Opbouw college 4  spreekuur DOV op 10/1; PWA’s en IOP’s  Bespreking PWA’s  Commentaar geven  Commentaar ontvangen  Algemene punten n.a.v. 1e versie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Schema en synthese van een zakelijke tekst
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Het doen van onderzoek in klas 4
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Het verslag en het belang ervan
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Een lessenserie van drie lessen
Zakelijk lezen Nederlands.
Opbouw college 2 zPraktisch yPresentie yMailinglijst yDuo’s voor DOV yIedereen reader? zIJzerwarenonderzoek zKenmerken populair wetenschappelijk schrijven.
Workshop opstellen adviesrapport
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Van doelen naar reflectie
Academische vaardigheden - C1.5
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
Natuurwetenschappelijk verslag
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Onderzoek doen een methodische aanpak
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
Opbouw college 3 zStand van zaken yPresentie yPWA: 1e versie inleveren yIOP: 1e versie inleveren zVooruitblik komende week zTips voor het commentaar geven.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Kijken naar Kinderen Week 4
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Woordjes leren.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Centraal Examen Nederlands
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Het onderzoeksverslag
De vraag is je beste vriend
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?
Transcript van de presentatie:

Opbouw college 4  spreekuur DOV op 10/1; PWA’s en IOP’s  Bespreking PWA’s  Commentaar geven  Commentaar ontvangen  Algemene punten n.a.v. 1e versie IOP  Onderzoeksplan  Belang  Slot  Overzicht IOP + oefening  Duo-onderzoek  Volgende week

Commentaar geven (1) zLeesbaarheid yvoorkennis? overbodige, ontbrekende info? gedachtensprongen? duidelijke invalshoek/grote lijn? samenhang? zStijl en grammatica ygoede toon? spelfouten? lange zinnen? stijlbreuken? paragraaf- en alinea-indeling? zExtra yoriginaliteit? lay-out, plaatjes, kaders? citaten?

Commentaar geven (2) zPopulariseringstechnieken: yverbind de stof met wat bekend is ybestrijd populaire misvattingen yleg uit met vergelijkingen ygebruik anekdotes, citaten ystap als schrijver uit de coulissen ygebruik zo min mogelijk vaktaal ykies een overzichtelijke structuur ygebruik illustraties

Commentaar geven (3)  Bespreking:  Waar heb je op gelet bij het beoordelen?  Noem een aspect dat je opvallend goed vond en iets wat je voor verbetering vatbaar vond  Heb je door het nakijken iets geleerd voor eigen PWA?

Commentaar ontvangen (1) zHoe ga je om met feed-back? yZie feed-back als een kans om te leren  niet als aanval  Vraag om verduidelijking als je de feed-back niet begrijpt

Commentaar ontvangen (2) zOpdracht: yLees de twee reacties op je artikel yNoteer een commentaar waar je het mee eens bent yNoteer een commentaar waar je het niet mee eens bent yWat doe je met het commentaar?

Algemene punten IOP (1) zCommentaar docent: yCommentaar verwerken betekent niet dat je daarna niet zelf meer kritisch naar mogelijke verbeteringen hoeft te kijken yHandschrift docent: in college onduidelijkheden navragen yKringeltje onder tekst = doe iets aan de formulering yGrote regelafstand

Tijdens het onderzoek wat ik hiervoor ga verrichten (‘waar ik bij het onderdeel ‘operationalisering’ meer over zal uitweiden) zal naar schatting 90% van de ondervraagden aangeven daadwerkelijk smilyes in hun sms te gebruiken. Aangezien in de meeste studentensteden, waaronder Utrecht, de studenten overal vandaan komen, vraag ik mij ook af of het nog onderscheid maakt welk dialect je spreekt.

Ondanks alle regels die er gelden voor de Nederlandse taal, wordt hier op internet totaal geen aandacht aan besteed. De internettaal zorgt voor een grotere hoeveelheid Engelse woorden in het Nederlandse woordenboek. Desondanks verwacht ik wel dat veel studenten hun accent toch wel proberen te verbergen en in de loop der tijd kwijt raken.

… en lag een vergelijking met het gedrag van dieren en planten voor de hand. Dat de Nederlandse uitdrukkingen vaak verwijzen naar de flora en fauna is minder vanzelfsprekend banaal te noemen. Het is de normaalste zaak geworden dat er regelmatig gebruik gemaakt wordt van de Engelse taal in allerlei reclamecampagnes.

Naar aanleiding van het artikel (…), waarin werd onderzocht hoe mensen hierover denken en in hoeverre ze het begrijpen, vroeg ik mij af: als er gebruik gemaakt wordt van het Frans, het Duits, het Italiaans, zou dit dan vergelijkbare reacties aantonen als bij het gebruik van Engels?

Met dit onderzoek wil ik gaan uitvinden … Heeft streekdialect bij volwassenen invloed bij een sollicitatie naar een baan en wat zijn de gevolgen voor de classificatie van het beroep?

Helaas nemen steeds minder mensen de spreekwoorden in de mond en aangezien kinderen de toekomst zijn, is het dan ook zaak hen voldoende spreekwoorden te leren begrijpen zodat men over honderd jaar nog steeds kan genieten van de spreekwoorden die al eeuwenlang gebruikt worden om toestanden en gebeurtenissen te bespreken.

Algemene punten IOP (2) zCommentaar docent, vervolg: yHoe meer eigen input, hoe gerichter en bruikbaarder het commentaar yJe bent hier om te leren, fouten kun je niet maken: commentaar gericht op verbetering, niet persoonlijk aantrekken (ook al kan het onomwonden zijn)

Algemene punten IOP (3) zAandachtspunten bij het schrijven: zNeem afstand van je schrijfproduct ybeter om vaak korte tijd te werken dan één keer lang ywegleggen, volgende dag lezen met ‘nieuwe ogen’

Algemene punten IOP (4) zIn Aanleiding (en Belang): yTheoretisch, praktisch yOpdrachtgever yRelevantie yToetsend, explorerend zNiet zwabberen yHoofdvraag moet logisch volgen uit aanleiding yHypothese moet logisch volgen uit hoofdvraag zLet op verbanden tussen zinnen en alinea’s

Algemene punten IOP (5) zLaat zinnen logisch in elkaar overlopen: maak een skelet-achtig model van je redenering en ga dan pas schrijven zObjectief formuleren (niet teveel in ik-vorm) zGeen ‘dummy’-zinnen: yUit het onderzoek kwam naar voren dat… yHet is belangrijk/interessant te weten dat….

Onderzoeksplan: Belang (1) zWaarom ga je het onderzoek uitvoeren? yNauw aansluitend bij aanleiding xVerschil aanleiding en belang zit in communicatief doel: in ‘Aanleiding’ vooral informeren; in ‘Belang’ overtuigen van de wenselijkheid het onderzoek uit te voeren (= allebei: doelstelling van het onderzoek) xZet dit onderdeel op de meest logische plaats of op beide (in aanleiding en/of na hoofdvraag) yKwesties die onder Belang vallen: xpraktisch en/of theoretisch xrelevantie yWees overtuigend

Onderzoeksplan: Belang (2) zTheoretisch en/of praktisch belang? Welk belang? yIn hoeverre heeft kleur effect op het koopgedrag van de Nederlandse consument? yWat gebeurt er in de hersenen bij het lezen van een boek? yIn hoeverre bestaat er een verschil tussen mannelijke en vrouwelijke argumenten, die gebruikt worden in vergaderingen? yHoe slaan mensen informatie op? yIn hoeverre hebben structuurmarkeringen effect op de verwerking van teksten? yIn hoeverre beïnvloedt het gebruik van de Engelse taal in Nederlandse reclameteksten de waardering van een product?

Onderzoeksplan: Slot (1) zKorte samenvatting van het voorafgaande zMinimaal: de hoofdvraag van het onderzoek nog eens in een lopende zin vermelden zEventueel: kort iets over methode en belang zWanneer onderzoeksplan het eerste hoofdstuk is van een verslag: vooruitblik geven op de verdere tekst

Oonderzoeksplan: Slot (2) zVoorbeeld slot: “Met dit onderzoek wil ik onderzoeken in hoeverre foto’s van mooie mannen in reclames invloed hebben op de verkoop van een product. Hiervoor zal aan proefpersonen een aantal reclames voorgelegd worden met foto’s van mooie en lelijke mannen. De oordelen over de mannen zijn in een vooronderzoek nagegaan. De proefpersonen geven hun waardering aan voor het product en hun neiging om het product aan te schaffen. Het onderzoek wil aantonen dat uiterlijk er toe doet in reclames. Natuurlijk vinden we allemaal dat een mooi innerlijk het belangrijkste is, maar een mooi uiterlijk kan geld opleveren!”

Overzicht onderzoeksplan zTitel en ondertitel zInleiding zAanleiding zHoofdvraag zHypotheses zOperationalisering zBelang zSlot zBibliografie (volgende week)

Opdracht onderzoeksplan zLees het artikel van M. Gerritsen uit Onze Taal zAnalyseer de tekst als volgt: yGa na welke onderdelen die in een onderzoeksplan thuishoren in deze tekst zijn opgenomen yGeef aan welke onderdelen van het onderzoeksplan ontbreken yGeef aan of er gedeelten in de tekst staan die niet in een onderzoeksplan thuishoren yGeef regelnummers

Duo-onderzoek (1) zJe begint het onderzoek met een plan y voor jezelf om vast te leggen wat je gaat doen y voor je docent ter beoordeling y als eerste deel van het onderzoeksverslag zWaar moet je aan denken? yGoede hoofdvraag yOperationalisering: zo wetenschappelijk verantwoord mogelijk, maar ook praktisch haalbaar!

Duo-onderzoek (2) zWat-vraag: duidelijke afbakening begrippen hoofdvraag zHoe: welke onderzoeksmethode gebruik je? Uitwerking in detail: yop welke manier gebruik je methode? ywat voor vragen stel je bijvoorbeeld in enquête? ywelke instructie geef je de proefpersonen? yhoe lang verwacht je bezig te zijn?

Duo-onderzoek (3) zWaaraan en aan wie: ybeschrijf nauwkeurig je materiaal (neem dit ook op in de bijlagen) xdenk hierbij aan teksten, vragenlijsten, schriftelijke instructies e.d. ybeschrijf je doelgroep xhoeveel mensen, waar haal je ze vandaan, hoe zorg je voor representativiteit etc.? zPraktisch: verzamel op tijd je doelgroep yMaak bijv. een afspraak op een school

Duo-onderzoek (4) zEen echt wetenschappelijk verantwoord onderzoek is waarschijnlijk niet haalbaar yLaat merken dat je je hiervan bewust bent en denk na wat er beter zou kunnen aan het onderzoek (met meer tijd, middelen e.d.) yWees kritisch in het verslag zelf yReflecteer in de ‘discussie’ (na conclusie) op je onderzoek, waarbij je kanttekeningen maakt en aangeeft op wat in vervolgonderzoek beter moet

Duo-onderzoek (5) zVragen over het duo-onderzoek zStand van zaken

Volgende week zLezen voor volgende week yHoofdstuk 4 en 5 zInleveren yTweede versie PWA (in drievoud mee naar college) yDuo-onderzoeksplan yBelang en slot IOP

Bedankt voor jullie aandacht