Onderwijskundig ontwerpen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
situationeel leiderschap
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Onderwijskundig Ontwerpen / Instructional Design
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
BattleBots The school battle.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Ontwerpprojecten Competenties
Logical Framework Approach
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Startbijeenkomsten ondersteunings programma Energie
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Beelden om te kiezen Docentendag Politicologie Elly te Molder & Juul Willen Donderdag 31 oktober 2013.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Wat is een communicatieplan?
Gedrag in organisaties, 10e editie
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Aan de slag met competenties beoordelen
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
© de vries business consultancy, 2008
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!
Wat je zelf vindt, weet je beter
Uitdagend ontwerpen Freddy Veltman – van Vugt Hanneke Koopmans
Da Vinci College ontwerpen Programma 8 maart
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Beleidsinformatie Jeugd
Page 1 Workshop thema 4 14 mei 2013 Hanneke Koopmans 26 maart 2013.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Reflecteren.
Bijeenkomst September 2015
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe uitdagend te ontwerpen met het CLU model voor duurzaam ontwerpen.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De juiste route naar het juiste doel
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toetsing Vakdidactiek 2.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
A Pallette of Actionable Knowledge (Pack-model)
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Onderwijskundig ontwerpen Da Vinci college 25/1/2013 MLI in company 2012-2013 12 slides

Onderliggende kennis nodig om onderwijskundig te ontwerpen kennis over leren: formuleer je uitgangspunten voor jouw praktijk ( kerngebied leren) kennis over instructie: formuleer je uitgangspunten voor jouw praktijk (bijv. Merrill) kennis over ontwerpen: daar gaan we aan werken inhoud: je vakinhoudelijke expertise

Merrill’s uitgangspunten voor instructie als mogelijke leidraad Instructie is probleemgericht, het activeert al aanwezige kennis, het demonstreert principes, het laat principes toepassen op een nieuw probleem het laat de nieuw geleerde vaardigheid integreren in het bestaande kennisgeheel.

Onderwijskundig ontwerpen is het complete proces van : a. analyseren van wat men wil bereiken met de instructie b. hoe men dit wil aanpakken c. hoe men de aanpak uittest en reviseert d. hoe men lerenden evalueert (e. implementeren van het ontwerp) (Valcke, p.366)

Kenmerken van onderwijsontwerp modellen Het zijn situationele modellen, d.w.z. dat ze toegepast worden in een concrete praktijk. De modellen hebben een methodisch karakter en stellen daarmee een systematiek van werken voor. De toepassing van onderwijsmodellen zijn geen garantie op succes maar een heuristiek (methode om te vinden) om ontwerpprobleem op te lossen.

Hiërarchie van modellen mediamodellen productiemodellen kookboekmodellen standaardmodellen ADDIE systeemmodellen

Ambitie in dit kerngebied Verantwoorden/ ontwerpen op het niveau van standaardmodellen behoefte-analyse algemene doelstellingen taak-analyse specifieke doelstellingen ontwikkel leer-materiaal kies onderwijs-media bepaal beoordelings-instrument formatieve evaluatie eventuele revisie summatieve evaluatie

Dick, Carey & Carey

Systematisch onderwijskundig ontwerpen heeft vooral voordelen! het geeft expliciet aandacht voor de kenmerken van de lerende het ondersteunt effectief, efficient en aansprekend onderwijs het ondersteunt coördinatie tussen ontwikkelaars en uitvoerders het bevordert overdraagbaarheid van materialen bevordert de congruentie tussen doelen, activiteiten en toetsing

Al zijn er ook nadelen verbonden aan systematisch onderwijskundig ontwerpen de modellen lijken te lineair er is te weinig aandacht voor het supersysteem er is in veel modellen te weinig betrokkenheid van stakeholders bij ontwikkelproces georganiseerd het vertrekpunt is meestal de instructieverantwoordelijke, dit is niet altijd de behoefte.

Verschillende ontwerpmodellen geschiktheid van model varieert wat betreft: niveau doel soort opleiding

Verkenning: welke modellen zijn mogelijk interessant voor Da Vinci? : : Kies een model. Verken het model: welke criteria zijn belangrijk om een model te verkennen? Deel de resultaten. laatste slide