Cultuureducatoren in de klas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
EDO in de lerarenopleiding
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
Edushock leerfestival
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Technische geletterdheid en onderwijs
SCHOOL EN SAMENLEVING.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Platform Duurzame Digitale Toegankelijkheid Vlaanderen Bart De Nil (FARO) Rony Vissers (PACKED) 16 november 2011 | Archipel eindevent.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
De waarde van cultuureducatie
De plaats van cultuur- en erfgoededucatie in de school.
CLARIN: een introductie Ineke Schuurman Coördinator CLARIN-Vlaanderen.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
CANON Cultuurcel VISIE “Jonge mensen uitdagen om hun sterktes te ontdekken en die taal te ontwikkelen die hen het beste ligt” Peter Adriaenssens MISSIE.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Vlaams Minister Joke Schauvliege
Personeelsvergadering
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
ruimtevaarder Wat zie je? Wat voel je? Wat denk je?
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Kunsteducatie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Stand van zaken en behoeftedetectie Onderzoek VUB – Agogische wetenschappen o.l.v. Prof.dr.Willem Elias.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Een bewegingsbeleid op school
Het opleidingsprofiel:
Het project en de site beogen huidige en toekomstige generaties kunstdocenten op te leiden in het ontwikkelen en geven van kunstlessen op het snijvlak.
verhoogt het Creatief Quotiënt
Toekomst van het Onderwijs in Vlaanderen
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
1. Voorgeschiedenis ◦ Cultuur ◦ Jeugd ◦ Onderwijs 2. Gedeelde visie 3. Doelstellingen 4. Beleidsmatige verankering 5. Actieplan.
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
BIB KORTRIJK EDUCATIE & SCHOLENWERKING. #BIB KORTRIJK Onderwijs in Kortrijk: # kleuter- en basisscholen: 35 (incl. 6 BuLO/BuKO), ca kind. # secundaire.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
De nieuwe onderbouw.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.

Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Transcript van de presentatie:

Cultuureducatoren in de klas All together now… Prof. dr. W. Elias, dra. F. De Backer, drs. T. De Mette

KUNST- EN CULTUUREDUCATIE IN HET REGULIER ONDERWIJS

Vlaamse overheid → implementatie kunst- en cultuureducatief beleid Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming Vlaams Ministerie van Cultuur, Jeugd, Sport en Media Welzijn, Ruimtelijke ordening, ..

Vlaamse overheid - evaluatie Grootte aanbod en kwaliteit: deskundigheid op school & enthousiasme leraar Stimuleren van integratie kunsteducatie ≠ leergebieden Vertaling eindtermen naar onderwijspraktijk: # belemmeringen: onvoldoende kennis en competenties onduidelijkheid leerplannen financiële tekorten tijdgebrek te rigide onderwijsstructuren traditioneel cognitieve en productgerichte evaluatiesystemen Structurele aandacht in lerarenopleiding: incentives

Vlaamse overheid - visie Noodzaak doorlopende leerlijn leerplichtonderwijs Kwaliteitsvol regulier onderwijs → DKO Versterken relatie op/buiten school Faciliterende randvoorwaarden (cf. dynamo3) Hervormingen secundair onderwijs

Kleuteronderwijs Definitie Autonomie MAAR richtinggevend: Inhoud Vanuit dagelijkse beleving inspelen op teken- en bewegingservaringen, woorden, …; zelfexpressie; creativiteit ontwikkelen mbv boeken, dans,... Autonomie MAAR richtinggevend: ontwikkelingsdoelen → wenselijke minimumdoelen Inhoud Leergebied muzische vorming: 5 domeinen muziek beeld drama beweging media

Lager onderwijs Definitie Autonomie MAAR richtinggevend: Inhoud Bewustwording eigen bekwaamheden en via zelfexpressie waarden aftasten; verbeelding/creativiteit stimuleren en technische inzichten verwerven. Autonomie MAAR richtinggevend: eindtermen → noodzakelijke/bereikbare minimumdoelen Inhoud Leergebied muzische vorming: 5 domeinen muziek beeld drama beweging media

Secundair onderwijs Autonomie MAAR richtinggevend: Inhoud eindtermen → noodzakelijke/bereikbare minimumdoelen Inhoud 1ste graad: in klank en beeld visies creëren o/d wereld; audiovisuele alfabetisering; kritisch leren omgaan met klanken en beelden. Leergebied artistieke opvoeding: 2 domeinen plastische opvoeding muzikale opvoeding Vakoverschrijdende eindtermen 2de en 3de graad

Lerarenopleiding Kleuter en lager onderwijs Secundair onderwijs theorie en didactische principes aangaande beeldopvoeding, dramatisch spel, bewegingsexpressie, taal en muzikale opvoeding. Secundair onderwijs Project Kunstvakken Plastische opvoeding Geschiedenis Praktijk Uitstappen, ..

Publicaties Bamford, A. (2007). Kwaliteit en Consistentie. Kunst- en cultuureducatie in Vlaanderen. Brussel: Agentschap voor Onderwijscommunicatie. http://www.ond.vlaanderen.be/publicaties/eDocs/pdf/301.pdf Commissie Onderwijs en Cultuur. (2008). Gedeeld/Verbeeld. Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur. Brussel: Agentschap voor Onderwijscommunicatie. http://www.canoncultuurcel.be/uploads/doc/2251ae5134b3caaefe49gedeeld_verbeeld.pdf Departement Onderwijs en Vorming. (Red.). (2008). Een nieuw profiel voor de leraar kleuteronderwijs en lager onderwijs. Hoe worden leraren daartoe gevormd? Brussel: Auteur. http://www.ond.vlaanderen.be/publicaties/eDocs/pdf/333.pdf Departement Onderwijs en Vorming. (Red.). (2008). Een nieuw profiel voor de leraar secundair onderwijs. Hoe worden leraren daartoe gevormd? Brussel: Auteur. http://www.ond.vlaanderen.be/publicaties/eDocs/pdf/334.pdf Goegebuer, A. (2004). Audiovisuele vorming in het Vlaamse onderwijs. Gent: IAK. http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/archief/2004/2004pers/files/AVM.pdf Joseph, A., & Thielemans, L. (2006). De Muzen van Kunst in Zicht. Turnhout: Kunst in Zicht.

Publicaties Muylle, J. (Red.). (2010). Wat dromen dansende bomen? Brussel: Tornado Editions. Strobbe, L., & Van Regenmortel, H. (2010). Klanksporen. Breinvriendelijk musiceren. Antwerpen/Apeldoorn: Garant. Vandelacluze, S. (Red.). (2009). Methodiek: kunst- en erfgoededucatie, theorie en praktijk. Leuven: Mooss. Van der Auwera, S., Schramme, A., & Jeurissen, R. (2007). Erfgoededucatie in het Vlaamse onderwijs. Erfgoed en onderwijs in dialoog. Brussel: Vlaamse overheid. http://www.canoncultuurcel.be/uploads/doc/093b96297b5e8f980f2drapport%20erfgoededucatie.pdf Van Petegem, P., Engels, N., & Rymenans, R. (2007). De perceptie van eindtermen en ontwikkelingsdoelen in het basisonderwijs bij leerkrachten en directies. OBPWO-project O4.03. Brussel: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Onderwijs. http://www.ond.vlaanderen.be/publicaties/eDocs/pdf/358.pdf

Studiedagen Kunst in Zicht: ICQ (25/05/2011) http://www.kunstinzicht.be/ Dag van de Filmeducatie (17/06/2011) http://abbandono.be/ Conferentie Onderzoek in Cultuureducatie (23/06/2011) http://www.cultuurnetwerk.nl/producten_en_diensten/onderzoek_in_cultuureducatie/ Magda (05/10/2011) http://www.magdanet.be/ Dag van de Cultuureducatie (2012) http://www.dagvandecultuureducatie.be/

Handige tips CANON Cultuurcel http://www.canoncultuurcel.be/canon/is Dynamo3 http://dynamo3.canoncultuurcel.be/ Projectloket http://projectloket.canoncultuurcel.be/index.php?a=item/find/2 Creatieve schoolprojecten http://www.canoncultuurcel.be/praktijk/voorbeelden Artishock (Muzes vzw)

Rol nieuw media binnen kunsteducatie

Kunstwerk : code (taal) Kunst beleven: coderen en decoderen Leren beleven is oefenen Digitale media: code (taal) Digitaal mediagebruik: coderen en decoderen Learning theory = Teaching practice Constructivisme

Taalprincipes van digitale media Numerieke representatie: programmeerbaar en manipuleerbaar Modulariteit: Non-hiërarchische organisatie Automatisering: Intensionaliteit versus proposionaliteit Variabiliteit: Uitwisselbaarheid en beschikbaarheid op maat Culturele transcodering: Wisselwerking tussen culturele en technologische logica Bron: Manovich, 2000

Kwestie van geletterdheid Cultuur als databank Kunst is een voorbeeld van interface Hardware, software, wetware Meta-niveau: Niet alleen met/door technologie maar ook over technologie Pro’s en con’s: de twee kanten van het e-verhaal Bewustmaking, bewustwording, bewustzijn Geletterdheid: Transmediaal (multimedia) Transcultureel (interactief mediëren) Transcontextueel (ecologie van technologie/media)

Innovatiedrempels (1) Context (school): Innovator (leraar): Organisatiecultuur? Menselijk kapitaal? Technologische infrastructuur? Innovator (leraar): Technologische bagage? Tech-integrated pedagogy? Kennis van middelen, bronnen? Bron: Klopfer, Osterwell, Groff en Haas, 2009

Innovatiedrempels (2) De innovatie (project/tool): Integratie in schoolcultuur? Middelen/bronnen in school? Integratie in bestaande praktijk? De gebruiker (studenten): Technologische bagage? Vertrouwd met projectwerking? Attitudes, overtuigingen? Bron: Klopfer, Osterwell, Groff en Haas, 2009

E-culture en Ed Tech E-cultuur: Ed Tech: samenwerking en netwerking Leefwereld = leeromgeving Digitale kloof Ed Tech: Sociale media en digitale leerplatforms Ervaringsuitwisseling tussen leerlingen Ondersteuning leraar (intern/extern)

Succesfactoren Mogelijkheid tot exploratie Samenwerken onder collega’s Externe ondersteuning (op maat) Context: decretaal kader, overheidssteun, onderzoek, publiek-private samenwerking, Europese en internationale programma’s,…

Klas als medialab (1) Available Designs: Bestaande gebruiken, conventies, semiotische systemen (kunst), culturele uitingen Ontwerpen gebruiken is ook zelf ontwerpen: Evaluatie, transformatie, innovatie,… The Redesigned: Sociaal-culturele transformatie met nieuwe waarden, gebruiken, symbolen, artefacten en gebruiken Bron: The New London Group, 1996

Klas als medialab (2) Personalisatie is ook altijd socialisatie Bron: H. Carpenter: http://bhc3.wordpress.com Bron: Hepworth & Walton, 2009 Personalisatie is ook altijd socialisatie Anderen treden vaak op als curator, educator eLeren is een constructivistisch continuüm met het oog op betekeniscreatie

Contact Prof. dr. Willem Elias Free De Backer Tom De Mette w.elias@edpnet.be Free De Backer free.de.backer@vub.ac.be Tom De Mette tdemette@vub.ac.be