Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen
Inhoudstabel Beginsituatie school Beginsituatie leerlingen Beginsituatie ouders Beginsituatie leerkrachten Programma’s en workshops Implementatie Implementatie op klasniveau Implementatie op schoolniveau Tussentijdse evaluatie Eindevaluatie Algemene reflectie Suggesties
Beginsituatie Beginsituatie school Beginsituatie leerlingen Beginsituatie ouders Beginsituatie leerkrachten Programma’s en workshops Implementatie Implementatie op klasniveau Implementatie op schoolniveau Tussentijdse evaluatie Eindevaluatie Algemene reflectie Suggesties
Beginsituatie school
Schooltype B Actief op vakoverschrijdende thema’s Verschillende projecten Positief klimaat Thematische werkgroepen Betrokkenheid van leerkrachten en directie MAAR Weinig betrokkenheid leerlingen Weinig betrokkenheid ouders Weinig samenhang + -
Beginsituatie leerlingen Via vragenlijst Gesloten en open vragen Peilen naar interesses, voorkennis en welbevinden Via focusgroep of klasdiscussie Stellingen via PowerPoint Richtvragen Peilen naar interesses en voorkennis
Opdracht
Beginsituatie ouders Via vragenlijst Zowel beginsituatie ouders als beginsituatie leerlingen Peilen naar milieu/zwerfvuil op school Peilen naar milieu/zwerfvuil thuis Percepties
Beginsituatie leerkrachten WAAROM leerkrachten? Beginsituatie leerkrachten Voorbeeldfunctie voor leerlingen 2 de en 3 de graad Hoe bevraagd? A. Algemeen B. Motivatie C. Relatie met leerlingen D. Milieu en zwerfvuil
Beginsituatie Beginsituatie school Beginsituatie leerlingen Beginsituatie ouders Beginsituatie leerkrachten Programma’s en workshops Implementatie Implementatie op klasniveau Implementatie op schoolniveau Tussentijdse evaluatie Eindevaluatie Algemene reflectie Suggesties
Programma’s en workshops Het MOS-project = Milieuzorg Op School Voordelen: Duidelijke opbouw en indeling Schema met taken voor iedereen Praktische oefeningen aangepast aan per onderwijsvorm Concrete tips en voorbeelden Ruimte om zelf aanvullingen te maken Ondersteuning door MOS begeleider Overzicht van de VOETen Gebruik van de ‘ladder van Lansink’
Nadelen: Meetinstrument is niet voor iedereen beschikbaar Zeer intensief project nood aan engagement Op eigen tempo doorlopen op lange baan schuiven Succes afhankelijk van gemotiveerde leerkachten MAAR voordelen overtroffen nadelen
Beginsituatie Beginsituatie school Beginsituatie leerlingen Beginsituatie ouders Beginsituatie leerkrachten Programma’s en workshops Implementatie Implementatie op klasniveau Implementatie op schoolniveau Tussentijdse evaluatie Eindevaluatie Algemene reflectie Suggesties
Implementatie klasniveau STAP 1: SENSIBILISATIE Informeren en betrekken via sensibilisatieactie Bijv. ‘afvalquiz’ + verantwoordelijke lk Bijv. ‘zwerfvuil’ + verantwoordelijke lk Werk samen met de collega’s!
Implementatie klasniveau STAP 2: INVENTARISATIE Afvalvolume van de school meten en onderzoeken via meetinstrumenten Bijv. ‘zwerfvuilroute’ + verantwoordelijke lk Werk samen met de collega’s!
Implementatie klasniveau STAP 3: MAATREGELEN BEPALEN Maatregelen vastleggen samen met de klas Bijv. ‘tips voor trips’ + verantwoordelijke lk Werk samen met de collega’s!
Implementatie klasniveau STAP 4: MAATREGELEN INVOEREN Maatregelen uitvoeren en toepassen Bijv. ‘tips voor trips’ + verantwoordelijke lk Werk samen met de collega’s!
Implementatie op schoolniveau Sensibilisatie/discussie op gang brengen: De afvalberg ga je niet in je eentje te lijf. Nee, daar moet de hele school aan meewerken. Leerlingen en leraren natuurlijk, maar ook de directie en het administratief, onderhouds- en technisch personeel. Ook de ouders van schoollopende jongeren hebben een belangrijke invloed op het afvalgedrag van hun kinderen. Nu zou het best kunnen dat niet iedereen zich bewust is van het afvalprobleem en de gevolgen daarvan voor het leefmilieu. Sensibilisatie is dus de eerste stap
Implementatie op schoolniveau Doel= inzicht in de visie van leerlingen MAAR medewerkers van de school ook betrokken in proces Omgaan met weerstand van collega’s Waarom is dit niet opportuun? Nood aan GROOT team achter project Studiedag voor het schoolpersoneel Iedereen van de school betrekken = nood aan een studiedag!
Beginsituatie Beginsituatie school Beginsituatie leerlingen Beginsituatie ouders Beginsituatie leerkrachten Programma’s en workshops Implementatie Implementatie op klasniveau Implementatie op schoolniveau Tussentijdse evaluatie Eindevaluatie Algemene reflectie Suggesties
Tussentijdse evaluatie Inspanningen Evaluatie van het proces MOS: OVAM-meetinstrument kwantitatieve resultaten Interpretatie Communiceer
Beginsituatie Beginsituatie school Beginsituatie leerlingen Beginsituatie ouders Beginsituatie leerkrachten Programma’s en workshops Implementatie Implementatie op klasniveau Implementatie op schoolniveau Tussentijdse evaluatie Eindevaluatie Algemene reflectie Suggesties
Eindevaluatie Bottom-up Zowel bij leerlingen, leerkrachten als mensen van de werkgroep Evaluatiegesprek Vragenlijst Statistische vragenlijst SWOT-analyse Belangrijkste zaken terugkoppelen!
Beginsituatie Beginsituatie school Beginsituatie leerlingen Beginsituatie ouders Beginsituatie leerkrachten Programma’s en workshops Implementatie Implementatie op klasniveau Implementatie op schoolniveau Tussentijdse evaluatie Eindevaluatie Algemene reflectie Suggesties
Algemene reflectie 1.De opdracht -Nood werkgroep VOETEN -Praktijkgericht -School kiest thema -Timing 2. De groep -Diversiteit: zowel voor- als nadeel -Tevreden 3. De wiki -‘Beginnelingen en experten’ -Wiki als werkinstrument Draagt bij tot de competenties van de leraar.
Beginsituatie Beginsituatie school Beginsituatie leerlingen Beginsituatie ouders Beginsituatie leerkrachten Programma’s en workshops Implementatie Implementatie op klasniveau Implementatie op schoolniveau Tussentijdse evaluatie Eindevaluatie Algemene reflectie Suggesties
Suggesties 1.Leerlingen belonen voor prestaties 2.Slotevenement organiseren 3.Directie 4.Ecolabel
Wij danken u voor uw aandacht!