Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid Terugkomdag Basisonderwijs Sessie 8 Interactum © I. Nicaise.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Evaluatie van mentorprojecten
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Informatieavond 22 april 2013
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Zorgteam: juf Inge D.W., juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Inge G., meester Lode.
Ongelijke kansen - ongelijke behandeling
Strategieën voor meer gelijke behandeling
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Drie richtinggevende vragen Waaraan zullen we het succes van het 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? Maxiale leerwinst? Een meer.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag ‘Gebruik onze databanken!’
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
De kern van het arrangeren
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Handelingsgericht werken
GELIJKE ONDERWIJSKANSEN
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Workshop evalueren Dcp
OPERATIONELE DOELEN MET MEETBAAR RESULTAAT Jongeren laten schitteren.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Workshop basisonderwijs
Mijn visie op onderwijs
Kansarmoede in de kleuterschool
Tussenkomst in de tolkkosten bovenop gesubsidieerd contingent
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Zelfevaluatie GOK.
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Evaluatie armoedebeleid Amsterdam
Doubleren.
GOK in BuO Korte geschiedenis
Doubleren.
Drie richtinggevende vragen
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid Terugkomdag Basisonderwijs Sessie 8 Interactum © I. Nicaise

Regelgeving evaluatie Decreet + BVR 19/7/02 (BaO) – 6/9/02 (SO) Op schoolniveau Tussentijdse zelfevaluatie door de school (2e trimester van 2e jaar) Eindevaluatie door inspectie (3e jaar) Op macroniveau Steekproefgewijze (SiBO-onderzoek?) © I. Nicaise

Regelgeving tussentijdse evaluatie © I. Nicaise Procedure voorzien in beginanalyse Elementen van procedure Liefst gedragen door schoolteam Gegevensverzameling Voorstellen tot bijsturing Bespreking in schoolraad / participatieraad Vl. Regering kan model van zelfevaluatie vastleggen

Regelgeving eindevaluatie inspectie Inhoud Is beginanalyse goed gebeurd ? Zijn de doelstellingen goed gekozen, rekening houdend met context en lln-populatie ? Zijn instrumenten uitgebouwd ? Is de tussentijdse zelfevaluatie correct gebeurd ? (Decreet:) worden doelstellingen bereikt ? Effecten op Eventuele hernieuwing GOK-middelen Eventuele terugvorderingen / sancties © I. Nicaise

Merk op… Verwijzing naar nulmeting verdwenen Nadruk op effectmeting in uitvoeringsbesluiten sterk afgezwakt Aanbod van departement Model zelfevaluatie: wie ? (UIA? Steunpunten? DVO? VLOR?) Inspectie ontwikkelt algemeen model dat bruikbaar is voor GOK © I. Nicaise

Zelfevaluatie = leerproces Devos e.a., Handboek zelfevaluatie in het SO, Kluwer, 2000 Beleid sturen Probleem oplossen Zichzelf situeren Motivatie © I. Nicaise

Zelfevaluatie - rolverdeling Directie Initiator ‘lerende leider’ Werkgroep zelfevaluatie Werkt doelstellingen & methoden uit Informeert Organiseert en verwerkt Externe deskundige Spiegel => ‘organisatiebewustzijn’ Technisch / methodisch advies NIET: eindbeoordelaar Leerkr., ouders, lln, derden Deelname aan diverse onderdelen Besluitvorming nadien © I. Nicaise

Zelfevaluatie - fasen © I. Nicaise Screening beginsituatie  context  Input  doelenbepaling Tussentijdse evaluatie  proces  intermediaire effecten  bijsturing Eindevaluatie  finale effecten

Tussentijdse procesevaluatie GOK Instrumenten: Screeningsinstr. Steunpunten, ISA, SION, IZES… Nog te ontwikkelen instr. voor GOK-zelfevaluatie Logboek ! Kernvragen: Zijn de doelstellingen nog steeds actueel ? Zijn de gekozen acties uitgevoerd ? In welke mate? Zijn er reeds tussenliggende resultaten bereikt ? Zijn er nieuwe inzichten gegroeid ?  Moeten doelstellingen geherformuleerd worden ?  Moeten acties bijgestuurd worden ? © I. Nicaise

Tussentijdse procesevaluatie GOK Intermediaire effecten op 3 niveaus: School visie, organisatie, sociale samenstelling lln- populatie, uitbouw actiestrategieën... Leerkrachten visie, deskundigheidsontwikkeling, pedagogisch / didactisch handelen... Lln (gemiddelde / doelgroep-lln) Leerprestaties / schoolloopbaan Niet-cognitieve aspecten © I. Nicaise

Finale effectevaluatie: Verschil ‘output’ ↔ ‘effect’ (cf. ‘meer gelijke uitkomsten’) → geen effectevaluatie zonder ‘nulmeting’! © I. Nicaise

Finale effectevaluatie: keuze van criteria Outputindicatoren Inspectie Schoolse vertraging Leerwinst Tevredenheid (welbevinden) Leerlingen Leerkrachten Ouders © I. Nicaise

Vb.1 schoolse vertraging Bron: Inspectie BaO

Schoolse vertraging Stel, u hebt gegevens over… Leeftijd Leerjaar GOK of niet-GOK Neveninstromer of niet Uitstroom naar BuO of SO … DAN… © I. Nicaise

Schoolse vertraging Output op zich zegt niets © I. Nicaise

Schoolse vertraging Verfijn uw maatstaf… …door correctie voor Uitstroom naar BuO Voortijdige uitstroom naar SO Neveninstroom © I. Nicaise

Schoolse vertraging Effect van GOK-beleid ? ? © I. Nicaise

Schoolse vertraging Effect van GOK-beleid ? (cf. ‘meer gelijke uitkomsten’) © I. Nicaise

Schoolse vertraging Geen of verkeerd effect (cf. ‘meer gelijke uitkomsten’) © I. Nicaise

Vb. 2: Leerwinst OI 3 eindmeting leerwinst nulmeting Bron: Inspectie BaO

Leerwinst als GOK-criterium ? Quid met zittenblijvers / uitstromers ? In feite zijn gemiddelde toetsresultaten steeds opwaarts vertekend omdat zwakste lln uit steekproef vallen Stijging van de curve kan gepaard gaan met meer schoolse uitsluiting minstens meten i.f.v. leeftijd i.p.v. leerjaar (dan nog zijn uitstromers niet meegeteld) © I. Nicaise

Leerwinst Verfijn uw maatstaf © I. Nicaise

Leerwinst Effect van GOK Effect van GOK is niet bewezen, want lln-populatie kan veranderd zijn ? © I. Nicaise

Leerwinst Effect van GOK © I. Nicaise

Besluit effectmeting Kies uw outputmaatstaf zodanig dat vertekeningen minimaal worden Begin zo snel mogelijk met nulmeting Vergelijk GOK- en niet-GOK leerlingen © I. Nicaise

Inclusief onderwijs Terugkomdag Basisonderwijs Sessie 8b Interactum © I. Nicaise

Verwijzingen naar BuO: een vorm van sociale segregatie ? Verklaring van Salamanca: recht op onderwijs, maximaal binnen het reguliere systeem 1 op 10 arbeiderskinderen / 1 op 10 Maghreb-kinderen / 1 op 3 generatiearme kinderen (types 1-3-8) Aandeel BuO Vlaanderen 4% ↔ Schotland 2% (verschil: recht op remediëring bij record of needs?) Stroom is toegenomen ondanks ZVB – DOOR ZVB ? Snellere detectie – onvoldoende remediëring Aanzuigkracht van ZVB-scholen Groter pedagogisch comfort van BuO CLB’s spelen eerder systeembevestigende rol Verantwoordingsprotocollen beperkt tot kind (IQ / taal...) Ouders buiten spel Weinig trajectbegeleiding © I. Nicaise

Van verwijzings- naar begeleidingsmodel Inclusie-model schoolouders kind CLB BuO-school © I. Nicaise Huidig model school → CLB → BuO-school

Naar inclusief onderwijs: voorwaarden voor succes Verwijzingsbeleid: Minder classificerend, meer handelingsgericht Kansarmoede als extra argument contra Voorafgaandelijk uitputten van alternatieven Leerlingenrechten (cf. Resolutie Vl. Parl. leerstoornissen) Professionalisering reguliere leerkrachten Samenwerking GO – BuO verdiepen Sensibilisering van alle betrokkenen (leerkrachten, ouders, CLB...) Uiteraard: middelen ! © I. Nicaise