SAMENWERKING FOCUS - FONTYS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Kwaliteit en onderwijstijd
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Waarom de MEL? Toename (na-)scholing leraren masterniveau
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Opleidingsinfrastructuur
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
van schoolopleiders en instituutsopleiders
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? ? Jan Smits: contactpersoon ILS-HAN Astrid Breukers: staflid “opleiden in de school” Edison-college,
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Opleiden in school Van Lucasstudent totLucasleerkracht.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
ontwikkelingsmodel beleidsplan oids novem 23 april 2003 OIDS opleiden in de school.
Opleiden in school 22 juni 2004
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Opleiden in de school Achtergrond: Open arbeidsmarkt Verantwoordelijkheid beroepsopleiding bij de school Beroep van leraar wordt aantrekkelijker door functiedifferentiatie.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
De kern van het arrangeren
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
TOM keurmerk Marius Berendse.
Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Een project van de Korengroep
Een theoretische verkenning
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
TOMnibus op de Regenboog De TOMnibus op de Regenboog 9 maart 2005.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
De praktijk van een (academische) opleidingsschool Julianaschool Rijssen.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Competentie gericht onderwijs
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

SAMENWERKING FOCUS - FONTYS OPLEIDEN IN DE SCHOOL SAMENWERKING FOCUS - FONTYS

ALGEMEEN DOEL O.I.S. (1) Vorm geven aan een gezamenlijke verantwoordelijkheid van pabo en basisscholen voor het opleiden van competente, startbekwame leerkrachten; Verschuiving van: leverancier van stageplaatsen naar: mede-opleider richting: opleidingsschool

ALGEMEEN DOEL O.I.S. (2) Het ontwikkelen van een gezamenlijke visie op leren, opleiden, professionaliseren en innoveren. Dit betekent o.a.: Integraal Personeels Beleidsplan omvat ook het opleiden van studenten. Studenten worden ingezet bij vernieuwing en organisatie van het onderwijs.

BELANG VOOR SCHOLEN Directeuren: spilfunctie!!!!! Meer handen in de klas Leerkracht kan andere taak doen Andere onderwijsorganisatie in/van groepen Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling. De school moet iets willen!!! Professionalisering van zittende leerkrachten: Begeleidingsvaardigheden Inhoudelijke verdieping Verbetering van onderwijs aan kinderen School wordt plaats waar álle betrokkenen kunnen leren Directeuren: spilfunctie!!!!!

BELANG VOOR BESTUUR Realiseren van een IPB voor aanstaande, beginnende, zittende leerkrachten én onderwijsondersteuners Werving personeel: vormen en volgen van studenten Meer invloed op inhoud opleiding Continue dynamiek in scholen

KNELPUNTEN/ VALKUILEN SCHOLEN EN BESTUUR Leerkrachten moeten openheid tot ‘samen leren’ hebben. Tijd/ geld voor scholing/begeleiding. Hoe kom je van ‘extra taak’ tot ‘uitdaging voor leren’? Slechte studenten werken remmend i.p.v. stimulerend.

BELANG VOOR DE PABO Betere aansluiting theorie-praktijk Minder aanbodgestuurd, meer competentiegericht en vraaggestuurd Betere begeleiding door coaches Beter inspelen op diversiteit in instroom: meer maatwerk/ flexibiliteit

KNELPUNTEN/ VALKUILEN PABO Lukt dat wel: vanuit praktijk naar theorie? (bewaking vakinhouden) Verschuiving van begeleiding pabo scholen: Afstemming begeleiding pabo/ cos/ coach Werkgelegenheid pabo-docent? Beoordeling student: Wie? Welke toetsinstrumenten? Betaalbaarheid intensieve begeleiding?

BELANG STUDENTEN Meer praktijk en een meer competentiegerichte opleiding Leren vanuit authentieke, complexe probleemsituaties Grotere verantwoordelijkheid, grotere team-betrokkenheid

VALKUILEN/ KNELPUNTEN STUDENTEN Niet alle studenten kunnen/willen dit: te weinig reflexief vermogen andere leerstijl: reproductief, behoefte aan zekerheid kost te veel tijd: geen sociaal- studentenleven meer Invloed één stageschool/ coach op de opleiding van de student is erg groot

GROEIEN NAAR OPLEIDINGSSCHOLEN IS EEN GEZAMENLIJKE REIS… DE RICHTING IS ENIGSZINS DUIDELIJK, MAAR NIET HET PRECIEZE EINDDOEL DE ROUTE DIE WE NEMEN

VOORSTEL VOOR ‘ROUTE’ (1): SCHOOL ACCENT Meerdere studenten op één school School stelt Coördinator Opleiden in School aan Opleidingsteam: cos + pabodocent Student Pabo 3/4 wordt ingezet bij kleinschalige schoolontwikkeling IPB omvat ook inzet van studenten School investeert in scholing van coaches + cos en begeleiding van studenten School wil een lerende organisatie zijn en wil een stimu-lerende leeromgeving aanbieden voor alle betrokkenen.

VOORSTEL VOOR ‘ROUTE’ (2): PABO ACCENT Er wordt gewerkt met competentieprofielen, POP, portfolio, assessment De opleiding bewaakt (draagt zorg voor): Vraaggestuurd en competentiegericht curriculum Afstemming eisen: opleiding - school - student Vertaalslag: van praktijk naar theoretische concepten Vakinhoudelijke diepgang Beoordelingsinstrumenten en toetsing Taken/verantwoordelijkheden tussen cos - pabodocent Kwaliteit van de werkplek: breedte, complexiteit etc.

VOORSTEL VOOR ‘ROUTE’ (3): BESTUUR ACCENT Gezamenlijke visie ontwikkelen op leren en opleiden, bottum-up Opleiden opnemen in IPB Aansluiting zoeken bij andere ontwikkelingen (bv.TOM) Werkgroep Opleiden in School instellen met gerichte taakopdrachten Afspraken maken over scholingstrajecten personeel en plaatsing studenten

FINANCIERING Subsidiegelden aanvragen voor TOM, Keurmerk OIS Aansluiting zoeken bij vernieuwingsprojecten scholen Pabo 3-4: Gesloten beurzen Scholings- en begeleidingsuren cos + coach: eigen middelen Scholingskosten cos + coach: eigen middelen Pabo 1-2: Begeleidingsuren cos: Pabo betaalt begeleidingsuren per student Scholings- en begeleidingsuren mentor: eigen middelen Scholingskosten cos en mentor: Pabo

Leren van elkaar! Gezamenlijk invulling geven aan! OPLEIDEN IN DE SCHOOL “Niet dicht timmeren” Leren van elkaar! Gezamenlijk invulling geven aan!

WIE DURFT MET ONS OP REIS TE GAAN?