Taalontwikkelingsstoornissen ten gevolge van doofheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zo werkt je oor ! Zo kun je geluiden horen…
Advertisements

Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Rijk aan gezinsvriendelijk beleid?
Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen
- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
KAREN SCHAUWERS Steven Gillis Paul Govaerts
Sensorische Informatie Verwerking
Ja, zeker vandaag!.
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
De school en het onderwijs
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Door: Mirjam Blumenthal
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
De relaties tussen taalstoornissen en gedragsstoornissen
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Totale communicatie om je kind te bereiken
Dove en slechthorende kinderen
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
KORTE SYNTHESE sarah mestdagh
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
“Wat zeg je???” Auditieve beperkingen
AFASIE na CVA.
Annelie Tuinman, Holger Mitterer & Anne Cutler
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
DCD Developmental Coordination Disorder
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Vertraagde neurale uitrijping bij vroege diagnostiek naar slechthorendheid bij neonaten JR Hof JPL Brokx.
Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23.
Open de wereld themadag FODOK en JC
Korte synthese artikel
Jeugdgezondheidszorg 4-19 Warffum Midden Twente
Het begint bij het jonge kind
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen Wilma Klaster | klinisch linguïst Ruben Benard | klinisch fysicus – audioloog.
Synthese van het artikel Gemaakt door: Oona Moeyaert
Hoe verloopt de muzikale ontwikkeling bij dove kinderen?
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Van actie naar interactie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Opvoedrelaties onder spanning B
Ontwikkeling van het jonge kind
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Examentraining vaardigheden. oorzaken en gevolgen * Verschillende soorten oorzaken: - aanleiding is de (meestal incidentele) directe oorzaak, de.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
24 uurs diagnostiek, een specialisme! 16 juni 2016 Sandra Baggen,
Het oor.
Ouder(en)mishandeling
Dove en slechthorende kinderen
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Wie zijn wij? IC Utrecht is een Interkerkelijke Commissie voor het Dovenpastoraat van de provincie Utrecht. IC Utrecht is een organisatie van de PKN, NGK.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Taalontwikkelingsstoornissen ten gevolge van doofheid

Inhoudstafel. 1. De taalontwikkeling van Dove kinderen: Perceptie en productie van spraak. 2.De taalontwikkeling van Dove kinderen. 3.Geletterdheid. 4.Besluit. 5.Bronnen.

1. De taalontwikkeling van Dove kinderen: Perceptie en productie van spraak. Perceptie =de zintuiglijke waarneming van gesproken taal Ernstig–slechthorenden problemen met identificeren en herkennen van de snelle veranderingen in de intensiteit, frequentie en duur van het spraaksignaal Doven Problemen met de waarneming van kleine contrasten in spraak.

2.De taalontwikkeling van Dove kinderen. Dove kinderen  sterk vertraagd. Beïnvloedende factoren: Het effectieve gehoorverlies, De aanleg voor spraakafzien Het afwezig/aanwezig zijn van bijkomende ontwikkelingsproblemen /omgevingsfactoren bv.communicatie– en taalaanbod in het gezin, de kwaliteit van de begeleiding,…

3.geletterdheid. Kenmerkend bij het lezen van doven= het globale, radende karakter . ! Veel doven zijn nauwlijks geletterd!

4.Besluit Hoe vroeger de problematiek voorkomt hoe groter de taalontwikkelingstoornissen 2 Tendensen in de dovenwereld: cochleaire implantatie voor steeds meer dove kinderen een realiteit geworden. Inruimen van een structurele plaats voor de Nederlandse Gebarentaal in opvoedings– en onderwijsprogramma's voor dove kinderen.

5.Bronnen KNOORS H. Taalontwikkelingsstoornissen ten gevolge van doofheid, in:KNOORS H. handboek stem-spraak-taalpathologie.