Informatiesessie Impact van de nieuwe richtlijn « stocks » inzake de aangevers van aardolie Voorstelling richtlijn houdende verplichting voor de lidstaten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Advertisements

McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
Infrastructuurvereisten FAVV Quality Days 28/04/2011
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Trafiek platen. 2 Herman Waterschoot Historiek Agfa Wiesbaden (D) koopt Alu Coils Hoofdstuk 76 60% T2 - 40% T1 Aktief veredelingssysteem.
Rechtshandelingen van de Unie
2 en 4 juli 2013 Invoering van de biometrische gegevens in de verblijfstitels Informatiebijeenkomsten voor alle gemeenten van het Koninkrijk België.
Economic Operators Registration and Identification
VERORDENING 669/2009 Stand van zaken De laatste vragen Implementatie
Informatiesessie Impact van de nieuwe richtlijn « stocks » op de aangevers van aardolie 13 maart 2012.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
UMCU Centrale BioBank: Hoe verder
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
C o m m e r c i ë l e & J u r i d i s c h e a a n b e s t e d i n g s s p e c i a l i s t e n I n s t r a t e g i s c h e a l l i a n t i e m e t C o r.
FOD Volksgezondheid, Veiligheid vd Voedselketen en Leefmilieu Directoraat-General Leefmilieu 1 Selectie Potentiële Habitatrichtlijngebieden in BNZ  De.
Het FANC is ISO 9001:2000 gecertifieerd – l’AFCN est certifiée ISO 9001:2000 Formulieren Martine Liebens Expert Invoer & Vervoer Registratieformulier Aanvraagformulieren.
Christophe Gilliquet Impact van de nieuwe olie richtlijn op de aardoliebalans Crisisrapportering : de crisisoefening ERE 5 en de Libische crisis 13 mars.
Informatiesessie Impact van de nieuwe richtlijn « stocks » voor de aangevers van aardolie 13 maart 2012.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 7 juli 2012.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
De Patiëntenrichtlijn
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Voorstel Richtlijn Hernieuwbare Energie 2020 Vlaams Energieagentschap Lieven Van Lieshout CCIM-stakeholderoverleg 25 februari 2008.
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Forfaitaire kosten / Standaardkosten.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 11 oktober 2012.
Wat betekent EU-GHS voor afnemers van chemische stoffen en mengsels?
Comenius monitoring dagen 8/10/2008, Alden Biesen 13/11/2008, Brugge.
B2B werkgroep WEEE recycling Status per 10 november 2005 Aart Pruysen Approval Director Europe Emerson Process Management - Europe.
Asfalt en bitumendag 2010.
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
INTERNATIONALE ASPECTEN VAN HET PENSIOENRECHT 6 maart 2007 R.J.G. Veugelers Vereniging voor Pensioenrecht.
Pensioenverzekeren over de grens
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Verdragen en inleiding Europees Recht
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Algemene bepalingen Team Implantaten.
De juridische context van de digitale factuur.
De (T)OR en de bestuurder
Risicoanalyse van de elektrische installatie
EEN EUROPESE ONDERNEMINGSRAAD WAAR DIENT DAT VOOR ?
De sancties t.a.v. IR/SY/R in een notendop
Mediprima De hervorming van de medische hulp uitgevoerd door de OCMW’s LENTE 2015.
Het hoe en waarom van internationale sancties. DCSG Informatiesessie exportcontrole en internationale sancties Antwerpen - 21 april 2015.
De verschillen in Europa
21 oktober 2015 Modernisering van het Rijksregister Vervanging van het centrale systeem Gebruikerscomité Eric Roelandt.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Evoluties in de nieuwe regelgeving
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
DESKUNDIG, FLEXIBEL EN ONAFHANKELIJK
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Transcript van de presentatie:

Informatiesessie Impact van de nieuwe richtlijn « stocks » inzake de aangevers van aardolie Voorstelling richtlijn houdende verplichting voor de lidstaten om minimumvoorraden ruwe aardolie en/of aardolieproducten in opslag te houden 13 maart 2012 Frank De Greve

Overzicht Inleiding Beschikkingen van de huidige richtlijn 2006/67/EG Beschikkingen van de nieuwe richtlijn 2009/119/EG Praktische gevolgen voor de strategische opslag in België Verhoogd belang van de oliebalans

1. Inleiding Einde jaren ‘60  voorraadbeveiliging van aardolie op de dagagenda van de EU Oliecrisissen Richtlijnen: 68/414/EG 72/425/EG 98/93/EG 2006/67/EG De opslag van minimum stocks van ruwe olie of olieproducten

2. Beschikkingen van de huidige richtlijn 2006/67/EG Codificatie van de voorgaande richtlijnen Stocks: 90 d gemiddeld binnenlands verbruik/dag 3 categoriën: Cat I: autobenzines en vliegtuigbrandstoffen Cat II: gasoil, diesel en kerosines Cat III: fuel oils Volledig ter beschikking van de lidstaat Kunnen worden aangehouden door de opslaginstantie Maandelijks statistisch stockoverzicht

2. Beschikkingen van de nieuwe richtlijn 2006/67/EG Stocks: Intergouvernementele akkoorden Beschikkingen inzake “tickets” Wet “APETRA” van 26 januari 2006 + uitvoeringsbesluiten

3. Beschikkingen van de nieuwe richtlijn 2009/119/EG Opslagverplichting: Veiligheidsstocks: 90 x het daggemiddelde van de netto-import Productenstocks: min 75% van het binnenlands verbruik Opslagniveau: Tabel met de berekening van het IEA met omzetting in COE Veiligheidsstocks Producten Stocks 90 d Specifieke stocks 30 j

3. Beschikkingen van de nieuwe richtlijn 2009/119/EG Beschikking van de stocks: Permanent beschikbare en toegankelijke stocks op het grondgebied van de EG Strengere regels inzake de stocks, opslagplaatsen en controle Stocks in het buitenland kunnen worden beperkt Deblokkering van de buitenlandse stocks in crisisgeval Register met de veiligheidsstocks Jaarverslag Opslagplaats (opslagplaats, raffinerie,…), eigenaar, hoeveelheden, aard van het product

3. Beschikkingen van de nieuwe richtlijn 2009/119/EG Centrale entiteit die de samenstelling van de stocks verzekert Niet verplichtend Om het even waar in de EG Exclusief recht voor de aankoop en de verkoop van de speciale voorraden Marktoperatoren LS kunnen hun opslagverplichting voor de EG, (gedeeltelijk) overdragen aan (andere) marktoperatoren Het akkoord van de LS is noodzakelijk voor de overdrachten

3. Beschikkingen van de nieuwe richtlijn 2009/119/EG Speciale voorraden Eigendom van de LS of CE Keuze tussen 14 afgewerkte producten  ze moeten minstens 75% van het binnenlands verbruik vertegenwoordigen Minstens 30 dagen stockvoorraad aan particuliere producten/stocks Notificatie aan Publicatieblad van de EU De keuze van de categorieën en het aantal dagen wordt bepaald voor minstens 1 jaar Permanent en geactualiseerd register Indien geen particuliere stocks particuliers jaarverslag In geval van stockverplaatsing – schriftelijke vergunning

3. Beschikkingen van de nieuwe richtlijn 2009/119/CE Statistische overzichten: Overzicht veiligheidsstock Overzicht speciale voorraden: per maand, per categorie Overzicht commerciële stocks: maandelijks ( kan wekelijks worden) Biobrandstoffen In rekening genomen in de verplichting tot opslag indien gemengd In rekening genomen in de opgeslagen reserves indien gemengd of bestemd voor de menging

3. Beschikkingen van de nieuwe richtlijn 2009/119/EG Coördinatiegroep olie en olieproducten Adviesgroep van vertegenwoordigers van de LS Coördinatie van de maatregelen in crisisgeval Controles en voorbereiding van de crisisprocedures Controles van de stocks en crisisprocedures door de Commissie (toegang tot alle documenten en opslagplaatsen) Overleg met de coördinatiegroep Beschikken over de procedures en maatregelen inzake organisatie voor de vrijmaking van de stocks

3.Beschikkingen van de nieuwe richtlijn 2009/119/EG Crisisprocedures: Bij een internationaal geldend besluit: De Commissie verwittigen inzake het in omloop brengen van de stocks De Commissie moet aanbevelingen doen om de stocks in omloop te brengen of andere maatregelen te nemen In geval van problemen in de EG of in een LS: Informeert de Commissie het IEA en organiseert ze een vergadering met de coördinatiegroep Kunnen de stocks dalen onder het minimum niveau indien dit noodzakelijk is bij een eerste reactie op de crisis

3. Beschikkingen van de nieuwe richtlijn 2009/119/CE De bestaande wetgeving (BE) stemt grotendeels overeen met de nieuwe richtlijn 2009/119  minimale wijzigingen van het bestaande systeem  3 grote wijzigingen: - opslagverplichting berekend op basis van de import - op 31 maart van elk jaar de opslagverplichting nageleefd hebben (geen overgangsperiode) - mogelijkheid om speciale stocks aan te houden

4. Praktische gevolgen inzake de strategische opslag in België Nationale opslagverplichting berekend door de EC vanuit energiestatistieken Opslagverplichting zoals berekend in de huidige wet van 26/01/2006 die meer dan waarschijnlijk geringer is dan deze die berekend is op basis van de nieuwe richtlijn (vermindering met 10% zoals « Unavailable Tankbottoms », opslagverplichting berekend op alle producten)  Netto-importen en niet meer « hoeveelheden die worden uitgeslagen » Mogelijk behoud van de 3 categorieën van producten in de nieuwe wetgeving

4. Praktische gevolgen inzake de strategische opslag in België Versoepeling van de bilaterale stocks : volgens de nieuwe richtlijn kan APETRA, op het geheel van het grondgebied van de EU stocks aanhouden, mits voorafgaand akkoord van de 2 betrokken administraties. De 3 productencategorieën worden bevoordeeld door de vermenigvuldigingscoëfficiënt van 1,2. Met de huidige richtlijn beschikken wij over 4 maand om te beantwoorden aan de nieuwe opslagverplichting, die moet worden genotifieerd door de Minister uiterlijk op 31 maart, Deze aanpassingsperiode van 4 maand (van 31 maart tot 31 juli (art.4 §2 van de richtlijn 2006/67/EG)) wordt niet hernomen in de nieuwe richtlijn.

4. Praktische gevolgen inzake de strategische opslag in België «De lidstaten verstrekken de Commissie maandelijks een statistisch overzicht van de op hun grondgebied aangehouden handelsvoorraden.. » (Art. 14 §1 van de richtlijn 2009/119/EG) « Elke lidstaat stelt maandelijks een definitief statistisch overzicht op van de op de laatste dag van elke kalendermaand aanwezige voorraden en verstrekt dit aan de Commissie, waarbij de berekening afhankelijk van het aangehouden criterium van artikel 3 gebaseerd is op het aantal dagen netto aardolie-invoer » (Bijlage IV van de richtlijn 2009/119/EG waaraan art.3 van de richtlijn 2009/119/CE refereert )

4. Praktische gevolgen inzake de strategische opslag in België «Elke betrokken lidstaat stelt per productcategorie een statistisch overzicht op van de op de laatste dag van iedere maand aanwezige voorraden, onder opgave van de hoeveelheid en het aantal dagen gemiddeld verbruik tijdens het referentiejaar dat die voorraden vertegenwoordigen» «Elke betrokken lidstaat maakt een overzicht van de speciale voorraden die zich op de laatste dag van iedere kalendermaand op zijn grondgebied bevinden en toebehoren aan andere lidstaten of centrale entiteiten  » (Art. 13 § 1 et 2 van de richtlijn 2009/119/EG)

5. Toegenomen belang van aardoliebalans Met de nieuwe richtlijn wordt de opslagverplichting berekend vanuit de Belgische energiestatistieken . De aardoliebalans vormt de basis van de energiestatistieken van ons land. De financiële behoeften van APETRA variëren in functie van het niveau van onze nationale opslagverplichting. In geval van oliecrisis en gebruik van strategische stocks is het belangrijk dat deze stocks het vereiste niveau bereiken. Het is dus essentieel dat de aardoliebalans de werkelijkheid weerspiegeld.

5. Toegenomen belang van de oliebalans In de aardoliebalans moet het stockniveau bij het begin en het einde van de maand het niveau van de commerciële stocks van de betrokken onderneming omvatten, maar ook het stockniveau van APETRA ten voordele van de buitenlandse ondernemingen. Het stockniveau bij het begin van de maand x+1 moet hetzelfde zijn als het stockniveau op het einde van de maand X… Stocks mogen niet spontaan verschijnen of verdwijnen …

Ik dank u voor uw aandacht Return Basic PPT