Een andere kijk op leren in de ouderenzorg Jurn Verschraegen Projectcoördinator – Expertisecentra Dementie Vlaanderen E-dementie Een andere kijk op leren in de ouderenzorg Antwerpen, 5 december 2006
Dementie in opmars Complexiteit ziektebeeld treft niet enkel de persoon met dementie; Trend naar vermaatschappelijking van de zorg: extramuralisering en (re)integratie, empowerment. Begrip lerende organisatie.]
VTO-beleid Woon- en zorgcentra, thuiszorgdiensten, ziekenhuizen,… stippelen VTO-beleid uit; VTO= - leerbevorderend - voor de totale groep van medewerkers - competentie-ontwikkeling als doel; Van vorming ‘à la carte’ naar projectmatig werken. ]
Vaststelling 1: Wildgroei aan vormingen Kwaliteit? Ervaringsdeskundigen ook deskundig? Versnippering= verspilling van krachten. ]
Vaststelling 2: Organisaties kieskeuriger Optimale tijdsbesteding en rendement belangrijk (gratis is niet gratis). ]
Vaststelling 3: Grotere nood aan vorming Specifieker; Gericht op bruikbaarheid; Maïeutisch van aard. ]
Vaststelling 4: Vormingslandschap Niet echt duidelijk, hervormingen - Wie doet wat? - Kan emanciperend werken? - Brain-drain. ]
ECD-Vlaanderen in relatie tot vorming? Niet: wat we zelf doen, doen we beter; Wel: wat we beter zelf doen, doen we ook zelf; dit sluit emanciperend werken niet uit. ]
Thematische vorming Evolutie: naar van wat dementie is tot concrete handvaten in de zorg en begeleiding van personen met dementie; Nadruk op attitudevorming: drie-eenheid tussen denken – voelen – handelen. ]
Referentiepersoon dementie Hoezo? 2006: 175 referentiepersonen gevormd door ECD’s; Totaalbeeld versus versnippering? Rode draad belangrijk! Realistisch aanspreekpunt? ]
Opleiding tot referentiepersoon dementie Erkenning door de voorziening/dienst zelf vereist; Erkenning door de overheid of andere instantie gewenst (naar een DST?) Emanciperend werken bevorderend – meerwaarde! EU : Master Class opleiding gebaseerd op e-learning]
E-leren Fuzzy begrip: leren met behulp van internettechnologie; Waardevolle aanvulling op klassieke vormingsaanbod; Blended learning = mix van leervormen. ]
E-leren Project ECD / GvA-groep ism. Universiteit Antwerpen; SITO-methode gebruikt; Getest met verpleegkundigen en verzorgenden uit thuiszorg, residentiële zorgvoorziening en ziekenhuis. ]
E-leren - voordelen Impliciete kennis wordt expliciet; E-leren is maatwerk; E-leren is flexibel: anywhere, anytime; Garantie dat alle deelnemers hetzelfde leren; Besparing: vervoer en lesgevers Positieve imago van de voorziening Flexibiliteit in aanpassing van leerinhoud en interactiviteit. Leren is weer ‘leuk’.]
E-leren - nadelen Gemis aan sociale context; Technische infrastructuur nodig; Vereiste van ‘content’, pedagogische inzichten en technologie; Ontwikkelingstijd is hoog / rendementsverhoging door max. gebruik; Geen of onvoldoende cijfers mbt. return of investment (net zo bij andere vormingsaanpakken). ]
E-leren - tips KISS-principe (short and simple); Inhoud aanreiken door experts op het terrein; Eenvoudige, duidelijke, korte vragen; Vermijd scrollen; Eenvoudige software; Testen noodzakelijk; Geen foto-overload; Geloof in zelfevaluatie.]
E-leren invoeren op de werkvloer Nood aan planmatige aanpak Stappenplan en start met proefproject Evaluatie en bijsturing Belang van innovatie en voortrekkers Geen ‘spray and pray’-benadering. 2005 Concreet: meting in WZC De Hazelaar, Kontich]
E-leren ook voor dementie Zelfstandig begeleid leren; Concrete, herkenbare situaties. ]
Tenslotte… “Hoe meer kennis, hoe meer twijfel.” - J.W. von Goethe (1749-1832)