EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom
2010 = het Europees jaar van de strijd tegen de armoede en de sociale uitsluiting: “Stop Poverty Now!”: POD Maatschappelijke Integratie samen met de “Verenigde OCMW’s”: grootschalige gecoördineerde actie naar het breed publiek: sensibiliseren rond structurele armoede en sociale uitsluiting; emancipatorische rol van de OCMW’s hierin. Onze Opdracht
Een sterk signaal. De OCMW’s, verenigen zich nationaal. Ze zijn het lokale contact. Verhoogt de kracht van de boodschap en de impact. De “Verenigde OCMW’s” communiceren
Doelpubliek Focus op indirect betrokkenen, met name het breed publiek met specifieke focus op de ‘middenklasse’ Niet in eigen visvijver vissen: niet uitsluitend gericht op eigen cliënteel of medewerkers.
5 Creatie breed maatschappelijk draagvlak in de publieke opinie voor beleidsmaatregelen in de strijd tegen armoede : –Kinderen –Daklozen –Europese minimum inkomen – De nieuwe EU2020 Strategie heeft als target: 25% minder mensen die in armoede leven. Uitdrukking van solidariteit bij het brede publiek met mensen in armoede Doelstellingen
We brengen de boodschap van onze campagne “ Samen tegen armoede. Ik ook. ” Op het hoogtepunt belegt het POD MI een persconferentie en lanceren we de sensibiliseringscampagne De boodschap
Armoede is geen marginaal feit. Het kan iedereen overkomen. En vlugger dan u denkt. De Verenigde OCMW’s zetten zich in om mensen in armoede te helpen hun dromen te realiseren, hun talenten te ontwikkelen en ze optimaal te integreren in de maatschappij. Want armoede moet de wereld uit.
De campagne wordt op drie niveaus gevoerd: 1.bekende persoonlijkheid of persoonlijkheden (het BV-BW-BB-concept creëert aandacht en stopping power met een klein budget;) 2.onbekende personen (type: kassierster Carrefour) 3.onbekende personen die in armoede leefden en er met succes zijn uitgeraakt (in alle mogelijke betekenissen van het woord) samenwerking met de media geeft autoriteit aan het concept en de boodschap; De campagne
De badge betekent: ‘Ik weet dat armoede geen marginaal feit is en dat het iedereen kan overkomen. Daarom ‘Samen tegen armoede. Ik ook.’”
De OCMW-werknemers dragen de badge uiteraard elke dag, zelfs voor oktober, maar bij voorkeur in september en oktober Na de lancering van de campagne, kan een extra boodschap gebracht worden “ Iedereen kan uit de armoede geraken. U ook. “
Digitale luik van de campagne - Website - Facebook & twitter, … ( Op basis van enkele parameters kan iedereen zijn kans op armoede berekenen en dit delen via facebook en twitter. )
13 U kan nog altijd deelnemen indien u nog niet bent ingeschreven. 1.Rondreizend spektakel 2.Een dienst voor een dienst 3.Kinderen op straat 4.Sport 5.Leef je in 6.Creatieve T-shirt 7.Kook je fit * !! 8.Een weekje sober * !!
14 Geef ook steeds uw actie en datum van actie door aan de POD (mailen naar zodat de POD de verschillende acties in een duidelijk overzicht op de campagnewebsite kan plaatsen. De POD controleert de budgetten die voor de actie gebruikt worden. Midden november 2010 moet ieder OCMW de POD bovendien een evaluatie-rapport bezorgen. (Meer info op de website van de POD MI)
EY2010 Situering van de campagne 2010 Februari Lancering EY 2010 Mei Focus Week EY2010 Oktober Focus Week EY2010 Ronde tafel Armoede en sociale uitsluiting December Conferentie Dakloosheid Afsluitingssessie EY2010 September - Oktober Campagne Verenigde OCMW’s September Conferentie Kinder-armoede Conferentie minimum inkomen en sociale standaarden
EY2010 Conferenties: Kinderarmoede (2-3/9) Ronde tafel over de Armoedebestrijding en de Sociale Uitsluiting (18-19/10) Consesusconferentie dakloosheid (9-10/12) 16/12: overdracht van de boodschap van een delegatie van mensen in armoede aan Herman Van Rompuy, de Voorzitter van de Raad en aan Yves Leterme, de Eerste Minister van België. 17/12: Officiële Slotsessie + spektakel voor de personen die in armoede leven.
EY2010 Vragen ?