Autisme en het verwerken van sociale informatie P. Embregts & M. Van Nieuwenhuijzen
Inleiding (1/4) Wat is autisme? Ernstige ontwikkelingsstoornis Spectrum van stoornissen Beperking op gebied van: Socialisatie Communicatie Verbeelding
Inleiding (2/4) Verschillende theorieën Theory of Mind (ToM) Idee over gedachten en gevoelsn bij zichzelf en anderen => ‘verplaatsen in de ander’ Gebrek aan centrale coherentie Wereld ervaren in fragmenten Fragmenten niet kunnen integreren in een geheel
Inleiding (3/4) Verschillende theorieën Tekorten aan executieve functies in autisme Zwakke zelfregulatie Lage impulscontrole Inflexibiliteit Moeilijkheden met veranderingen en plannen
Inleiding (4/4) Verschillende theorieën Theorie van sociale informatieverwerking (SIV) Invloed waarnemen en verwerken van sociale informatie op sociale interacite Vermogen van kind om problemen waar te nemen en op te lossen Aanvullende verklaring
1. Het model van sociale informatieverwerking (1/3) Informatie waarnemen Informatie interpreteren Stellen van doelen Mogelijke oplossingen bedenken Mogelijke oplossingen beoordelen Oplossing kiezen Oplossing uitvoeren
1. Het model van sociale informatieverwerking (2/3)
1. Het model van sociale informatieverwerking (3/3) Gdrag is afhankelijk van Manier waarop sociale informatie verwerkt wordt Manier waarop probleem opgelost wordt Besluit: waarnemen van informatie en manier van problemen oplossen is anders
2. Sociale informatieverwerking van kinderen met autisme Herkennen van emoties Discussies Waarnemen van informatie in een sociale situatie Mensen met vorm van autisme Meer fouten in begrijpen en analyseren van sociale situaties Verschillende vaardigheid om problemen op te lossen
3. Studie naar sociale informatieverwerking (1/4) Hoe informatie waarnemen en interpreteren Op welke manier problemen oplossen Sociaal-probleemoplossingstest voor kinderen met LVB (SPT-MLK)
3. Studie naar sociale informatieverwerking (2/4) SPT-MLK Waarnemen: wat is er gebeurd? Interpretatie: hoe komt het? Oplossing bedenken: wat zou jij doen? Evaluatie: handig? Zelf ook doen? Keuze: beste oplossing?
3. Studie naar sociale informatieverwerking (3/4) Resultaten: Interpretatie is vijandiger (met PDD-NOS) Meer assertieve en minder passieve oplossingen (met PDD-NOS) Agressieve oplossing minder positief evalueren + minder goed uitvoeren van passieve oplossingen (met PDD-NOS)
3. Studie naar sociale informatieverwerking (4/4) Resultaten: Assertieve oplossingen (met PDD-NOS) Besluit Kinderen met PDD-NOS: meer adequate probleemoplossingsvaardigheden Kinderen met PDD-NOS: intenties van anderen als vijandig interpreteren
4. Slotbeschouwing (1/2) Meest beperkende kenmerk: sociaal disfunctioneren Kinderen met PDD-NOS: assertieve oplossingen vijandig interpretatie sociale situatie
4. Slotbeschouwing (2/2) Meer onderzoek nodig: relatie met mogelijke gedragsproblemen Probleemoplossingsvaardigheden trainen Voor kinderen met PDD-NOS: meer nadruk op sociale vaardigheden in contact hebben met anderen