Een andere kijk op leren in de ouderenzorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

SW-uitvoeringsorganisaties over Wsw-indicatiestelling door CWI
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Implementatie van de UNCO-MOB
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
Harmonisch samenwerken met personeel en vrijwilligers Samen vrijwilligen! Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk - Antwerpen 4 maart 2014.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
STAB: een veilig netwerk voor startende leerkrachten
STRATEGISCHE PLANNING
Goede samenwerking: vrijwilligers en beroepskrachten
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
10 jaar e-Learning binnen ING Nederland D.M.Langbroek i.s.m. Jean in het Panhuis.
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
Is de thuiszorg onderontwikkeld in Vlaanderen en België? Studienamiddag VFDT en HIVA – 31 oktober 2008 De uitbouw van een dynamisch woonzorgbeleid in Vlaanderen.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Tellen van het aantal personen uit de kansengroepen in het personeelsbestand vrijwillige registratie Kaat Matthys.
Inleiding tot management en organisaties
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
De ICT-sector heeft nood aan uw profiel en kennis!
Expertisecentrum dementie Vlaanderen
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Info voor organisaties? nachtzorg.be gsm 0032(0) hugo goedemé – voorzitter.
Bewegen voor meer evenwicht Fopas, dynamiek voor verandering.
Betere wetgevers, betere wetgeving
Inhoud presentatie - doel van de presentatie - aanleiding onderzoek
Competentiegericht leren vmbo
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
moderniseren van het curriculum.
Jaap van Lakerveld Directeur
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Workshop evalueren Dcp
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 1.
Over de organisatie: Afdelingen: AWBZ. Verpleging & Verzorging.Gespecialiseerde Ambulante Begeleiding WMO: Hulp bij het Huishouden Particulier en PGB.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Dinsdag 6 maart - Lamot Mechelen. Workshop 3: Rendement van Talent Erna Sterckx, business manager van Acerta Consult gaat in dialoog met San Cooreman,
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
V&VN Geriatrie & gerontologie 1. Organogram V&VN 2.
“MEET & MATCH” DOOR : JAN MENSINK. VOORSTELLEN  JAN MENSINK  NIJVERDAL  LEEFTIJD 57 JAAR  GETROUWD  2 KINDEREN.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
#EBJ16.
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Opleiding, onderzoek en werkveld
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Oud, niet out. Samenwerking tussen de sectoren ouderenzorg, personen met een beperking en eerstelijnszorg Joyce Vansteenkiste, ortho-agoog vzw den.
Op zoek naar de Meerwaarde van het samenwerkingsverband
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

Een andere kijk op leren in de ouderenzorg Jurn Verschraegen Projectcoördinator – Expertisecentra Dementie Vlaanderen   E-dementie Een andere kijk op leren in de ouderenzorg Antwerpen, 5 december 2006

Dementie in opmars Complexiteit ziektebeeld treft niet enkel de persoon met dementie; Trend naar vermaatschappelijking van de zorg: extramuralisering en (re)integratie, empowerment. Begrip lerende organisatie.]

VTO-beleid Woon- en zorgcentra, thuiszorgdiensten, ziekenhuizen,… stippelen VTO-beleid uit; VTO= - leerbevorderend - voor de totale groep van medewerkers - competentie-ontwikkeling als doel; Van vorming ‘à la carte’ naar projectmatig werken. ]

Vaststelling 1: Wildgroei aan vormingen Kwaliteit? Ervaringsdeskundigen ook deskundig? Versnippering= verspilling van krachten. ]

Vaststelling 2: Organisaties kieskeuriger Optimale tijdsbesteding en rendement belangrijk (gratis is niet gratis). ]

Vaststelling 3: Grotere nood aan vorming Specifieker; Gericht op bruikbaarheid; Maïeutisch van aard. ]

Vaststelling 4: Vormingslandschap Niet echt duidelijk, hervormingen - Wie doet wat? - Kan emanciperend werken? - Brain-drain. ]

ECD-Vlaanderen in relatie tot vorming? Niet: wat we zelf doen, doen we beter; Wel: wat we beter zelf doen, doen we ook zelf; dit sluit emanciperend werken niet uit. ]

Thematische vorming Evolutie: naar van wat dementie is tot concrete handvaten in de zorg en begeleiding van personen met dementie; Nadruk op attitudevorming: drie-eenheid tussen denken – voelen – handelen. ]

Referentiepersoon dementie Hoezo? 2006: 175 referentiepersonen gevormd door ECD’s; Totaalbeeld versus versnippering? Rode draad belangrijk! Realistisch aanspreekpunt? ]

Opleiding tot referentiepersoon dementie Erkenning door de voorziening/dienst zelf vereist; Erkenning door de overheid of andere instantie gewenst (naar een DST?) Emanciperend werken bevorderend – meerwaarde! EU : Master Class opleiding gebaseerd op e-learning]

E-leren Fuzzy begrip: leren met behulp van internettechnologie; Waardevolle aanvulling op klassieke vormingsaanbod; Blended learning = mix van leervormen. ]

E-leren Project ECD / GvA-groep ism. Universiteit Antwerpen; SITO-methode gebruikt; Getest met verpleegkundigen en verzorgenden uit thuiszorg, residentiële zorgvoorziening en ziekenhuis. ]

E-leren - voordelen Impliciete kennis wordt expliciet; E-leren is maatwerk; E-leren is flexibel: anywhere, anytime; Garantie dat alle deelnemers hetzelfde leren; Besparing: vervoer en lesgevers Positieve imago van de voorziening Flexibiliteit in aanpassing van leerinhoud en interactiviteit. Leren is weer ‘leuk’.]

E-leren - nadelen Gemis aan sociale context; Technische infrastructuur nodig; Vereiste van ‘content’, pedagogische inzichten en technologie; Ontwikkelingstijd is hoog / rendementsverhoging door max. gebruik; Geen of onvoldoende cijfers mbt. return of investment (net zo bij andere vormingsaanpakken). ]

E-leren - tips KISS-principe (short and simple); Inhoud aanreiken door experts op het terrein; Eenvoudige, duidelijke, korte vragen; Vermijd scrollen; Eenvoudige software; Testen noodzakelijk; Geen foto-overload; Geloof in zelfevaluatie.]

E-leren invoeren op de werkvloer Nood aan planmatige aanpak Stappenplan en start met proefproject Evaluatie en bijsturing Belang van innovatie en voortrekkers Geen ‘spray and pray’-benadering. 2005 Concreet: meting in WZC De Hazelaar, Kontich]

E-leren ook voor dementie Zelfstandig begeleid leren; Concrete, herkenbare situaties. ]

Tenslotte… “Hoe meer kennis, hoe meer twijfel.” - J.W. von Goethe (1749-1832)