PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
‘Leren in een nog krachtiger werkplekleeromgeving’
Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Opleiden in school Informatiebijeenkomst 25 juni 2003 – Hogeschool de Driestar.
Opleidingsinfrastructuur
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
bekwaamheid op HO-niveau
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Opleidingsscholen als leergemeenschap in het Amsterdamse primair onderwijs.
EHvA model opleiden in de school
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Opleiden in school Van Lucasstudent totLucasleerkracht.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
ontwikkelingsmodel beleidsplan oids novem 23 april 2003 OIDS opleiden in de school.
Opleiden in school 22 juni 2004
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Opleiden in de school Achtergrond: Open arbeidsmarkt Verantwoordelijkheid beroepsopleiding bij de school Beroep van leraar wordt aantrekkelijker door functiedifferentiatie.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Een project van de Korengroep
Opleiden in des chool, netwerk De Kempel, januari 2004 OPLEIDEN IN DE SCHOOL bedreigingen kansen.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
EEN DOORLOPENDE LEERLIJN Verbeteringen vanuit (?) de lerarenopleidingen 1.
Scholen als leergemeenschappen (LG) Paul Hennissen Lector ‘Opleiden in de School’ Hogeschool Zuyd.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Rollen binnen het werkplekleren
Van startbekwaam naar …..
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Leiding geven aan school ontwikkeling
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL” PRODAS MC 14 en 15 april 2003

PDS en WERKPLEKLEREN ONTWIKKELTRAJECTEN Accentverschuiving Dit zijn met Accentverschuiving van regulier initieel opleiden naar beroepsgerichte competentieontwikkeling GEVOLG: Rolverdeling verandert tussen opleiding en scholen PRODAS MC 14 en 15 april 2003

Professional Development Schools * De school centraal * Leren op de werkplek * Geen stageschool maar opleidingsschool * Ontwikkelingsgericht leren * Werken met POP’s * Van startende PDS-er naar startbekwame leerkracht PRODAS MC 14 en 15 april 2003

DOELSTELLINGEN 1. Opleiden tot goede leerkrachten 2. Competentiegericht denken en werken 3. Wederzijds leren 4. Praktijk en theorie sluiten aan PRODAS MC 14 en 15 april 2003

FORMULEER VISIE OP …. * SAMENWERKEN * WEDERZIJDS LEREN * WERKPLEKLEREN * SCHOOLONTWIKKELING * OPLEIDINGSFUNCTIE PRODAS MC 14 en 15 april 2003

WERKWIJZEN * Uitgaan van competenties * POP’s schrijven * Theorie en praktisch handelen afstemmen * Evalueren * Reflecteren * Zelfsturend handelen bevorderen PRODAS MC 14 en 15 april 2003

PARTICIPANTEN * DE STUDENTEN VAN DE KEMPEL EN NATUURLIJK - de opleidingsschool(directie/team/mentor/coach) - het bestuur/ BM (personeel en onderwijs) - pedagogische hogeschool(directie/coach/toetser) PRODAS MC 14 en 15 april 2003

DE STUDENT - TALENTVOL - REFLECTIEF VERMOGEN - BEROEPSHOUDING - COMPETENTIEGERICHT PRODAS MC 14 en 15 april 2003

MEERWAARDE van PDS/WPL Zelfontwikkelend en zelfsturend Bevordert eigen verantwoordelijk-heid Adaptief: sluit aan op eigen niveau van denken en handelen Reflecterend op en naar jezelf Leren van binnenuit en niet van bovenaf Sluit aan op ontwikkelingen: IPB Werving en Selectie Kwaliteitsbeleid Theorie (met grote T) wordt theorie (direct passend bij praktijk) WEDERZIJDSE GROEI Student Opleidingsschool Pedagogische Hogeschool PRODAS MC 14 en 15 april 2003

MEERWAARDE voor STUDENT *keuzemogelijkheid in vorm en inhoud door bestaan van verschillende typen opleidingsscholen *(korte?)trajecten op maat *perspectief op (bestuurs-)aanstelling (banengarantie?) *bent direct “teamlid”, doet “werkgevoel” op PRODAS MC 14 en 15 april 2003

MEERWAARDE voor BESTUUR po * initiele opleiding van leerkrachten parallel aan de professionele ontwikkeling van de zittende leraren, de schoolontwikkelingsbehoefte en het personeelsbeleid * invloed op ontwerp en uitvoering curricula doordat leraren een rol als opleider krijgen en maatwerk voor de school realiseren * kwantitatieve versterking van schoolteams * facilitering opleidingsscholen via opleidings- en ontwikkelingsfonds PRODAS MC 14 en 15 april 2003

MEERWAARDE voor Hogeschool * wervend vermogen naar potentiele studenten * goede aansluiting tussen theorie en praktijk * goede aansluiting tussen opleidingsinhoud en de leerbehoefte van de student * innoverend vermogen opleidingsscholen: actuele onderwijskundige ontwikkelingen in opleidingstrajecten kunnen meegenomen worden * bijdrage aan personele ontwikkeling en professionalisering van het personeel in de lerarenopleiding PRODAS MC 14 en 15 april 2003

WERKPLEKLEREN - PERIODE: 2003/2004 en 2004/2005 - PROJECTPLAN: “Opleiden in school” - SUBSIDIE - CONTRACTEN (ministerie en De Kempel) - NETWERKEN (KPC/ BRABANT) - PRAKTIJK: STARTEN ZOALS BIJ PDS PRODAS MC 14 en 15 april 2003