Marianne Drenthen – Marij Peeters
Inhoud artikel Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed; Specifieke problematiek van doelgroep beschreven; Wat is PPG? Verslag onderzoek naar waardering van PPG; Bespreking of methodiek voldoet aan bepaalde eisen; Enquête naar effecten van de geboden hulp.
Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking Risico: relatie loopt in neerwaartse spiraal; Onvermogen kind kan leiden tot verstoord kinder-ouderinteractie; ontstaan van emotionele problemen en gedragsproblemen bij het kind.
Specifieke problematiek Niet begrijpen wat je kind bedoelt; Gedragsproblemen; Opvoedingsproces onder druk.
Wat is PPG? = een agogisch-pedagogische wijze van hulpverlening bij opvoedings- en ontwikkelingsproblematiek. Ouders kunnen hier terecht met vragen en problemen bij het opvoeden van een kind met een communicatieprobleem. Voorbeeldvraag: Waarom luistert mijn kind niet naar mij?
Verslag onderzoek 1: observatiefase Gezinsbegeleider bezoekt wekelijks gedurende een bepaalde periode (ongeveer zes weken) het gezin. 2: doelen stellen In overleg worden de doelen opgesteld waaraan gewerkt zal worden, zodat er een verandering van de situatie plaatsvindt. Bijvoorbeeld: duidelijke grenzen bieden en communicatie verbeteren.
3: veranderingsfase Ouders gaan meer leiding geven en consequent vasthouden aan wat afgesproken is. Ze straffen minder maar vertellen vooraf wat mag en wat niet. Regels vertellen, dingen uitleggen, verwoorden wat er gebeurt, … 4: afrondingsfase Adhv tussenevaluaties en een nieuw werkplan gewerkt aan mogelijk nieuwe doelen en aan het consolideren van de nieuwe aanpak.
Bespreking van de methodiek De hulpverlening: Werkt vraaggericht; Werkt methodisch, gestandaardiseerd en volgens protocollen; Vergroot de eigen autonomie van ouders en kind; Werkt resultaatgericht en effectief; Levert hoge kwaliteit en heeft een systeem van kwaliteitsbewaking; Werkt effectief en kostenbewust.
Enquête Drieëndertig ouders Alle deelnemers: ouders van kinderen met communicatieve beperkingen 17: spraak-taalmoeilijkheden 3: slechthorende of dove kinderen 4: autismespectrumstoornissen 67%: kind moeilijk hanteerbaar gedrag 64%: wil meer inzicht krijgen in kind 36%: gericht op het positief beïnvloeden 33%: kind vraagt veel aandacht binnen het gezin 30%: hoe het best communiceren met kind
Bronnen hoortoestellen-stoer htm hoortoestellen-stoer htm sociale%20wetenschappen.htm sociale%20wetenschappen.htm