Taalontwikkelingsstoornissen ten gevolge van doofheid
Inhoudstafel. 1. De taalontwikkeling van Dove kinderen: Perceptie en productie van spraak. 2.De taalontwikkeling van Dove kinderen. 3.Geletterdheid. 4.Besluit. 5.Bronnen.
1. De taalontwikkeling van Dove kinderen: Perceptie en productie van spraak. Perceptie =de zintuiglijke waarneming van gesproken taal Ernstig–slechthorenden problemen met identificeren en herkennen van de snelle veranderingen in de intensiteit, frequentie en duur van het spraaksignaal Doven Problemen met de waarneming van kleine contrasten in spraak.
2.De taalontwikkeling van Dove kinderen. Dove kinderen sterk vertraagd. Beïnvloedende factoren: Het effectieve gehoorverlies, De aanleg voor spraakafzien Het afwezig/aanwezig zijn van bijkomende ontwikkelingsproblemen /omgevingsfactoren bv.communicatie– en taalaanbod in het gezin, de kwaliteit van de begeleiding,…
3.geletterdheid. Kenmerkend bij het lezen van doven= het globale, radende karakter . ! Veel doven zijn nauwlijks geletterd!
4.Besluit Hoe vroeger de problematiek voorkomt hoe groter de taalontwikkelingstoornissen 2 Tendensen in de dovenwereld: cochleaire implantatie voor steeds meer dove kinderen een realiteit geworden. Inruimen van een structurele plaats voor de Nederlandse Gebarentaal in opvoedings– en onderwijsprogramma's voor dove kinderen.
5.Bronnen KNOORS H. Taalontwikkelingsstoornissen ten gevolge van doofheid, in:KNOORS H. handboek stem-spraak-taalpathologie.