Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse • cidi@mediamatic.nl Mediamatic NetLes | Powerpoint Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse • cidi@mediamatic.nl
Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Inhoud Prikkel in de context van onderwijsvernieuwing. Door wie? Uitgangspunten? Het ontwikkeltraject ‘Prikkel’ in de praktijk Wat is Prikkel? Hoe ziet het eruit? Wat zijn de ervaringen? Hoe gaat het verder?
Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Wat doe je als... Het onderwijs niet aansluit bij de leerlingen? Docenten hierdoor het plezier in hun werk verliezen? Oplossingen en instrumenten hiervoor niet voor het oprapen liggen? Je gaat samen aan het werk om het roer om te krijgen, om onderwijsvernieuwing te bereiken
Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Door wie ‘samen’? Leerlingen én Docenten én Management én Ontwerpers én Project(bege)leiders
Samen een basis formuleren Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Samen een basis formuleren Docent en leerling zijn gelijkwaardig Rol van de docent is duidelijk De leerling staat centraal Leren sluit aan bij de ontwikkeling en omgeving Leren is leuk Leren is actief en producerend De leerling reflecteert op wat hij leert Lesinhoud is authentiek, functioneel en actueel Leren past bij onderwijsmethode
Dan: van een abstracte visie naar concrete doelen Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Dan: van een abstracte visie naar concrete doelen Adaptief Competentie Gericht Leren met andere woorden Gericht op competenties in plaats van op curriculum Leerlingen verbeteren zelfstandig hun competenties Docenten sturen hun ontwikkeling hierin Competenties verbeteren door praktische opdrachten Opdrachten georganiseerd rond herkenbare thema’s in plaats van vakken
Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Maar hoe dan? Met Prikkel als instrument! De webleeromgeving... Deels openbaar, deels besloten: een veilige community Deels individueel, deels klassikaal: beperkte vrijheid Open source software (Zope): Grote flexibiliteit mogelijk Leeromgeving wordt creëer-omgeving
Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Het ontwikkeltraject Uitgangspunten bij aanvang: 1. Adaptief Competentiegericht Leren 2. ICT is faciliterend, inspirerend en ondersteunend
Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Het ontwikkeltraject Vooronderzoek, brainstormsessies Scenario’s Eerste speelversie Gebruik en evaluatie Tweede speelversie Prikkel 1.0 Doorlooptijd: circa 1 jaar
Hoe ziet een scenario eruit? Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Hoe ziet een scenario eruit? Scenario 1: Fatima heeft haar eigen plekje Iedere leerling heeft een eigen plekje in Prikkel waar hij of zij allerlei eigen ideeën kwijt kan. Fatima had haar eigen plekje nog niet ingevuld, maar heeft nu een aantal leuke ideeën voor haar persoonlijke pagina. Ze opent Prikkel, klikt door naar haar eigen ruimte en vult deze met een overzicht van haar hobby’s, een gedichtje, een plaatje van haar konijn en nog wat leuke dingetjes. Verder heeft ze in de vakantie foto’s gemaakt van haar familie. Ze besluit de foto’s in te scannen en op haar pagina te zetten. Als ze al haar ideeën heeft verwerkt, bewaart ze de pagina en kijkt nog even hoe haar eigen pagina er uit komt te zien voor haar andere klasgenootjes en verlaat vervolgens Prikkel. Joyce, één van de docenten…..
Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Voordelen scenario’s Concrete dialoog over hoe het product moet gaan functioneren in de dagelijkse praktijk Inspireert tot nieuwe ideeën Functionaliteiten worden (indirect) benoemd Voorwaarden omgeving worden duidelijk (benodigde hardware, digitale camera etc)
Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Hoe ziet Prikkel eruit? Home (www.prikkel.mco.msa.nl)
Mediamatic | Prikkel 24 april 2003
Mediamatic | Prikkel 24 april 2003
Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Prikkel in de klas Ontwikkeld voor en met Montessori College Oost (Amsterdam) Ingevoerd in twee eerste klassen 2001/2002 Invoering ging stapje voor stapje Leerlingen en docenten hebben zich Prikkel eigen gemaakt tijdens de ontwikkelingsfase Prikkel wordt nu actief en intensief gebruikt Leerlingen nemen eigen verantwoordelijkheid in Prikkel én in de klas
De toekomst van Prikkel Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint De toekomst van Prikkel Uitbreiding naar andere klassen en scholen Meerdere veilige communities, die met elkaar in contact staan Voor deze schaalvergroting is nieuwe, meer flexibele basis nodig Het Content Management Systeem anyMeta maakt inhoud beheren, structureren, personaliseren en delen op eenvoudige wijze mogelijk
Mediamatic NetLes | Powerpoint Mediamatic | Prikkel 24 april 2003 Mediamatic NetLes | Powerpoint Samenvatting Voor onderwijsvernieuwing zijn zowel visie als instrumenten van belang Prikkel is daarom niet alleen een product, maar ook een manier van werken Alle betrokkenen samen maken van Prikkel een succes
Mediamatic NetLes | Powerpoint www.mediamatic.nl Einde www.mediamatic.nl