PLANNING EN BUDGETTERING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Advertisements

Organisaties en management. Agenda  Les 2   1.1 Organisaties en 1.2Management  leren behandelde & mk wb 1.1 tm 1.5.
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
Kostenclassificatie Algemene richtlijnen voor de indeling van kosten en de bepaling van de kostprijs van een product.
Planning Budgetten Break-even analyse
Geld verdienen met trends
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Onderdeel van HOW-fase
Management & Organisatie
Inleiding in de Marketing
Management en Organisatie
Bedrijfseconomie De docent: drs J. Renaud.
1 BEDRIJFSINTERNE PRIJSVERREKENING CENTRALISATIE OF DECENTRALISATIE?
Logistiek management: begrippen en principes
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Marketing presentatie
Marketingplanning en strategie
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
13.1 Budgettering Ondernemingsplan: Planning als prognose:
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Management Accounting Management Control
Marketing Marketingoriëntatie
Fase 1 Ken de (detail)handel
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Het nut van Business Planning
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Filiaalmanager.
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Ondernemer detailhandel.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Wolters Noorhoff Hoger Onderwijs Financiële overzichten
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Kostprijs & verkoopprijs
Van idee naar onderneming Wat brengt het idee op? FEBRUARI 2016JAN PAUL TER KEURST.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Dienstenmarketing Week 4.
Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Hoofdstuk 6 Productie.
Financiering Hoofdstuk 3 Verschillenanalyse. Inhoud 1 Het resultaat van een onderneming berekenen 2 Begrotingen en budgetten 3 Verschillenanalyse 4 Financiële.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Welkom VWO 5..
3.1 PRODUCTIE.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom Havo 5..
Begroten & Budgetteren
Opfriscursus kengetallen
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Hoofdstuk Omzet in kengetallen
Internationale handel
Financieel 2.
Financieel 1.
Financiering van de onderneming
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Financiën en inkoop Hoofdstuk 8 Budgetten.
De Kostprijs Why Bother?.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

PLANNING EN BUDGETTERING BEHEERSEN EN CONTROLEREN

PLANNEN EN BUDGETTEREN IS EEN INTEGRAAL DEEL VAN BEDRIJFSBELEID. BIJ EENMANSZAKEN (WINKEL) OVERZIET IN DE REGEL DE EIGENAAR HET GEHEEL EN NEEMT VRIJWEL ALLE BESLISSINGEN ZELF NAARMATE ORGANISATIES GROTER WORDEN GROEIT DE BEHOEFTE (NOODZAAK) OM VELE ZAKEN TE FORMALISEREN (TAAK-, VERANT-WOORDELIJKHEIDS- EN BEVOEGDHEIDS-VERDELING MEDEWERKERS. ONDERDEEL DAARVAN IS DE PLANNING VAN ACTIVTEITEN EN DE BUDGETTERING

EXTERNE OMSTANDIGHEDEN ZIJN B.V. TOEKOMSTIGE GEBEURTENISSEN ZIJN HET GEVOLG VAN DE WISSELWERKING TUSSEN EXTERNE OMSTANDIGHEDEN EN DAAROP AFGESTEMDE BEDRIJFSBESLISSINGEN EXTERNE OMSTANDIGHEDEN ZIJN B.V. ECONOMISCHE CONJUNCTUUR, WETGEVING, SITUATIE OP DE ARBEIDSMARKT BEDRIJFSBESLISSINGEN ZIJN B.V. PERSONEELSINZET, VERKOOPINZET, BESCHIKBARE PRODUCTIEMIDDELEN

BUDGET IS EEN OFFICIEEL GOEDGKEURDE PLANNING VAN ACTIVITEITEN GRONDSLAG VAN ALLE BUDGETTEN IS HET MASTERBUDGET, OF BASISBUDGET EERSTE STAP IS DEFINIEREN VAN ONDERNEMINGS-DOELEN OP LANGE TERMIJN, MAAKT DEEL UIT VAN STRATEGIE: PRODUCTEN EN MARKTEN BASISBUDGET WORDT VERDER UITGESPLITST IN DEELBUDGETTEN NAAR AFDELINGEN, NAAR PRODUCTEN EN NAAR TERMIJNEN: JAARBUDGET, KWARTAALBUDGET, MAAND-BUDGET TOT DAGBUDGETTERING TOE

OPBOUW VAN FINANCIELE BUDGETTEN LOCOMOTIEF VAN ALLE FINANCIELE BUD-GETTERING IS AFZETPLANNING/ VERKOOP AFGELEIDE VAN DE AFZETPLANNING IS DE PRODUCTIEPLANING EN DE PRIJSBEPALING. PRIJS/AFZET BESLISSINGEN ALTIJD GEKOPPELD VERKOOPPLANNING (RECLAME, MARKETING) PLANNING INZET PRDUCTIEFACTOREN: PERSONEELSPLANNING (HOEVEEL EN WIE) KAPITAALGOEDEREN KOSTENPLANNING

VOORRAAD- EN INKOOPPLANNING BEREKENING (SCHATTING) VAN DE PRODUCTIEKOSTEN VAN DE VERKOCHTE GOEDEREN VOORLOPIGE BALANS EN WINST- EN VERLIESREKENING VOOR DE ONDERNEMING, PER DIVISIE EN SOMS PER PRODUCT(GROEP)

BUDGETTEN ZIJN IN DE REGEL BINDEND VOOR DE VERANTWOORDELIJKE MANAGERS GEEN KOSTENOVERSCHRIJDINGEN ZONDER TOESTEMMING HOGER MANAGEMENT (ERONDER BLIJVEN UITERAARD WEL) LOON VAN VERTEGENWOORDIGERS EN MANAGERS VAAK GEKOPPELD AAN GEBUDGETTEERDE AFZET (TARGETS).

ALLE BUDGETTEN ZIJN VOORAF; DE REALISATIE IS ACHTERAF; VERGELIJKEN BUDGET MET REALISATIE EN DE ANALYSE VAN DE VERSCHILLEN TUSSEN BEIDEN IS DE VARIANTIE-ANALYSE WORDT BEHANDELD IN ANDER HOOFDSTUK!

ZIJN ER NOG VRAGEN?