Over de kwaliteit van het leren van leraren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Innoveren voor gezondheid
LOB ????.
Edushock leerfestival
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
VTB Technasium Vakcollege
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Master Leren en Innoveren Bartel Standaar, Freddy Veltman 20 maart 2012 Uitdagend ontwerpen Het waarom van.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Het werken met portfolio
Een project van de Korengroep
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Praktijkervaring en reflectie
Geïntegreerde schoolverbetering
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
I Studiesucces door Virtual Action Learning Conferentie studiesucces Haagse Hogeschool Rens van den Berg & Linda de Bruin 14 december 2012.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Begeleiding bij Werkplekleren
Van startbekwaam naar …..
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Over de kwaliteit van het leren van leraren P. Robert-Jan Simons IVLOS Universiteit Utrecht

Overzicht Commissie Dijsselbloem Negativisme in onderwijsdebat Wat nu? Kwaliteitsverbetering van het leren van leraren Vier positieve benaderingen van leren van docenten

De commissie Dijsselbloem Basisvorming en studiehuis mislukt? Waarop gebaseerd? Spellen en hoofdrekenen? Achteruitgang in prestaties (evidence based?) VMBO / MBO vernieuwing wel gelukt? Ondanks nieuw leren en competentiegericht onderwijs???? Vernieuwingen waren niet verplicht maar docenten dachten dit wel? Schoolleiders als dictators? Politici op de stoel van de wetenschap

Negativisme in onderwijsdebat Ex-rector van UU terug uit Japan Onderwijswetenschappers proberen aan te tonen dat er iets mis is met de kwaliteit van het VO: Van der Werff: 3 generaties VO resultaten Jungbluth: 20 jaar basisonderwijs Hoofdrekenen van Pabo en HBO studenten Internationaal vergelijkend onderzoek Pisa: met een pennenstreek hele discipline weggeveegd op basis van één niet op dit terrein competente wetenschapper maar wel concluderen dat in Nederlandse Pisa data achteruitgang is te constateren in prestaties Commissie Dijsselbloem luistert alleen naar deze wetenschappers en naar BON (dat geen alternatief heeft dan terug naar vroeger): Ogen sluiten voor veranderingen in de samenleving?

Conclusie: Onderwijsvernieuwing meer van onderop Dus kwaliteitsverbetering van het leren van leraren (moet worden verbonden met schoolontwikkeling) Nog hogere eisen aan het docentschap; ook vakinhoudelijke Ook: uitval helpen voorkomen status van beroep helpen verhogen Nieuwe weg IVLOS: selecteren voor universitaire lerarenopleiding

Selecteren Aanvankelijke huiver: er zijn al te weinig studenten die voor lerarenopleiding kiezen! Schrikt dit niet af? Maar eigenlijk proberen we al te selecteren (tijdens opleiding en via stimuleren zelfselectie) Ervaring in andere vakken UU leert: Explicieter selecteren op motivatie en “softskills” bevordert zelfselectie leidt tot toename studentenaantallen is goed voor status vak

4 voorbeelden van positieve benadering van leren van leraren Onderwijskwalificaties in niveaus: BKO en SKO Lerend lesgeven met ICT Vier fasen in het leren van leraren Computer Supported Collaborative Learning in teacher learning

Basis- en senior kwalificatieregeling UU als inspirerend voorbeeld Tutor Opleidingsplan: opleidingen en ook: brede set van leer- en opleidingsactiviteiten Intervisie Supervisie Materiaalontwikkeling Leren op de werkplek Onderwijsportfolio Toetsingscommissie Basis- en seniorkwalificaties Noodzakelijke voorwaarden voor bepaalde functies

Voorbeelden basiskwalificaties een stimulerend, activerend en positief studieklimaat creëren, onder andere door zich enthousiast en betrokken op te stellen; dwarsverbanden te leggen met verwante disciplines en wetenschapsgebieden enerzijds en tussen theorie en praktijk anderzijds een variatie van relevante, motiverende en onderwijskundig verantwoorde werkvormen en leermiddelen te hanteren, waarbij de docent afwisselend de rol van expert en coach speelt

Voorbeelden van Senior kwalificaties de vaardigheid op de hoogte te blijven van ontwikkelingen en vernieuwingen in het universitair onderwijs en om zich blijvend te ontwikkelen diepgaande kennis van (actueel onderzoek op) zijn/haar vakgebied en goed overzicht over de grensgebieden tussen het vakgebied en andere relevante wetenschapsgebieden diepgaand inzicht in kwaliteitszorg en de vaardigheden om kwaliteitszorg te ontwerpen voor curriculumonderdelen en op de uitvoering daarvan toe te zien

Onlangs gemeenschappelijke regeling alle universiteiten Wederzijdse erkenning van kwalificaties Flexibele aanpassingen aan disciplines m.i. Ook goed te vertalen naar / aan te passen aan VO (en andere vormen van onderwijs)

Lerend lesgeven met ICT Maatschappij en ICT prijsvraag i.o.v. ministerie van OCenW Samen met Citowoz (Jos Baeten) Integratie van virtual action learning: (verbetersuggesties en editorial review) met Stimuleren van reflectie (annotatiesysteem van der Pol) Feedback op concreet lesgedrag selecteren van videofragmenten daar feedback op krijgen / vragen

2. kiest Leerarrangementen 4. maakt Leer/Werkproducten De 11 VAL-Stappen 2. kiest Leerarrangementen 3. verzamelt informatie 1. Competentieprofiel Assessment 10. Assessment 4. maakt Leer/Werkproducten Publicaties Cursist stapt in waar en wanneer hij wil 9. Plaza Leeractiviteiten Leerprocesanalyse 5. Virtuele Leerinteractie 8. Redactie 6. Bijeenkomsten CampfireStories Voortgangsbespreking Storytelling Forum Practicum Training 7. Verbeteren & Best Practising 11. Beoordeling & Feedback

De Virtual Learning Community

Opschaling VLC + Integratie met andere tools + Verbinding met vakspecifieke inhoud + Koppelen leermateriaal van studenten + Ander doelgroepen (sluimerend potentieel) = Verrijkte VLC qua en inhoud ter beschikking stellen aan leraren-opleidingen + Community of Practice open stellen + Onderwijsplaza: meeleren van andere scholen

Leeftijdsbewust ontwikkelingsbeleid IVLOS projecten Nestoraat en de Uitdaging Scholen geven docenten de gelegenheid om nieuwe weg in te slaan Frits Achterberg, Els Haak Promotie onderzoek Maud Slaats (Fontysaio o.l.v. Sanneke Bolhuis)

4 fasen startfase, gericht op opleiding, competenties en stabiliteit groeifase, waarin uitbouw van het beroep plaats vindt: ervaring, ontwikkeling fase van uitdaging: nieuwe initiatieven, extra taken, aanpak van twijfels   fase van afronding: oogst en overdracht, coaching van starters   20-25 Imitatie 25-35 Exploratie 35-50 Creatie 50-65 Inspireren

Nestoraat (50+) hoe succesvol en effectief kunnen oogsten: kennis en inzichten overdragen aan jongere collega’s, coachen, raad geven en inspireren. de kwaliteiten van de nestor centraal.

Halfweg: de uitdaging (35-50) Loopbaanontwikkelingstraject voor ambitieuze en ervaren docenten. Die toe zijn aan een nieuwe uitdaging in hun loopbaan als docent, maar nog niet precies weten welke. Helpt docenten om op basis van hun kwaliteiten en ambities een weloverwogen keus te maken voor een nieuwe rol – binnen of naast het lesgeven én te zorgen dat deze ook werkelijkheid wordt.

Hoe? Uitvoering Afscheidsrede Plan van aanpak Kernkwaliteiten Atlas Verkenning Acti vi- teiten Inspiratie Kernkwaliteiten Motivering Uitdaging Plan Plan van aanpak + Ik - Afscheidsrede Uitvoering

Voorlopige resultaten Aanpak lijkt uitermate effectief Uitkomsten zijn verschillend maar Iedereen maakt een verandering door, groot of klein. Er is tijd en ruimte om stil te staan bij jezelf! Ervaren docenten een kans te geven om naar zichzelf te kijken levert een meerwaarde voor zowel de school als de docent zelf!

NWO Proo aandachtsgebied Field of special interest: Teacher professional development though computer supported collaborative learning Ontwikkelen van communities van docenten VO door middel van computer ondersteund samenwerkend leren NWO Proo aandachtsgebied Patricia Brouwer (UU), Inne van Dijk (VU), Marjolein Dobber (UL), Ditte Lockhorst (UU) 22

NWO-aandachtsgebied Doel: formuleren van ontwerpprincipes voor computer ondersteund samenwerkend leren die de ontwikkeling van docent communities stimuleren

Samenwerking tussen docenten Goed functionerende schoolorganisatie Professionele ontwikkeling Docent community: Samen werken & samen leren

Gedeelde omgangsnormen Docentcommunities Gedeelde identiteit Gedeelde omgangsnormen Gedeelde identiteit Gedeelde omgangsnormen Gedeelde doelen Sociale competenties Gedeelde doelen Nodig: Sociale competenties

Computer ondersteuning ICT kan samenwerken ondersteunen: tijd en plaatsonafhankelijk en herlezen, heroverwegen en reflecteren ELO, email, portfolio

Voorlopige resultaten Model voor ontwikkeling van communities Voorlopige ontwerpprincipes voor community facilitering (op basis van literatuur) Instrument voor meten sociale competenties Eerste ronde cases bij Lio’s Opleiden in de school (maatwerk + ervaren docenten) Zittende docenten

Tot slot Laten we ons als lerarenopleiders richten op: Kwalificatietrajecten naast / in plaats van opleidingen Nieuwe vormen van leerbegeleiding (bijvoorbeeld via ICT) Helpen voorkomen van uitval uit beroep in alle 4 fasen Faciliteren van samenwerking en communityvorming