PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL” PRODAS MC 14 en 15 april 2003
PDS en WERKPLEKLEREN ONTWIKKELTRAJECTEN Accentverschuiving Dit zijn met Accentverschuiving van regulier initieel opleiden naar beroepsgerichte competentieontwikkeling GEVOLG: Rolverdeling verandert tussen opleiding en scholen PRODAS MC 14 en 15 april 2003
Professional Development Schools * De school centraal * Leren op de werkplek * Geen stageschool maar opleidingsschool * Ontwikkelingsgericht leren * Werken met POP’s * Van startende PDS-er naar startbekwame leerkracht PRODAS MC 14 en 15 april 2003
DOELSTELLINGEN 1. Opleiden tot goede leerkrachten 2. Competentiegericht denken en werken 3. Wederzijds leren 4. Praktijk en theorie sluiten aan PRODAS MC 14 en 15 april 2003
FORMULEER VISIE OP …. * SAMENWERKEN * WEDERZIJDS LEREN * WERKPLEKLEREN * SCHOOLONTWIKKELING * OPLEIDINGSFUNCTIE PRODAS MC 14 en 15 april 2003
WERKWIJZEN * Uitgaan van competenties * POP’s schrijven * Theorie en praktisch handelen afstemmen * Evalueren * Reflecteren * Zelfsturend handelen bevorderen PRODAS MC 14 en 15 april 2003
PARTICIPANTEN * DE STUDENTEN VAN DE KEMPEL EN NATUURLIJK - de opleidingsschool(directie/team/mentor/coach) - het bestuur/ BM (personeel en onderwijs) - pedagogische hogeschool(directie/coach/toetser) PRODAS MC 14 en 15 april 2003
DE STUDENT - TALENTVOL - REFLECTIEF VERMOGEN - BEROEPSHOUDING - COMPETENTIEGERICHT PRODAS MC 14 en 15 april 2003
MEERWAARDE van PDS/WPL Zelfontwikkelend en zelfsturend Bevordert eigen verantwoordelijk-heid Adaptief: sluit aan op eigen niveau van denken en handelen Reflecterend op en naar jezelf Leren van binnenuit en niet van bovenaf Sluit aan op ontwikkelingen: IPB Werving en Selectie Kwaliteitsbeleid Theorie (met grote T) wordt theorie (direct passend bij praktijk) WEDERZIJDSE GROEI Student Opleidingsschool Pedagogische Hogeschool PRODAS MC 14 en 15 april 2003
MEERWAARDE voor STUDENT *keuzemogelijkheid in vorm en inhoud door bestaan van verschillende typen opleidingsscholen *(korte?)trajecten op maat *perspectief op (bestuurs-)aanstelling (banengarantie?) *bent direct “teamlid”, doet “werkgevoel” op PRODAS MC 14 en 15 april 2003
MEERWAARDE voor BESTUUR po * initiele opleiding van leerkrachten parallel aan de professionele ontwikkeling van de zittende leraren, de schoolontwikkelingsbehoefte en het personeelsbeleid * invloed op ontwerp en uitvoering curricula doordat leraren een rol als opleider krijgen en maatwerk voor de school realiseren * kwantitatieve versterking van schoolteams * facilitering opleidingsscholen via opleidings- en ontwikkelingsfonds PRODAS MC 14 en 15 april 2003
MEERWAARDE voor Hogeschool * wervend vermogen naar potentiele studenten * goede aansluiting tussen theorie en praktijk * goede aansluiting tussen opleidingsinhoud en de leerbehoefte van de student * innoverend vermogen opleidingsscholen: actuele onderwijskundige ontwikkelingen in opleidingstrajecten kunnen meegenomen worden * bijdrage aan personele ontwikkeling en professionalisering van het personeel in de lerarenopleiding PRODAS MC 14 en 15 april 2003
WERKPLEKLEREN - PERIODE: 2003/2004 en 2004/2005 - PROJECTPLAN: “Opleiden in school” - SUBSIDIE - CONTRACTEN (ministerie en De Kempel) - NETWERKEN (KPC/ BRABANT) - PRAKTIJK: STARTEN ZOALS BIJ PDS PRODAS MC 14 en 15 april 2003