VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Plusgroepen in het basisonderwijs.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
6 ASO St-Guido Anderlecht
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden.
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Workshop “Begrijpend kijken”
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Hoe bereid je lessen voor?
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Lancering Traject
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Lezen: doe het goed voor
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Bijeenkomst September 2015
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Referentiekader rekenen. Uit: /
Referentiekader rekenen. Uit: /
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Toelichting biologie in GWW
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Mijn visie op onderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Gepersonaliseerd leren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Doubleren.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Doubleren.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO! Leerlijnen VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!

Vaststellingen Leerkrachten hebben weinig zicht op de leerdoelen en leerinhouden van voorgaande en volgende leerjaren Vakgroepwerking beperkt zich in veel gevallen tot het maken van praktische afspraken en het formuleren van vaststellingen

Leerlijnen? Leerlijnen zijn een logische schikking van leerdoelen van eenvoudig naar meer complex, rekening houdend met het competentieniveau van de leerlingen. Ze beogen een opbouwende aanpak in een continue lijn en proberen breuken in de verticale samenhang te voorkomen.

Leerlijnen? Met gelijkgericht bedoelen we dat alle leerkrachten op een analoge wijze werken wat betreft didactische aanpak, evaluatie, ICT-gebruik, terminologie, … Met opbouwend bedoelen we dat alle leerkrachten een gezamenlijk doel voor ogen hebben en geleidelijk richting dit doel, dat in complexiteit toeneemt, werken. De leerkrachten beogen een progressieve groei zonder breukmomenten.

Leerlijnen? Overleg is noodzakelijk Zowel horizontaal als verticaal

Verticaal en horizontaal Verticale samenhang wordt gerealiseerd door systematisch relaties en verbanden te leggen tussen de leerinhouden en vaardigheden van de opeenvolgende leerjaren of opeenvolgende modules. Horizontale samenhang wordt gerealiseerd door systematisch relaties en verbanden te leggen tussen leerinhouden en vaardigheden van verschillende onderdelen binnen een vakgebied en tussen onderdelen uit verschillende vakgebieden.

Bieden leerlijnen voordelen? Voor de leerlingen? Voor de leraren? Voor de leerlingen: De overgangen naar volgende leerjaren worden zachter: het aanpassen aan een nieuwe leerkracht wordt eenvoudiger. Vanwege het feit dat er geen (of toch min-der) breuklijnen zijn (wat betreft didactiek, evaluatie, ICT-gebruik, terminologie, …) zal er minder uitval zijn. De lessen worden efficiënter, overbodige herhalingen en overlappingen worden vermeden. Er is een duidelijke opbouw, er wordt verder gebouwd op leerinhouden en strate-gieën die reeds gekend zijn. … Voor de leerkrachten: De leerkrachten hebben een beter zicht op de beginsituatie van hun leerlingen en kunnen verder bouwen op de vorige leerjaren. Er is een grotere continuïteit, de leerkrachten hebben een duidelijker beeld over de te bereiken doelen. Door binnen de vakgroep te werken aan leerlijnen kunnen leerkrachten heel veel van elkaar leren.

Hoe werken aan leerlijnen? Het werken aan leerlijnen kan opgesplitst worden in twee grote categorieën: op schoolniveau op vak(groep)niveau

Hoe werken aan leerlijnen op vakniveau? Waar kunnen leerlijnen voor worden opgesteld?

Voorbeeld leerlijn Actualiteit Verzamelen van teksten 2 A 3 EC 4 EC 5 EC 6 EC Leerkracht brengt zelf tekstmateriaal aan Leerlingen halen zelf tekstmateriaal uit bronnen die door de leraar zijn aangebracht Leerlingen zoeken zelfstandig tekstmateriaal Leerlingen zoeken zelfstandig tekstmateriaal in gespeciali-seerde bronnen

Voorbeeld leerlijn Actualiteit Activiteiten met tekstmateriaal 2 A 3 EC 4 EC 5 EC 6 EC Leerlingen lossen vragen op in verband met de teksten Leerlingen stellen zelf vragen op over een tekst en formuleren de antwoorden Leerlingen vatten een tekst samen en / of schematiseren de tekst Leerlingen halen standpunten uit een tekst en gebruiken deze standpunten voor het vormen van een eigen mening, debatten, rollenspel…

Voorbeeld leerlijn zelfevaluatie 3 EC 4 EC 5 EC 6 EC Leerlingen krijgen een gesloten zelfevaluatie (ja / neen) De vragen van de zelfevaluatie worden aangevuld met een verklaring van het antwoord (omdat …) De zelfevaluatie wordt aangevuld met verbeterpunten (ik heb geleerd dat…) De leerlingen krijgen een open zelfevaluatie (wat is goed verlopen, wat is moeizaam verlopen…)

Voordelen voor de leerlingen De overgangen naar volgende leerjaren worden zachter: het aanpassen aan een nieuwe leerkracht wordt eenvoudiger. Vanwege het feit dat er geen (of toch minder) breuklijnen zijn (wat betreft didactiek, evaluatie, ICT-gebruik, terminologie, …) zal er minder uitval zijn. De lessen worden efficiënter, overbodige herhalingen en overlappingen worden vermeden. Er is een duidelijke opbouw, er wordt verder gebouwd op leerinhouden en strategieën die reeds gekend zijn. … Terug

Voordelen voor de leraren De leerkrachten hebben een beter zicht op de beginsituatie van hun leerlingen en kunnen verder bouwen op de vorige leerjaren. Er is een grotere continuïteit, de leerkrachten hebben een duidelijker beeld over de te bereiken doelen. Door binnen de vakgroep te werken aan leerlijnen kunnen leerkrachten heel veel van elkaar leren. … Terug

Mogelijke onderwerpen voor leerlijnen leerinhouden didactische aanpak evaluatie leren leren ICT

Leerinhouden De leerlijn van de leerinhouden ligt grotendeels vast in de leerplannen Bijzondere aandacht voor: onderzoeksopdracht actualiteitsmap didactische uitstappen herhalingen, overlap en voorkennis projecten (doelstellingen moeten progressief zijn) Terminologie Rekeningenstelsel / formularium Keuzeleerstof / verdiepingsleerstof … Opmerking: gebruik van hetzelfde sjabloon voor het jaarvorderingsplan is sterk aangewezen

Didactische aanpak Welke didactische werkvormen gebruiken we, hoe en wanneer? aanbiedende werkvormen onderwijsleergesprek: wat moeten leerlingen hierbij doen? Powerpoint door de leraar: wat moeten leerlingen hierbij doen? video, dvd, geluidsfragmenten…: wat moeten leerlingen hierbij doen? coöperatieve werkvormen welke werkvormen en wat wordt er van de leerlingen verwacht? groepswerk wat wordt er van de leerlingen verwacht? begeleid zelfgestuurd leren Wat doen we met didactisch materiaal? handboeken, cursusmateriaal…

Evaluatie Hoe evalueren we kennis? reproductie, toepassingen, integratie welke technieken: open vragen, gesloten vragen, multiple choice, oefeningen… Hoe evalueren we (welke) vaardigheden? Hoe evalueren we (welke) vakattitudes? Wat met zelfevaluatie? Wat met peerevaluatie? Wat met co-evaluatie? Welke vormen van remediëring voorzien we? Wat met neveninstromers? …

Leren leren Wanneer ondernemen we welke acties in verband met leren leren? Voorbeelden taalgericht vakonderwijs leren schematiseren leren omschrijven in eigen woorden leren synthetiseren mind mapping leren plannen zelf leren vragen stellen …

ICT Wanneer gebruiken we ICT? Welke ICT-vaardigheden zijn er nodig? Kunnen ze deze vaardigheden al uitvoeren? Terug