Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Autisme en Mindmap Thuis en op School
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Van uitleggen leer je het meest
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Taal en rekenen in het mbo
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Analyse en Ontwerpen II
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Werken naar onderwijsbehoeften
Van idee tot digitaal materiaal
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Landbouwbreed Klaaswaal
EPortfolio Arbeidsmarktregio Friesland Datum: 12 mei 2014.
ABN AMRO Bank (ICT) Ernst Planting
Lesgeven en begeleiden
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Module school en samenleving
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Leiderschap en organisatie
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Het werken met portfolio
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Competentiegericht leren vmbo
Lot project-opdracht 2 Vragen van opdracht 2 en de antwoorden De 3 meiden van groep brenda.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Workshop ‘visieversneller’
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Even voorstellen……. Leren met een “WOW-factor”
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Abstract I&I-conferentie Wat maakt een LeerlingVolgSysteem (LVS) tot een succes binnen de organisatie? Natuurlijk moet er worden voldaan aan tal van randvoorwaarden,
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Competentie gericht onderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse • cidi@mediamatic.nl Mediamatic NetLes | Powerpoint Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse • cidi@mediamatic.nl

Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Inhoud Prikkel in de context van onderwijsvernieuwing. Door wie? Uitgangspunten? Het ontwikkeltraject ‘Prikkel’ in de praktijk Wat is Prikkel? Hoe ziet het eruit? Wat zijn de ervaringen? Hoe gaat het verder?

Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Wat doe je als... Het onderwijs niet aansluit bij de leerlingen? Docenten hierdoor het plezier in hun werk verliezen? Oplossingen en instrumenten hiervoor niet voor het oprapen liggen? Je gaat samen aan het werk om het roer om te krijgen, om onderwijsvernieuwing te bereiken

Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Door wie ‘samen’? Leerlingen én Docenten én Management én Ontwerpers én Project(bege)leiders

Samen een basis formuleren Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Samen een basis formuleren Docent en leerling zijn gelijkwaardig Rol van de docent is duidelijk De leerling staat centraal Leren sluit aan bij de ontwikkeling en omgeving Leren is leuk Leren is actief en producerend De leerling reflecteert op wat hij leert Lesinhoud is authentiek, functioneel en actueel Leren past bij onderwijsmethode

Dan: van een abstracte visie naar concrete doelen Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Dan: van een abstracte visie naar concrete doelen Adaptief Competentie Gericht Leren met andere woorden Gericht op competenties in plaats van op curriculum Leerlingen verbeteren zelfstandig hun competenties Docenten sturen hun ontwikkeling hierin Competenties verbeteren door praktische opdrachten Opdrachten georganiseerd rond herkenbare thema’s in plaats van vakken

Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Maar hoe dan? Met Prikkel als instrument! De webleeromgeving... Deels openbaar, deels besloten: een veilige community Deels individueel, deels klassikaal: beperkte vrijheid Open source software (Zope): Grote flexibiliteit mogelijk Leeromgeving wordt creëer-omgeving

Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Het ontwikkeltraject Uitgangspunten bij aanvang: 1. Adaptief Competentiegericht Leren 2. ICT is faciliterend, inspirerend en ondersteunend

Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Het ontwikkeltraject Vooronderzoek, brainstormsessies Scenario’s Eerste speelversie Gebruik en evaluatie Tweede speelversie Prikkel 1.0 Doorlooptijd: circa 1 jaar

Hoe ziet een scenario eruit? Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Hoe ziet een scenario eruit? Scenario 1: Fatima heeft haar eigen plekje Iedere leerling heeft een eigen plekje in Prikkel waar hij of zij allerlei eigen ideeën kwijt kan. Fatima had haar eigen plekje nog niet ingevuld, maar heeft nu een aantal leuke ideeën voor haar persoonlijke pagina. Ze opent Prikkel, klikt door naar haar eigen ruimte en vult deze met een overzicht van haar hobby’s, een gedichtje, een plaatje van haar konijn en nog wat leuke dingetjes. Verder heeft ze in de vakantie foto’s gemaakt van haar familie. Ze besluit de foto’s in te scannen en op haar pagina te zetten. Als ze al haar ideeën heeft verwerkt, bewaart ze de pagina en kijkt nog even hoe haar eigen pagina er uit komt te zien voor haar andere klasgenootjes en verlaat vervolgens Prikkel. Joyce, één van de docenten…..

Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Voordelen scenario’s Concrete dialoog over hoe het product moet gaan functioneren in de dagelijkse praktijk Inspireert tot nieuwe ideeën Functionaliteiten worden (indirect) benoemd Voorwaarden omgeving worden duidelijk (benodigde hardware, digitale camera etc)

Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Hoe ziet Prikkel eruit? Home (www.prikkel.mco.msa.nl)

Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 

Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 

Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Prikkel in de klas Ontwikkeld voor en met Montessori College Oost (Amsterdam) Ingevoerd in twee eerste klassen 2001/2002 Invoering ging stapje voor stapje Leerlingen en docenten hebben zich Prikkel eigen gemaakt tijdens de ontwikkelingsfase Prikkel wordt nu actief en intensief gebruikt Leerlingen nemen eigen verantwoordelijkheid in Prikkel én in de klas

De toekomst van Prikkel Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint De toekomst van Prikkel Uitbreiding naar andere klassen en scholen Meerdere veilige communities, die met elkaar in contact staan Voor deze schaalvergroting is nieuwe, meer flexibele basis nodig Het Content Management Systeem anyMeta maakt inhoud beheren, structureren, personaliseren en delen op eenvoudige wijze mogelijk

Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Samenvatting Voor onderwijsvernieuwing zijn zowel visie als instrumenten van belang Prikkel is daarom niet alleen een product, maar ook een manier van werken Alle betrokkenen samen maken van Prikkel een succes

Mediamatic NetLes | Powerpoint www.mediamatic.nl Einde www.mediamatic.nl