Dag van de Docent 19 november 2009 Het examenreglement en flexibiliteit Redelijke aanpassingen voor studenten met een functiebeperking.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop: 10 jaar WGBH/CZ
Advertisements

Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Infosessie Ombudswerking 1.Wie zijn/ Wat doen ombudspersonen? 2.Aandachtspunten OER.
Aangepaste examens 2014 vriendelijk verzoek om uw mobiel even uit te zetten.
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Achtergrond Moderne visie op handicap of (functie)beperking: accent ligt op het niet- aangepast zijn van de omgeving Types handicap: motorische beperking,
1.Uitgangspunten gelijke behandeling bij examens 2.Formele structuur: wie beslist?
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Transparantie bij evaluatie
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Het examenreglement en flexibiliteit: Topsport en studie Topsportcommissie o.l.v. Prof. Gert Vande Broek.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Navigeren door het OER.
Studievoortgangsregulerende maatregelen (SVRM)
REINA DOOIJEWAARD r. b. j. nl intra. iam. hva
Studeren met een functie-beperking en studierendement presentatie HANovatie 3 november 2010 Jan Stapel / Liesbeth Diemel campusdecanen HAN v/h projectleiders.
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
HOOFDLIJNEN TOEZICHT EXAMINERING BIJEENKOMST 29 november 2007 ‘AANTOONBAAR COMPETENT’
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
SIHO - studiedag te Brussel - 25 februari Karla Van Lint Flexibel studeren voor studenten met een functiebeperking.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Infosessie examens en ombudsdienst Programma infosessie Zittijden en examenperiodes Examenreglement Ombudsdienst Survival tijdens de examens.
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Valentine Vanderhaeghen - 10/11/2009 Trajectbegeleider- Monitoraat Politieke en Sociale Wetenschappen Het leerkrediet & Art. 22 OER Infosessie 1 ste Bachelor.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
Gelijkheid en non-discriminatie Jogchum Vrielink (KU Leuven)
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Ombuds in de praktijk Toelichting bij ‘De taken van de examenombuds’
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Nieuwe definitie van personen met een handicap of chronische ziekte.
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Onderwijs- en examen-reglement
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Ombudsdienst Letteren OMBUDSDIENST & EXAMENS december 2015 WELKOM!
Ombudsdienst Letteren OMBUDSDIENST & EXAMENS Taal- en Letterkunde 7 december 2015 WELKOM!
Ombudsdienst Letteren OMBUDSDIENST & EXAMENS december 2015 WELKOM!
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Bachelorprogramma.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
Voorlichtingsbijeenkomst MOER en Regeling studieadvies 5 oktober
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Schakelprogramma.
Voorstelling ombudsdienst faculteit rechtsgeleerdheid December 2014.
OER Overzicht belangrijkste wijzigingen.
Introductiedag Bacheloropleiding HW 18 september 2015.
Juridische aspecten van evalueren (faculteit Geneeskunde 6/2/2014) Toon Boon ( Jurid. Adviseur KU Leuven en Associatie KU Leuven )
Cel Studeren met een Functiebeperking Infosessies Studie(traject)begeleiders 22 oktober 2012.
Zin en onzin van het OER Studentenraad KU Leuven
Informatie examenjaar 2016/2017
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Werkstudent in de opleiding rechten
Toelatingsrecht Per 1 augustus 2017 Decanendag, 22 februari 2018
Studentenvoorzieningen – dienst Studieadvies
Transcript van de presentatie:

Dag van de Docent 19 november 2009 Het examenreglement en flexibiliteit Redelijke aanpassingen voor studenten met een functiebeperking

Dag van de Docent 19 november 2009 Sessie Examens en flexibiliteit “Flexibiliteit mag niet uitmonden in het bevoordelen van bepaalde (groepen) studenten. (…) OER’s mogen met betrekking tot examens geen ongelijke behandeling van diverse categorieën van studenten als gevolg hebben omwille van de ingebouwde flexibiliteit,. Een correcte omgang met diversiteit is noodzakelijk.”  wie is de student met een functiebeperking?  het recht op redelijke aanpassingen  academische standaard vs. aanpassingen  hoe voorzien in OER?  hoe worden faciliteiten toegekend?  organisatorische haalbaarheid  voorbeelden

Dag van de Docent 19 november 2009 Wie is de student met functiebeperking? Financieringsdecreet HO = inschrijving bij VAPH (art 2). Vlaamse Onderwijsraad VLOR = student bij wie er een blijvende of langdurige uitval is op één of meer lichaamsfuncties opgesomd in de International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). OER K.U.Leuven (Begripsbepalingen, 29°) functiebeperking: een blijvende of langdurige functie-uitval op één of meerdere lichaamsfuncties. Volgende subgroepen worden onderscheiden: motorische functiebeperking, auditieve functiebeperking, visuele functiebeperking, chronische ziekte, psychiatrische functiebeperking, meervoudige functiebeperking, leerstoornis, overige;

Dag van de Docent 19 november 2009 Wie? - registratie SFB Subgroep Motorisch Auditief Visueel Chronisch Psychiatrisch Meervoudig Overig5610 Leerstoornis Totaal

Dag van de Docent 19 november 2009 Gelijkheid ? Gelijke gevallen moeten gelijk worden behandeld en ongelijke gevallen ongelijk, in de mate van hun ongelijkheid

Dag van de Docent 19 november 2009 Redelijke aanpassing - regelgeving Algemeen (- Antidiscriminatiewet 10 mei 2007) -Gelijkekansendecreet (10 juli 2008) -VN-conventie rechten personen met handicap (13 dec 2006) K.U.Leuven -Onderwijs- en examenreglement (OER) Gelijke behandeling/redelijke aanpassing Onderwijs- en examenfaciliteiten (GT, OPO, art 11, 19, 31) -Nota Onderwijs en Diversiteit

Dag van de Docent 19 november 2009 Gelijkekansendecreet (10 juli 2008) Art 19 (…) Er is sprake van het weigeren van redelijke aanpassingen voor een persoon met een handicap als aanpassingen worden geweigerd die geen onevenredige belasting betekenen, of waarvan de belasting in voldoende mate wordt gecompenseerd door bestaande maatregelen. Als aanpassing wordt beschouwd, elke concrete maatregel, van materiële of immateriële aard, die de beperkende invloed van een onaangepaste omgeving op de participatie van een persoon met een handicap neutraliseert.

Dag van de Docent 19 november 2009 Academische standaards vs. faciliteiten i.f.v. gelijke kansen voor SFB ? Levelling the playing field (gelijke startpositie) Eindtermen voor iedereen dezelfde (onderscheid op basis van kwaliteit) Proces

Dag van de Docent 19 november 2009 Uitgangspunten nota Onderwijs & Diversiteit 1.Iedereen die voldoet aan de algemene toelatingsvoorwaarden, heeft recht op een universitaire vorming. 2.Studenten K.U.Leuven hebben recht op een gelijke behandeling: voor een ongelijke behandeling is een objectieve grondslag vereist en moet het verschil in behandeling in verhouding staan tot een rechtmatig na te streven doel. 3.Bij het uitwerken van doelgroepgerichte maatregelen moet er rekening gehouden worden met de eventuele effecten voor de hele studentenpopulatie. 4.Om een diploma van een bepaalde opleiding te kunnen behalen, moet een student aan de eindtermen van de opleiding voldoen. 5.Waar mogelijk worden inclusieve maatregelen uitgewerkt.

Dag van de Docent 19 november 2009 OER – Gelijke behandeling Afdeling 6. Rechten en plichten, rechtsbescherming en tuchtreglement 6.1. Rechten en plichten van de student Gelijke behandeling De studenten van [de instelling] hebben recht op een gelijke behandeling. Voor een ongelijke behandeling is een objectieve grondslag vereist en moet het verschil in behandeling in verhouding staan tot een rechtmatig na te streven doel. De [instelling] neemt algemene maatregelen om de gelijkheid van kansen te waarborgen en de toegankelijkheid van de universiteit in materiële en immateriële zin te garanderen voor studenten met een functiebeperking of chronische ziekte en voor studenten uit minder vertegenwoordigde groepen.

Dag van de Docent 19 november 2009 OER – Bijkomende bepalingen K.U.Leuven definitie functiebeperking (OER, Begripsbepalingen) begrip "Redelijke aanpassingen" (OR, art. 121) gebruik "bijzondere technische hulpmiddelen“ (ER, art. 31)

Dag van de Docent 19 november 2009 OER - Examenfaciliteiten voor SFB Spreiding van examens -binnen zittijd (art. 11) -buiten zittijd (art. 19) Aanpassingen in examenvorm (art. 31) Eventueel: inhalen van examens uit 1ste periode (art. 17) Data aanvragen faciliteiten ! – nodige tijd voorbereiding aanvraagdossier – gecommuniceerd naar SFB

Dag van de Docent 19 november 2009 OER - Verplaatsing examen binnen zittijd Art. 11 (…) Examinatoren en studenten houden zich strikt aan de vastgelegde examenregeling. Examens kunnen enkel om een zwaarwichtige reden verplaatst worden. De examenombudspersoon oordeelt daarover soeverein en treft in dat geval een nieuwe regeling. Hij beslist eveneens over de toewijzing van een examenmoment.

Dag van de Docent 19 november 2009 OER - Examenspreiding Art. 19 Op grond van uitzonderlijke individuele omstandigheden kan aan studenten, met behoud van het modeltraject of hun geïndividualiseerd traject, een spreiding van examens tussen de gewone examenperiodes toegestaan worden (…).

Dag van de Docent 19 november 2009 OER - Aanpassing examenvorm en -duur Art. 31 (…) Om redenen van lichamelijke of psychische aard kunnen studenten, als zij daar uiterlijk drie weken vóór de opening van de examenperiode om verzoeken, van de voorzitter van de examencommissie toestemming krijgen om examens op een andere dan de vastgelegde wijze af te leggen of gebruik te maken van bijzondere technische hulpmiddelen.

Dag van de Docent 19 november 2009 Hoe faciliteiten toegekend? Checklist voor zorgcoördinator: Doelgroepafbakening (behoort de student tot de doelgroep?) Inschatting handicapsituaties voor Evaluatie (bevindt de SFB zich in een handicapsituatie?) Geschiktheid van bepaalde faciliteit (is deze faciliteit de juiste maat voor het probleem?) Advies zorgcoördinator (deontologie !) Beslissing door centrale of facultaire actoren Uitvoering Expert doelgroep Expert opleiding (Faculteit) - check uitgangs punten - standaard vs. ad hoc

Dag van de Docent 19 november 2009 Voorbeeld attest

Dag van de Docent 19 november 2009 Voorbeeld attest

Dag van de Docent 19 november 2009 Haalbaarheid Recht vs. gunst Draagkracht: organisatorisch, praktisch,… vb. apart lokaal – extra toezicht vb. examenspreiding vs. beschikbaarheid proffen vb. open boekexamen met voorleessoftware

Dag van de Docent 19 november 2009 Voorbeelden Schriftelijk i.p.v. mondeling bij stotteren Examenspreiding i.f.v. toegankelijkheid Opsplitsing examen i.f.v. concentratie Examenspreiding in geval van uitstelgedrag Open vragen i.p.v. meerkeuzevragen Spreiding i.f.v. trager leestempo Meer tijd voor analyse röntgenfoto’s …

Dag van de Docent 19 november