid link Zorgbegeleiding Schorsen en uitsluiten Zittenblijven link Zittenblijven: wie beslist? Jaar overslaan Doorverwijzing externe hulpverlening Buitengewoon onderwijs werkveld schoolpsychologie
ZITTENBLIJVEN IN DE BASISSCHOOL werkveld schoolpsychologie
werkveld schoolpsychologie NA DE BASISSCHOOL Getuigschrift basisonderwijs Beslissing door klassenraad Stap naar secundair onderwijs uitstellen-vervroegen? Min 4 jaren en max 8 jaren - Bijhouden van schriften en rapporten niet verplicht werkveld schoolpsychologie
HET BUITENGEWOON BASISONDERWIJS 2006-2007
HET BUITENGEWOON BASISONDERWIJS Link onderwijsaanbod buitengewoon basisonderwijs TYPES BUITENGEWOON (BASIS)ONDERWIJS : type 1: licht mentale handicap type 2: matig of ernstig mentale handicap type 3: ernstige emotionele en/of gedragsproblemen type 4: fysieke handicap type 5: op medische gronden in ziekenhuis of preventorium type 6: visuele handicap type 7: auditieve handicap type 8: ernstige leerstoornissen Voor type 1 en type 8 bestaat geen kleuteronderwijs. werkveld schoolpsychologie
TAAK CLB BIJ OVERGANG NAAR BUITENGEWOON BASISONDERWIJS Basisvoorwaarden voor een goede begeleiding- en verwijzingspraktijk Vroegtijdige en intense samenwerking met de school voor gewoon onderwijs – het CLB – de ouders - de leerling zelf – externe diensten. School tijdig leerlingen aanmelden bij het CLB School problemen duidelijk signaleren aan de ouders CLB actief opstellen: afstemming tussen school, gezin en CLB Ouders van bij het begin van het verwijzingsproces intens en inhoudelijk betrekken op basis van hun ervaringsdeskundigheid werkveld schoolpsychologie
INSCHRIJVINGSVERSLAG VOOR HET BUITENGEWOON ONDERWIJS Link wettelijke inschrijvingsprocedure Link voorbeeld van attest Het inschrijvingsverslag tot toelating in BO : Deel 1: attest aan het gezinshoofd en bestemd voor gekozen BO-school (staving van inschrijvingsaanvraag) Deel 2: protocol ter verantwoording (multidisciplinair onderzoek) Inschrijvingsattest en -verslag tot toelating in BO met aanduiding van type-onderwijs Geen instapdatums Recht maar geen plicht werkveld schoolpsychologie
INSCHRIJVINGSVERSLAG VOOR HET BUITENGEWOON ONDERWIJS Attest 1. wijzigingen van type, niveau en opleidingsvorm van buitengewoon onderwijs; 2. toelating tot behoud op het niveau kleuter en lager buitengewoon onderwijs; 3. toelating tot geïntegreerd onderwijs; 4. jaarlijkse bevestiging van attest leerling geïntegreerd onderwijs. Opmerkingen types 5, 6 en 7 attesten afgeleverd door een dokter-specialist. Prioritair aandacht aan het psychopedagogisch en het sociaal onderzoek Bij schoolverlating attest terugbezorgd aan ouders. werkveld schoolpsychologie
INSCHRIJVINGSVERSLAG VOOR HET BUITENGEWOON ONDERWIJS = Resultaten van het multidisciplinair onderzoek 1. Medisch onderzoek: verslag van geneesheer-specialist b) vaststelling van eventuele afwijking in ontwikkeling van puberteit; c) vaststelling van elke andere eventuele afwijking die zich bij de hoofdhandicap voegt. 2. Psychologisch onderzoek 3. Pedagogisch onderzoek 4. Sociaal onderzoek werkveld schoolpsychologie
HET BUITENGEWOON BASISONDERWIJS werkveld schoolpsychologie
GEÏNTEGREERD en INCLUSIEF ONDERWIJS Link voorbeeld van integratieplan Definitie volgens Prof. Dr. G. Van Hove, Universiteit Gent (Overgenomen uit het PDF-document 'Wat is inclusie?'.) Diversiteit = normaal Voor kinderen met functionele beperkingen Onderwijs in dezelfde klas als leeftijdsgenoten met (extra-) ondersteuning op die gebieden waar nodig. Dezelfde thema’s in dezelfde lessen maar ieder op eigen tempo en met eigen doelen. Gezocht naar evenwicht tussen sociale vaardigheden en functioneel schoolse vaardigheden. werkveld schoolpsychologie
GEÏNTEGREERD en INCLUSIEF ONDERWIJS Begeleiding door team van betrokken en deskundige mensen (ouders, leerkracht,ondersteuners (GON-leerkrachten, school- /leerling-begeleiding, directie,...) Onderwijs is één van de elementen die voorbereiden op ‘het latere leven’/een goed leven Inclusief onderwijs niet alleen een techniek of methodiek: een proces dat doordrongen is van duidelijke waarden werkveld schoolpsychologie
GEÏNTEGREERD en INCLUSIEF ONDERWIJS Verschil tussen GON en Inclusief onderwijs Doelstelling Wat met buitengewoon onderwijs? Voordelen Nadelen Het ION-project link Inclusief onderwijs werkveld schoolpsychologie