Tien jaar baggeren: veranderend beleid geobserveerd vanuit de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rijkswaterstaat Waterdienst
Advertisements

HABITAT analyse instrument voor ecologische effectstudies
Samen naar goed water in Rozenburg!
Geen waterkwaliteitsbeheer zonder visstandbeheer Guido Waajen.
Minisymposium kwaliteit puinbreken
Bodem+, Kennis van bodemzaken. Inwerkingtreding –Publicatie besluit eind november –1 januari 2008 grond en bagger in watersystemen –1 juli 2008 grond.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Ontwikkeling Rijkswaterstaat Waterdienst en het Werkpakket
Rijkswaterstaat en de Hollandsche IJssel
Integrale Gebiedsanalyses en GGOR Frans Jorna adviseur Integraal Waterbeheer, procesbegeleider.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
C2C en Gebiedsontwikkeling
Baggernet: technische aspecten Hollandsche IJssel 20 november 2007 Roel van Swam.
De Methode Integrale Jeugdbescherming
20 november 2007 Stan van Veenendaal Innovatie in contractvorming D&C contract Hollandsche IJssel.
Leven met Bagger in de Alblasserwaard- Vijfheerenlanden.
Presentatie commissie Ruimte op 15 februari 2012 Bodemkwaliteitskaart en Nota Bodembeheer Bij deze presentatie neem ik u mee naar het Project Duurzaam.
secretaris Plaatselijke Groep
Paul Dekker Irene de Goede Sociaal en Cultureel Planbureau Joop van der Pligt Universiteit van Amsterdam 1.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Bodemregelgeving en risico’s Victor Dries. Opbouw –Preventie –Preventie faalt –Het verleden –Saneringsplicht –Informatie-opbouw –Risico-evaluatie –Ernstige.
Monitoringsronde beleid ABR/ABM 2004
Evaluatie Standaardstoffenpakket Rijkswateren Frank Lamé Deltares.
ABR en ABM Actief Bodembeheer Rijntakken en Maas
SGBP3: doelafleiding voor het eggie “Een haalbare en betaalbare stip op de horizon” Wim Twisk & Gert van Ee.
16 september 2003 Workshop ABR/ABM bevoegd gezag ABRActief Bodembeheer Rijntakken Vastgesteld Van kracht.
Actief Bodembeheer Maas (ABM)
Na oogsten volgt zaaien in het waterbeleid. Mijlpalen Waterbeheerplannen / Provinciaal Waterplan 1 nov 2014: Aanleveren KRW-maatregelen aan rijk 22 dec.
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
Bestuurlijke keuzevrijheden 1 december BESTUURLIJKE KEUZEVRIJHEDEN Niet los te zien van BEVOEGDHEDEN van OVERHEDEN.
1 december 2004 Marjolein van Wijngaarden Planning en produkten Werkzaamheden PT1.
13 november 2008 Mr Hans Bolkestein 1 De nieuwe model Keur van de Unie van Waterschappen Toegespitst op regulering van handelingen van derden.
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Financiële ontwikkelingen bodemsanering
Emissie-inventaris water en Waterkwaliteitsmodellering
Risicoanalyse voor het waterbeheer:
Wat er is te meten… Agnes van Zoelen. Hoogheemraad van Schieland en de Krimpenerwaard Portefeuille Waterkwaliteit Bestuurslid AQUON Bioloog Laboratoriumervaring.
Nr. 3, augustus 2013 ‘Ruimte om te leven met water’ PROJECT KOSTVERLORENSTRENG en KLOOSTERZIELSTRENG Waar staan we nu? In de afgelopen periode is gewerkt.
De overgangsregels van het Besluit bodemkwaliteit (droge bodems) Platform toezicht bodembeheer april 2008 Bodem
Bodem+, Kennis van bodemzaken
Baggerplan fase 2. inhoud Ligging baggervakken fase 1 en 2 Lering uit baggeren fase 1 Voorbereiding baggeren fase 2 Keuze waar en hoe te baggeren fase.
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
Doelstelling informatie formulier Geheugensteun Mogelijkheid om naderhand vragen schriftelijk beantwoord te krijgen Verzamelen van gegevens over wat er.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
NVAB Leidraad Verplichte Medische Keuringen September 2007 [datum]
Van normgericht naar effectgericht werken Hoe effectief samenwerken?
1 Conceptuele modellen – Pilot grondwaterlichaam Zand-Maas WORKSHOP 3 maart 2010 Marcel van Uden, provincie Noord-Brabant.
Bodemdag BodemPlatformFryslân Menno Sieds Mensonides
Nutriënten aanpak 2016 RAO Atelier 18 februari 16.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
2 vwo 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
2 hv 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
Bodembescherming Martien Swerts dienst Land en Bodembescherming Departement LNE Vlaamse Overheid.
Zicht op elke druppel Arjan Budding Marije Stronks Waterschap Vallei en Veluwe.
Bodem in de Omgevingswet
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
HABITAT analyse instrument voor ecologische effectstudies
2 hv 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
Bergse Linker Rottekade
Grond in Ruimte voor de Rivier Actief Bodembeheer ?
Effectmodule natuur binnen zoetwaterverkenning
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
Leegstand en regionale samenwerking
Wat is de waterschapsverordening?
Transcript van de presentatie:

Tien jaar baggeren: veranderend beleid geobserveerd vanuit de praktijk Piet den Besten Baggernet: tien jaar baggeren, het heden en verleden 22 juni 2007

Veranderend beleid: observaties vanuit de praktijk - het denken - doelen - instrumenten - ervaringen Wat lopen we na voor vroeger – heden - toekomst

Het Nederlands waterbodembeleid ‘voorheen’ “Lekkerkerk ook in Nederlandse wateren” Doel: bescherming en herstel van de functionaliteiten van de bodem Regelbehoefte : verontreinigende stoffen in de bodem --> risico op aantasting functionaliteit --> normstelling en regulering Risico voor mens , ecosysteem en grond-/oppervlaktewater Waterbodembeleid is te typeren als een aanpak die meelifte met de landbodem. Vaak omschreven als de tankstation-aanpak Droge uiterwaardbodem = waterbodem

Instrumenten waterbodembeleid ? Instrumenten waterbodembeleid Instrumentarium: - Wbb - WM - WvO Bouwstoffenbesluit (marginale bodembelasting) - Beleidsstandpunt verwijdering baggerspecie - Wbm

Beoordeling bodemkwaliteit Stapsgewijze beoordeling 1e stap op basis van chemie Biologische beschikbaarheid van verontreinigingen in 2e lijnsbeoordeling (potentiëel versus actueel risico) 2e en volgende stappen geven ruimte voor andersoortige informatie (oa biologische parameters) Onderbouwing nut/noodzaak saneren met risico-informatie

Bodembeleid: Praktijkervaringen Vertaling risico-informatie naar maatregelen blijkt moeilijk Regelgeving van afval-, bodem-, water- en natuurbeleid tegelijkertijd van toepassing Juridisch kader zeer complex en overlappend Beleidslijnen “actief beheer” kunnen zelfs meer belemmering geven dan algemeen kader Het verwerken/reinigen van bagger blijft hoofdzakelijk steken in pilots Stagnatie in het baggeren Wbm (jan 2002) werkte niet, administratieve lasten wogen niet op tegen de opbrengst. Vanaf 2005 (1 januari) overgegaan in minimale verwerkingsstandaard ----------------------------------- Kennis ontwikkeld m.b.t. effecten/risico’s van bodemverontreinigingen en het beoordelen daarvan (potentieel versus actueel risico) Kennis opgebouwd rondom milieueffecten van depots Ervaringen met waterbodemsanering (effectiviteit/doelmatigheid: vertaling risico’s naar maatregelen blijkt lastig) Ervaringen met verwerking en hergebruik (Wbm, SVB, GVB)

Veranderend beleid in breder perspectief: 1999 BEVER: Kosteneffectief en functiegericht 2002 Athene: (BEVER waterbodems): KRW doelen bepalend voor saneringsdoelstelling waterbodems, afstemmen met andere lidstaten 2002 Kabinetsstandpunt nav Tien JS * 2003 Beleidsbrief Bodem: intensiteit bodembeheer afstemmen op mate van risico, Kabinetsbeleid: deregulering en “nuchter omgaan met risico’s” 2005 Verkenning waterbodems in de waterwet 2005 Kabinetsstandpunt Waterbodems *

10-Jaren Scenario zet bagger op de agenda Peilers: Aanpassing beleid & regelgeving Financiële prikkels Verbetering van samenwerking overheden Bagger loont (MKBA) Ruimte voor berging bagger (Depot plus) KBS gaat over vervolg 10JS, steeds meer gericht op integrale benadering (zie verderop)

Beleid in beweging: nieuwe doelen Paradigmashift: van stoffen meten naar gebiedskwaliteit Integrale benadering watersysteem Waterbodembeheer moet bijdragen aan gebiedskwaliteit Hotspots versus grootschalige diffuse verontreiniging

KBS waterbodems: “Waterbodembeheer is waterbeheer” geen doel op zich maar levert bijdrage aan diverse doelen: Waterkwaliteit (KRW) Waterkwantiteit (tegengaan van wateroverlast en . droogte; WB21) Veiligheid (Ruimte voor de Rivier) Scheepvaart (Nota Mobiliteit) “Verwerking van baggerspecie is middel”

Uitgangspunten voor de uitvoering Zoveel mogelijk nuttig toepassen grond en bagger Nuchter omgaan met risico’s Opgebouwde kennis benutten Gebiedsgericht beleid voorop => regio aan zet om binnen gebied oplossingen te vinden en ‘bodemambitie’ te formuleren Samenhang in de baggerketen Ruimte voor innovatieve concepten

Bagger(en) en innovatie POSW GVB Winn / WnT Terpen van Baggerspecie IJsselmeergebied Verdiept Current deflection wall Smart Soils / gemodificeerde bagger Leven met Bagger Sawa Baggerspeciematras Innovaties bij waterschappen en in de ‘markt’ !

Terp-initiatieven Proeftuin op terp Klompenwaard (RWS / provincie Gelderland) Terp bij Bemmel/Gendt (DLG) Wierde Valcum (provincie Groningen) Terp-concepten in Zeeland (intentieverklaring RWS/waterschap/provincie)

Sediment als grondstof !!

Beleid in beweging: het vervolg Circulaire saneringscriterium (nat en droog) (2006) Besluit Bodemkwaliteit (2007) - bevoegdheden decentraal - generiek versus gebiedsspecifiek - nadere uitwerking per MR - putten: grootschalige toepassing van bodem . kan nuttig zijn Waterwet +waterbesluit + waterregeling nadere uitwerking (en daarmee betekenis voor de uitvoeringspraktijk) per MR

Consequenties waterwet Saneringsparagraaf zoals nu in Wbb verdwijnt voor waterbodem (dus ook geen apart budget) Het in detail beschrijven van de risico’s en effecten van verontreinigingen in waterbodem heeft niet direct zin Taak beheerder: definiëer de legger v/h watersysteem Legger is afgestemd op functie(s), bij legger moet vereiste kwaliteit worden vastgelegd Als waterbodem de functie belemmert  actie Informatie nodig over waterbodem  gericht onderzoek (RWS: beoordelingskader?)

EU-netwerk SedNet over de rol van sediment Te veel sediment Te weinig sediment Als grondstof Vaarwegobstructie Overstromende rivieren Besmeuring van bodem-leven Troebel water Strandafslag Oevererosie Verdwijnende wetlands Rivierprofiel aantasting Bouwmateriaal Strandzand Voeding van wetlands Grondverbeteraar Habitat en voedsel Sediment is een essentieel en integraal rivieronderdeel

Beheer stroomgebieden Centraal: “diensten die het watersysteem levert” Water accomoderen en afvoeren Natuur accomoderen Landbouw Visserij Recreatie Drinkwater …..

Lopende EU kwesties KRW: verspreiding (mors) van bagger a.g.v. baggerwerkzaamheden valt buiten lozingen ? Afvalstoffenwetgeving: Nederland dringt erop aan dat verspreiden/hergebruik bagger binnen het watersysteem niet onder afvalstoffenwetgeving valt Richtlijn voor depots: indien (verontreinigde) bagger als afvalstof behandelt dient te worden, wordt dan storten in ‘onderwater’ depots toegestaan ?

Kortom: Bodemkwaliteitsdenken van multifunctioneel naar systeem (gebieds-) gericht Van sectoraal naar integraal Van saneringsprogramma naar SGBP Waterbodem zien als onderdeel van watersysteem Baggeren: ketenbenadering meer centraal BBK, subsidieregeling, verruiming gebruik Rijksdepots hebben direct effect (gehad) op uitvoering Verwerking van baggerspecie is een middel Ruimte voor innovatieve concepten Meer invloed EU regelgeving

Tot slot Bagger- (water- ?) net: op naar een volgend lustrum!