First ID project OVER-Y College Samen werken aan een veilige omgeving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Wisselen van rol – Wisselen van groep In elke groep is één leider en zijn er drie uitvoerenden. Degene die aan de beurt is om leider te zijn, schuift soms.
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Van uitleggen leer je het meest
Coöperatieve leerstrategieën
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Communicatief gedrag + / -
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductie voor Dio’s PNC.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Workshop OGW in de klas..
Welkom (Tafels staan opgestapeld) Graag iPad en Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p.
Wat maakt het leven zinvol?
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
Dirigeren Op het bord staan opdrachten. Hoe zet een dirigent zijn orkest aan het werk?
First ID project Huygens College Samen werken aan een veilige omgeving.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Waterlant College IJdoorn Workshop docenten Dinsdag 7 januari.
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
Kennis - Intelligentie
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
First ID project Bindelmeer College
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorlichtingsavond groep 3
Interpreteren van data
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Een theoretische verkenning
Deel anders, mijn organisatie
Voor praktijkonderwijs
Netjes vragen of je het mag lenen zorgt niet voor problemen
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
OFC28 mediawijsheid les 4.
Dirigeren Hoe zet een dirigent zijn orkest aan het werk?
Aanpak problematisch gedrag
Workshop klassenmanagement
Magister voor ouders.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Rapucationmethode Kennismaking, Vriendelijke houding, Talentontwikkeling.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Volksuniversiteit Zwolle
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
SEL Les 2: normen en waarden.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

First ID project OVER-Y College Samen werken aan een veilige omgeving

Voorstellen Workshopleiders Wietske Tijssen Peter van der Bosch Rudy van Leeuwen

Drie pijlers van Rapucation Kennismaking Door gedeelde kwetsbaarheid ontstaat veiligheid Vriendelijke houding Met de drie hulpmiddelen van Rapucation gaat iedereen vriendelijk met elkaar om.
 Talentontwikkeling De leerling is eigenaar van zijn eigen kennis. Ook zonder docent gaat de leerling door met leren. De docent is trots op zijn leerlingen en de leerlingen zijn trots op zichzelf. Een belangrijk aspect hierbij zijn presentaties voor de klas of voor de hele school: de voorstelling Wij gaan nu een oefening doen. Waar herkent u in deze oefening de drie genoemde punten?

In 1 klap - onderdeel van de muziekmethode van Rapucation 0 deze gebruiken wij vandaag niet. Vuist - 1 één klap in je handen clap 2 twee klappen op je borst boom – boom. Spreek het uit zoals een Engelsman het zou doen. 3 deze gebruiken we vandaag niet. handen naar beneden – handen omhoog + knip down – up 4 deze gebruiken we vandaag niet. afwisselend met twee handen vier keer op je dijen slaan everybody

Gebaar /Geluid / Woord. Alle gebaren direct allemaal uitproberen. Beide handen één vinger omhoog. (handpalm van je af s.v.p. Door hier direct op te letten, is ook de non-verbale communicatie van leerlingen in beeld.) klap in je handen clap Beide handen twee vingers omhoog twee keer op je borst slaan boom boom (met Engelse uitspraak) Duim omhoog - Het gaat goed. Handen draaien om elkaar heen Herhaal wat we net deden. Dit gebaar gebruik je als het niet goed gaat maar ook als je het leuk vindt om iets te herhalen. (in slow motion) Haakse hand bij mond, direct daarna hand loodrecht naar beneden. Stop met praten. (in slow motion) Vuist Stop met bewegen. Drukke leerlingen reageren hier goed op. Twee vingers wijzen naar je eigen ogen. En je kijkt iemand aan. Zou je willen kijken / opletten? Opstaan, handen naar opzij en met de klok mee draaien. Wil iedereen op staan en op de volgende stoel / kruk gaan zitten? Pas doen als we in een kring zitten Vier vingers omhoog, dan vier tikken met één vinger op mijn handpalm. Ik tel vier tellen vooraf.

Omdraaien bordjes Bij deze oefening krijgt steeds één van u de rol van docent. Die rol staat beschreven op de instructie die u ziet bij de muziekstandaards. Het “omdraaien van de bordjes” hoort hier bij.

Hoe oefent een duo? Demonstratie door twee workshopleiders. De deelnemers kijken goed, straks doen zij zelf ook zo’n oefening. De demonstratie is geheel zonder praten!!! De oefening bestaat uit vier delen: De oefeningen begint met vier gebaren. (b.v. 2211 of 1112). Dan telt degene die deze gebaren heeft laten zien af door vier keer met één vinger op de handpalm te slaan. Dan voert het duo gezamenlijk het ritme uit. Dan wisselt het duo van rol.

Demonstratie oefening

Zijn er vragen over deze oefening?

Na uitleg over deze opstelling gaat iedereen in deze opstelling zitten en begint de oefening. Op de instructie van de observator en de dirigent (zie muziekstandaard) staan aanwijzingen voor lesgeven. Wietske begeleidt de duo’s Peter begeleidt de observator Rudy begeleidt de dirigent

Wat heeft u ervaren? Kennismaking Vriendelijke houding Talentontwikkeling

De doelen waar Rapucation voor staat: Rol leerling Rol observator, dirigent, docent Kennismaken (steeds zit je tegenover een andere leerling) Aandachtig werken Een goede prestatie neerzetten Samenwerken Vriendelijke houding Duidelijk zijn Gedrag leerlingen waarnemen Non-verbaal orde houden Inhoudelijk Non-verbaal reageren op gebeurtenissen. Onder woorden brengen wat je ziet Vriendelijke houding

Vertaling naar andere vakken Kan ik de observator en dirigenten rol in mijn vak gebruiken? Kan ik zelf non-verbale signalen verzinnen die voor mijn vak nuttig zijn? Kan ik leerlingen op deze manier autonoom laten samenwerken en kan ik dan de rol van coach aannemen? Kan ik de inhoud van mijn vak aanbieden met andere werkvormen waarbij men niet mag praten?

First ID Kennismaking Door gedeelde kwetsbaarheid ontstaat veiligheid Vriendelijke houding Met de drie hulpmiddelen van Rapucation gaat iedereen vriendelijk met elkaar om.
 Talentontwikkeling De leerling is eigenaar van zijn eigen kennis. Ook zonder docent gaat de leerling door met leren. De docent is trots op zijn leerlingen en de leerlingen zijn trots op zichzelf. Een belangrijk aspect hierbij zijn presentaties voor de klas of voor de hele school: de voorstelling.

Kennismaking Leraren vertellen elkaar een persoonlijk verhaal. Leraren vertellen een persoonlijk verhaal aan hun klas. Leerlingen schrijven een persoonlijk verhaal (First ID verhaal) en presenteren dit aan elkaar. Van iedere klas maakt één leerling een Audio opname. Leerlingen en kartrekkers presenteren hun verhaal bij de voorstelling.

Vriendelijke houding Docenten krijgen een workshop over de hulpmiddelen van Rapucation. -Stilte teken -De drie regels -Afbeeldingen voor werkhouding (bordjes) Docenten (en de workshopleiders) werken acht weken met de Rapucationmethode. Na het project blijven de hulpmiddelen eigendom van de school.

Talentontwikkeling Talentontwikkeling zien we terug bij de voorstelling. Onderdelen van de voorstelling bereiden we voor bij: Muziekworkshops: in 1 klap / klassenrap / percussie Dansworkshop met een geselecteerde groep dansers. Schrijfworkshop: Iedereen schrijft een verhaal.

Kartrekkers Twee docenten worden in twee dagen opgeleid tot ervaringsdeskundige. Zij vertellen een verhaal, nemen dit op met muziek erbij. Ze doen oefeningen met non-verbaal lesgeven. Ook denken zij na over een nieuwe invulling van hun eigen vak. Terug op school helpen zij om draagvlak te creëren voor het komende project.

Zijn er nog vragen?