Autisme en het verwerken van sociale informatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

De Reynell Taaltest en autisme
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
verstandelijke beperking
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Samenspel Nieuw Vennep
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
hoe autismevriendelijk ben ik
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Van begrijpen naar begeleiden
HOMEWORK. HOMEWORK TEST JE ILLUSIE OP MENSEN HOMEWORK BEDENK EEN ILLUSIE GA MET JE GROEPJE OP PAD TEST JE ILLUSIE OP MENSEN BEELDMATERIAAL.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
ASS in de levensloop: onderzoek
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Autismespectrumstoornissen
Begrip en gebruik van sociaal-emotionele regels bij kinderen met autisme spectrum stoornissen Kind en adolescent.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autismespectrumstoornis
Is de vereniging auti-proof?
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Expressie van emoties bij autisme
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Autisme Spectrum Stoornissen
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
 GEEN EINDPRESENTIE! (eindopdracht actualiteiten)  Week 6: College Kleutertijd en schoolleeftijd  Week 7: presentatie expertgroepen en verwerkopdracht.
Methodiek: Plancyclus
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Psychomotorische taxonomie
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Coping.
Handelingsgericht werken
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Assertiviteit 1 SESSIE 14.
Hoofdstuk 2 Dienstverlening en klantgedrag
Taallab 3.0 Online geletterdheid
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Transcript van de presentatie:

Autisme en het verwerken van sociale informatie P. Embregts & M. Van Nieuwenhuijzen

Inleiding (1/4) Wat is autisme? Ernstige ontwikkelingsstoornis Spectrum van stoornissen Beperking op gebied van: Socialisatie Communicatie Verbeelding

Inleiding (2/4) Verschillende theorieën Theory of Mind (ToM) Idee over gedachten en gevoelsn bij zichzelf en anderen => ‘verplaatsen in de ander’ Gebrek aan centrale coherentie Wereld ervaren in fragmenten Fragmenten niet kunnen integreren in een geheel

Inleiding (3/4) Verschillende theorieën Tekorten aan executieve functies in autisme Zwakke zelfregulatie Lage impulscontrole Inflexibiliteit Moeilijkheden met veranderingen en plannen

Inleiding (4/4) Verschillende theorieën Theorie van sociale informatieverwerking (SIV) Invloed waarnemen en verwerken van sociale informatie op sociale interacite Vermogen van kind om problemen waar te nemen en op te lossen Aanvullende verklaring

1. Het model van sociale informatieverwerking (1/3) Informatie waarnemen Informatie interpreteren Stellen van doelen Mogelijke oplossingen bedenken Mogelijke oplossingen beoordelen Oplossing kiezen Oplossing uitvoeren

1. Het model van sociale informatieverwerking (2/3)

1. Het model van sociale informatieverwerking (3/3) Gdrag is afhankelijk van Manier waarop sociale informatie verwerkt wordt Manier waarop probleem opgelost wordt Besluit: waarnemen van informatie en manier van problemen oplossen is anders

2. Sociale informatieverwerking van kinderen met autisme Herkennen van emoties Discussies Waarnemen van informatie in een sociale situatie Mensen met vorm van autisme Meer fouten in begrijpen en analyseren van sociale situaties Verschillende vaardigheid om problemen op te lossen

3. Studie naar sociale informatieverwerking (1/4) Hoe informatie waarnemen en interpreteren Op welke manier problemen oplossen Sociaal-probleemoplossingstest voor kinderen met LVB (SPT-MLK)

3. Studie naar sociale informatieverwerking (2/4) SPT-MLK Waarnemen: wat is er gebeurd? Interpretatie: hoe komt het? Oplossing bedenken: wat zou jij doen? Evaluatie: handig? Zelf ook doen? Keuze: beste oplossing?

3. Studie naar sociale informatieverwerking (3/4) Resultaten: Interpretatie is vijandiger (met PDD-NOS) Meer assertieve en minder passieve oplossingen (met PDD-NOS) Agressieve oplossing minder positief evalueren + minder goed uitvoeren van passieve oplossingen (met PDD-NOS)

3. Studie naar sociale informatieverwerking (4/4) Resultaten: Assertieve oplossingen (met PDD-NOS) Besluit Kinderen met PDD-NOS: meer adequate probleemoplossingsvaardigheden Kinderen met PDD-NOS: intenties van anderen als vijandig interpreteren

4. Slotbeschouwing (1/2) Meest beperkende kenmerk: sociaal disfunctioneren Kinderen met PDD-NOS: assertieve oplossingen  vijandig interpretatie sociale situatie

4. Slotbeschouwing (2/2) Meer onderzoek nodig: relatie met mogelijke gedragsproblemen Probleemoplossingsvaardigheden trainen Voor kinderen met PDD-NOS: meer nadruk op sociale vaardigheden in contact hebben met anderen