Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Zeer Intensieve Behandeling
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Gemaakt door Praktijk Houvast
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Ontwikkelingstraject kinderen
Opbrouck Talitha 1BaSW A Katho IPSOC. Inleiding Doelgroep 1.De hulpverlening aan delinquente meisjes 1.1Oplossing 2.De justitiële maatregelen ten aanzien.
“We willen dat jeugdigen kansen krijgen zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen in de samenleving” Visie Eigen KrachtIntegrale AanpakMaatwerk.
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Dove en slechthorende kinderen
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Sociale contacten en familierelaties
Stichting Contactgroep Prostaatkanker IKZ 31 oktober 2007 Margreeth van der Oord SCP coördinator partners ++31 (0) SCP Partner.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Opvoedingsondersteuning
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Uw gemeente & mensen met een beperking
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
Ervaringen met Praktisch Pedagogische Gezinsbegeleiding
Alcohol, roken en opvoeding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Jeugdbeschermingskader
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Bevordering bekwaamheid ouders: gezinsbegeleiding.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
CKG de kleine parachute
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Marianne Drenthen – Marij Peeters

Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke problematiek van doelgroep beschreven;  Wat is PPG?  Verslag onderzoek naar waardering van PPG;  Bespreking of methodiek voldoet aan bepaalde eisen;  Enquête naar effecten van de geboden hulp.

Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking  Risico: relatie loopt in neerwaartse spiraal;  Onvermogen kind kan leiden tot verstoord kinder-ouderinteractie;   ontstaan van emotionele problemen en gedragsproblemen bij het kind.

Specifieke problematiek  Niet begrijpen wat je kind bedoelt;  Gedragsproblemen;  Opvoedingsproces onder druk.

Wat is PPG?  = een agogisch-pedagogische wijze van hulpverlening bij opvoedings- en ontwikkelingsproblematiek.  Ouders kunnen hier terecht met vragen en problemen bij het opvoeden van een kind met een communicatieprobleem.  Voorbeeldvraag: Waarom luistert mijn kind niet naar mij?

Verslag onderzoek  1: observatiefase  Gezinsbegeleider bezoekt wekelijks gedurende een bepaalde periode (ongeveer zes weken) het gezin.  2: doelen stellen  In overleg worden de doelen opgesteld waaraan gewerkt zal worden, zodat er een verandering van de situatie plaatsvindt. Bijvoorbeeld: duidelijke grenzen bieden en communicatie verbeteren.

 3: veranderingsfase  Ouders gaan meer leiding geven en consequent vasthouden aan wat afgesproken is. Ze straffen minder maar vertellen vooraf wat mag en wat niet.  Regels vertellen, dingen uitleggen, verwoorden wat er gebeurt, …  4: afrondingsfase  Adhv tussenevaluaties en een nieuw werkplan gewerkt aan mogelijk nieuwe doelen en aan het consolideren van de nieuwe aanpak.

Bespreking van de methodiek  De hulpverlening:  Werkt vraaggericht;  Werkt methodisch, gestandaardiseerd en volgens protocollen;  Vergroot de eigen autonomie van ouders en kind;  Werkt resultaatgericht en effectief;  Levert hoge kwaliteit en heeft een systeem van kwaliteitsbewaking;  Werkt effectief en kostenbewust.

Enquête  Drieëndertig ouders  Alle deelnemers: ouders van kinderen met communicatieve beperkingen  17: spraak-taalmoeilijkheden  3: slechthorende of dove kinderen  4: autismespectrumstoornissen  67%: kind moeilijk hanteerbaar gedrag  64%: wil meer inzicht krijgen in kind  36%: gericht op het positief beïnvloeden  33%: kind vraagt veel aandacht binnen het gezin  30%: hoe het best communiceren met kind

Bronnen  hoortoestellen-stoer htm hoortoestellen-stoer htm  sociale%20wetenschappen.htm sociale%20wetenschappen.htm