Aandachtspunten vanuit een categoriale voorziening Kwaliteitsvolle hulpverlening aan buitenlandse niet-begeleide minderjarigen Aandachtspunten vanuit een categoriale voorziening Veronique Dhulst 1BaSWc 2012-2013
De auteur Johan Van der Auweraert Directeur bij vzw Juna → opvangcentrum voor buitenlandse niet-begeleide minderjarigen. website Juna
Het artikel Doelgroepspecifieke hulpverlening Subsidiërende overheid: toegankelijkheid werking voor vluchtelingen: 1. projecten stimuleren 2. categorale diensten oprichten ↓ vernauwing na het hulpaanbod → toegang bijzondere jeugdzorg via categoriale hulpverlening
Het belang van een organisatievisie op vluchteling-zijn Onzekerheid Individuele begeleiders Kennis verwerven Aanwervingsbeleid Over grenzen
Zet diverse communicatiemiddelen in Jongeren: geen gemeenschappelijke taal → Medewerkers moeten in de eerste plaats pedagogisch bekwaam zijn → Zoek alternatieven voor vertaling op papier → Werken met een tolk
Hulpverlening aan vluchtelingen is niet per definitie ‘anders’ Aandacht voor interculturele communicatie Eerste focus op de gelijkenissen vandaar uit werken aan wat anders is
Geef ruimte aan ethische vraagstukken Via slechte ‘raad’ persoon komt met een verzonnen verhaal in de hulpverlening terecht ‘Wat doet een verblijfsprocedure met mensen?’ Niet normaal → persoon identiteit verloochent
Verwacht geen sluitende antwoorden Zoek naar nieuwe antwoorden Beschik over een kader Juna: - contextuele hulpverlening - aangepaste instrumenten die de communicatie tussen begeleiding en jongeren verbeteren - werken met mensen die diploma opvoeder hebben Hulpverlening: begeleider gebruik zijn persoonlijkheid jongere bouwt netwerk op buiten voorziening
Tot slot Boutage: ‘Goede hulpverlening verstrekken aan buitenlandse niet-begeleide minderjarigen doe je door te beschikken over goede hulpverleners en een gezonde organisatie.’
Infogids Infogids voor hulpverleners en begeleiders van mensen zonder wettig verblijf Via het Vlaams Minderhedencentrum Samengesteld door Tine Debosscher → de infogids vind u hier terug → meer info op deze site