Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Implementatie van de UNCO-MOB
Ouderbetrokkenheid Jenaplanschool De Feniks. Zoektocht naar het probleem Vooraf en doorlopend: Taakverdeling 1.Verkennende fase –Eerste gesprek met Eva.
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Loopbaanontwikkeling
Schoolpartnerschappen in Europa
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
10 oktober 2007 Ecohuis Leuven
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Wat hebben en met elkaar gemeen?.
Samenwerken in burgerschap
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
MVO en intern management
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ante Groep 14.
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Workshop ‘visieversneller’
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Lancering Traject
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Uitslag enquête De uitslag van de enquête Werkgroep Dorpsraad Nieuw Bergen 17 juni 2015.
Thuiswerken De voor- en nadelen van thuiswerken toegelicht.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Meldcode Kindermishandeling
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
ACTIE onderzoek.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Transcript van de presentatie:

Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen

Inhoudstabel  Beginsituatie school  Beginsituatie leerlingen  Beginsituatie ouders  Beginsituatie leerkrachten  Programma’s en workshops  Implementatie  Implementatie op klasniveau  Implementatie op schoolniveau  Tussentijdse evaluatie  Eindevaluatie  Algemene reflectie  Suggesties

 Beginsituatie  Beginsituatie school  Beginsituatie leerlingen  Beginsituatie ouders  Beginsituatie leerkrachten  Programma’s en workshops  Implementatie  Implementatie op klasniveau  Implementatie op schoolniveau  Tussentijdse evaluatie  Eindevaluatie  Algemene reflectie  Suggesties

Beginsituatie school

 Schooltype B Actief op vakoverschrijdende thema’s Verschillende projecten Positief klimaat Thematische werkgroepen Betrokkenheid van leerkrachten en directie MAAR Weinig betrokkenheid leerlingen Weinig betrokkenheid ouders Weinig samenhang + -

Beginsituatie leerlingen  Via vragenlijst  Gesloten en open vragen  Peilen naar interesses, voorkennis en welbevinden  Via focusgroep of klasdiscussie  Stellingen via PowerPoint  Richtvragen  Peilen naar interesses en voorkennis

Opdracht

Beginsituatie ouders  Via vragenlijst  Zowel beginsituatie ouders als beginsituatie leerlingen  Peilen naar milieu/zwerfvuil op school  Peilen naar milieu/zwerfvuil thuis  Percepties

Beginsituatie leerkrachten  WAAROM leerkrachten?  Beginsituatie leerkrachten  Voorbeeldfunctie voor leerlingen  2 de en 3 de graad  Hoe bevraagd?  A. Algemeen  B. Motivatie  C. Relatie met leerlingen  D. Milieu en zwerfvuil

 Beginsituatie  Beginsituatie school  Beginsituatie leerlingen  Beginsituatie ouders  Beginsituatie leerkrachten  Programma’s en workshops  Implementatie  Implementatie op klasniveau  Implementatie op schoolniveau  Tussentijdse evaluatie  Eindevaluatie  Algemene reflectie  Suggesties

Programma’s en workshops  Het MOS-project  = Milieuzorg Op School  Voordelen:  Duidelijke opbouw en indeling  Schema met taken voor iedereen  Praktische oefeningen aangepast aan per onderwijsvorm  Concrete tips en voorbeelden  Ruimte om zelf aanvullingen te maken  Ondersteuning door MOS begeleider  Overzicht van de VOETen  Gebruik van de ‘ladder van Lansink’

 Nadelen:  Meetinstrument is niet voor iedereen beschikbaar  Zeer intensief project  nood aan engagement  Op eigen tempo doorlopen  op lange baan schuiven  Succes afhankelijk van gemotiveerde leerkachten   MAAR voordelen overtroffen nadelen

 Beginsituatie  Beginsituatie school  Beginsituatie leerlingen  Beginsituatie ouders  Beginsituatie leerkrachten  Programma’s en workshops  Implementatie  Implementatie op klasniveau  Implementatie op schoolniveau  Tussentijdse evaluatie  Eindevaluatie  Algemene reflectie  Suggesties

Implementatie klasniveau STAP 1: SENSIBILISATIE  Informeren en betrekken via sensibilisatieactie  Bijv. ‘afvalquiz’ + verantwoordelijke lk  Bijv. ‘zwerfvuil’ + verantwoordelijke lk  Werk samen met de collega’s!

Implementatie klasniveau STAP 2: INVENTARISATIE  Afvalvolume van de school meten en onderzoeken via meetinstrumenten  Bijv. ‘zwerfvuilroute’ + verantwoordelijke lk  Werk samen met de collega’s!

Implementatie klasniveau STAP 3: MAATREGELEN BEPALEN  Maatregelen vastleggen samen met de klas  Bijv. ‘tips voor trips’ + verantwoordelijke lk  Werk samen met de collega’s!

Implementatie klasniveau STAP 4: MAATREGELEN INVOEREN  Maatregelen uitvoeren en toepassen  Bijv. ‘tips voor trips’ + verantwoordelijke lk  Werk samen met de collega’s!

Implementatie op schoolniveau  Sensibilisatie/discussie op gang brengen:  De afvalberg ga je niet in je eentje te lijf. Nee, daar moet de hele school aan meewerken. Leerlingen en leraren natuurlijk, maar ook de directie en het administratief, onderhouds- en technisch personeel. Ook de ouders van schoollopende jongeren hebben een belangrijke invloed op het afvalgedrag van hun kinderen. Nu zou het best kunnen dat niet iedereen zich bewust is van het afvalprobleem en de gevolgen daarvan voor het leefmilieu. Sensibilisatie is dus de eerste stap

Implementatie op schoolniveau  Doel= inzicht in de visie van leerlingen MAAR medewerkers van de school  ook betrokken in proces  Omgaan met weerstand van collega’s  Waarom is dit niet opportuun?  Nood aan GROOT team achter project  Studiedag voor het schoolpersoneel  Iedereen van de school betrekken = nood aan een studiedag!

 Beginsituatie  Beginsituatie school  Beginsituatie leerlingen  Beginsituatie ouders  Beginsituatie leerkrachten  Programma’s en workshops  Implementatie  Implementatie op klasniveau  Implementatie op schoolniveau  Tussentijdse evaluatie  Eindevaluatie  Algemene reflectie  Suggesties

Tussentijdse evaluatie Inspanningen Evaluatie van het proces MOS: OVAM-meetinstrument  kwantitatieve resultaten  Interpretatie  Communiceer

 Beginsituatie  Beginsituatie school  Beginsituatie leerlingen  Beginsituatie ouders  Beginsituatie leerkrachten  Programma’s en workshops  Implementatie  Implementatie op klasniveau  Implementatie op schoolniveau  Tussentijdse evaluatie  Eindevaluatie  Algemene reflectie  Suggesties

Eindevaluatie  Bottom-up  Zowel bij leerlingen, leerkrachten als mensen van de werkgroep  Evaluatiegesprek  Vragenlijst  Statistische vragenlijst  SWOT-analyse  Belangrijkste zaken terugkoppelen!

 Beginsituatie  Beginsituatie school  Beginsituatie leerlingen  Beginsituatie ouders  Beginsituatie leerkrachten  Programma’s en workshops  Implementatie  Implementatie op klasniveau  Implementatie op schoolniveau  Tussentijdse evaluatie  Eindevaluatie  Algemene reflectie  Suggesties

Algemene reflectie 1.De opdracht -Nood werkgroep VOETEN -Praktijkgericht -School kiest thema -Timing 2. De groep -Diversiteit: zowel voor- als nadeel -Tevreden 3. De wiki -‘Beginnelingen en experten’ -Wiki als werkinstrument  Draagt bij tot de competenties van de leraar.

 Beginsituatie  Beginsituatie school  Beginsituatie leerlingen  Beginsituatie ouders  Beginsituatie leerkrachten  Programma’s en workshops  Implementatie  Implementatie op klasniveau  Implementatie op schoolniveau  Tussentijdse evaluatie  Eindevaluatie  Algemene reflectie  Suggesties

Suggesties 1.Leerlingen belonen voor prestaties 2.Slotevenement organiseren 3.Directie 4.Ecolabel

Wij danken u voor uw aandacht!