Infosessie Visitatie basisopleiding AINP & opleiding AHINP

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Onderzoek erfgoed en erfgoedcollecties in Antwerpen
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Presentatie Praktijkscholen
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
The CAF Procedure voor externe feedback
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Vise op de toekomst van de dirco
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Onthaalbeleid stad Dendermonde
CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren
ICTB/NB Projectmanagement.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Functiegesprekken in de praktijk.
Een project van de Korengroep
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Instrumentarium voor het meten van outcomes
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Stimulans Kwaliteit BPV Kinderopvang Amsterdam 17 maart 2015.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Naar een duurzaam HRM beleid
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Met Minder Meer en Beter
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Monitoren Kwaliteit van opleiden
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Infosessie Visitatie basisopleiding AINP & opleiding AHINP Pascal Van den holen, pedagogisch adviseur Benny Van Belle, adviseur communicatie & kwaliteit

Overzicht infosessie Intro Context project Visitatie politiescholen: wat, wie, wanneer ? ZER: inhoud Afsluiting door directeur Informeel ontmoetingsmoment

Doelgroepen voor de visitatie: Intro: Ik? Jij? Wij! Doelgroepen voor de visitatie: aspiranten afgestudeerden gastdocenten vertegenwoordigers werkveld stagementoren intern personeel

Context

 °Project: “Politie, een lerende organisatie” Project - Achtergrond Evoluties politieonderwijs en –opleidingen Aandacht kwaliteit, bv. Fed. Politieraad: “nood aan het bestendigen of bevorderen van kwaliteitsvolle opleidingen en aan een degelijk evaluatiesysteem” K.B. kwaliteitsstandaarden voor politiescholen  °Project: “Politie, een lerende organisatie” Gelieve deze slide blanco te kopiëren en vervolgens te plakken om nieuwe slides toe te voegen!

Project - Actoren Stuurgroep: Projectmanagementgroep: Fed. Politieraad VCLP CG + DG DGS Projectmanagementgroep: Prof. dr. Sofie De Kimpe HCP Guy Marchal (DGS) HCP Marc Snels (PZ Zuiderkempen) Gelieve deze slide blanco te kopiëren en vervolgens te plakken om nieuwe slides toe te voegen!

PROJECTMANAGEMENT-TEAM PROJECTTEAM Federale Politie CG + DG DGS Lokale Politie Federale Politieraad STUURGROEP PROJECTMANAGEMENT-TEAM werk-groep werk-groep werk-groep werk-groep … werk-groep Vertegenwoordiging Opdrachtgever

Project - Doelstellingen Vernieuwing politieonderwijs volgens visie lerende org. en principes hoger onderwijs  Subproject: Kwaliteitszorgsysteem (KZS) Ontwikkeling KZS voor politieonderwijs Realistische simulatie KZS Aanbevelingen ivm mogelijke accreditatie Ontwikkelen nieuw HR-beleid Competentiemanagement Kennismanagement Gelieve deze slide blanco te kopiëren en vervolgens te plakken om nieuwe slides toe te voegen!

Kwaliteit in onderwijs wat is dat ??? LATER (aan de toog?)! Gelieve deze slide blanco te kopiëren en vervolgens te plakken om nieuwe slides toe te voegen!

Kwaliteit in onderwijs Bologna-akkoorden (e.v.): “Kwaliteitsbewaking op EU-niveau” Obv zelfde methodologie, zelfde criteria! VL-hoger onderwijs: VLIR/VLHORA Kwaliteitsbewaking = twee fases: Interne KZ, door opleidingsinstelling Externe KZ, door onafhankelijke experts

Kwaliteit in onderwijs Wat is de inzet? Kwaliteitsborging en –verbetering (1ste fase) Professionalisering en officiële certificering Positionering – vergelijkbaarheid Samenwerkingsmogelijkheden tussen onderwijsinstellingen (internationale) uitwisselbaarheid (cf. Erasmus) … Hoe Via een kwaliteitszorgsysteem (KZS)

Kwaliteitszorgsysteem: qué? Drie stappen: Zelfevaluatierapport (ZER) Visitatie Accreditatie ZER Visitatie Accre-ditatie

Kwaliteitszorgsysteem: qué? Zelfevalutierapport (ZER): Kritische evaluatie door politieschool zèlf (cf. SWOT)  Dus introspectie i.p.v. inspectie ! I.s.m. diverse partners (intern/extern) O.b.v. bestaand canvas (inhoud/vormvereisten) Ter voorbereiding visitatie

Kwaliteitszorgsysteem: qué? 2. Visitatie(commissie): = Check ZER in de scholen Samenstelling: Team onafhankelijke deskundigen + student Finaliteit : komen tot een integraal oordeel over de opleiding, met ev. suggesties tot kwaliteitsverbetering Product: visitatierapport

Kwaliteitszorgsysteem: qué? 3. Accreditatie Officieel “keurmerk” over de opleiding (NIET de school!) Doel: is basiskwaliteit aanwezig? Bron: visitatierapport Besluit is binair: wel/niet geaccrediteerd Geldigheidstermijn (ca. 6j)

Visitatie OPAC

Visitatie 2011 OPAC: 30 mei, 31 mei, 1 juni NL visitatiecommissie bezoekt politiescholen in 2011 OPAC: 30 mei, 31 mei, 1 juni Commissie: 2 domeindeskundigen, 1 beroeps- en 1 onderwijsdeskundige en 1 student Prof. Dr. Brice De Ruyver; Mevr. Kaat Boon; HCP Roger Mol; René Van Hezewyck; aspirant andere school Bezoek faciliteiten, gesprekken met internen en externen, inzage documenten  Programma visitatiedagen (vastgelegd door commissie)

Visitatie 2011 Inhoud gesprekken = gebaseerd op het ZER, aangestuurd door de commissie zelf. Mogelijke gespreksonderwerpen: aspiranten: samenhang lesprogramma, studeerbaarheid, begeleiding, inspraak, didactiek, Dokeos,… afgestudeerden: afstemming opleiding op werkveld, ervaringen met lesgevers, beoordeling alumniwerking,… gastdocenten: inspraak, communicatie met OPAC, samenstelling lesprogramma en cursussen, infrastructuur,…

Visitatie 2011 Mogelijke gespreksonderwerpen: stagementoren: motivatie aspiranten, beoordeling kennis/vaardigheden/attitude, duur en evaluatie van de stage, stagecoördinatie vanuit OPAC,… vertegenwoordigers werkveld: ervaringen met pas afgestudeerden, beoordeling kennis/vaardigheden/attitude, inspraak, relevantie programma, inhoudelijke suggesties,… Aanmelden op de dag vh visitatiegesprek bij Elsy Van Den Bossche of Willy Dermul (naamkaartje in ontvangst nemen) , verzamelen in auditorium.

Visitatie 2011 - Visitatierapport: 30/11/2011 conclusie politieopleiding an sich & politiescholen specifiek wordt bezorgd aan de stuurgroep ‘Lerende organisatie’ die verder beslist (bv. accreditatie aanvragen bij NVAO)

Zelfevaluatierapport basisopleidingen OPAC

Totstandkoming ZER Teamwerk: kernteam + input medewerkers Infosessies personeel, korpschefs, aspiranten Informatieverzameling voor beschrijvende fase Evaluaties opleiding & school door gastdocenten, korpschefs, aspirant-inspecteurs verwerking bestaande evaluaties Ingediend op 31/12/2010

Doelstellingen van de opleiding Inhoud ZER Doelstellingen van de opleiding Sterke punten Juridisch kader: KB Basisopl. & Alg.studiereglement Ca. 75% belanghebbenden (zeggen te) kennen doelst. en programma Opleiding sluit aan bij beroeps-praktijk (relevant) Opleiding bereidt asp. goed voor op functie (dixit KC en gastdoc.) Verbeterpunten Rigide systeem; weinig wijziging Inspraak/betrokkenheid sleutel-figuren bij curriculumherziening /-uitvoering (vb.praktijk)verhogen Meer aandacht nodig voor competentiegericht leren Nog betere communicatie ivm programma Bepaalde statutaire & financiële randvoorwaarden

Programma: inhoud & opbouw Inhoud ZER Programma: inhoud & opbouw Sterke punten Inventarisering opleidingsprogr. vanaf 104e (luik AP) en groepering in coherente vakken Megaplanning (volgtijdelijkheid) Veel expertise vanuit werkveld via gastdoc. ed. + goede mix met vaste opleiders Interactie opl. – beroepspraktijk & maatschappij (acties ed) Attitudevorming bij asp./doc. Verbeterpunten Opl.progr. moeilijk te wijzigen (ifv actuele ontwikkelingen) Relatie tss doelst. en ‘OPAC-programma’ nog verbeteren, via vakfiches en (digitale) studiegids Monitoren & remediëren van afwezigheden gastdocenten Verhouding kennisontwikkeling vs praktijk (in uren)? Geen flexibele/individuele leertrajecten (heterogeniteit asp)

Programma: werkvormen en leermiddelen Inhoud ZER Programma: werkvormen en leermiddelen Sterke punten Aanzet richting uniforme cursussen (in huisstijl) Veel voorzieningen & opstart elektronische leeromgeving Verbeterpunten Gebruik werkvormen: minder ex cathedra vs meer geïntegreerd en praktisch Q-opvolging werkvormen en leermiddelen Gebruik e-learning & Dokeos verder uitbouwen

Programma: beoordeling & toetsing Inhoud ZER Programma: beoordeling & toetsing Sterke punten Multidisciplinaire evaluatie (DW, 3 ex.vormen, prof.fct.) DW + grote herh.testen door vaste opleiders Binnen vakgroep afspraken inzake toetsen/examens; inhoudelijke controle dr opleiders Schrift.ex. vóór stage + anoniem Inzet correctoren (gevalstudie) Verbeterpunten Q-opvolging evaluatie (inhoud, inbreng docenten,…); Feedback aspiranten ivm resultaten Objectiviteit/transparantie bepaalde examenonderdelen Meer studietijd voor schrift.ex.? Cumul prakt.ex & fct.parcours? Geen ond.& ex.reglement Quid niet-geslaagden 2e zit?

Programma: stage & eindwerk (portfolio) Inhoud ZER Programma: stage & eindwerk (portfolio) Sterke punten Stage in versch. periodes vd opleiding Vastgelegde stagedoelstellingen en stagewerkboeken Mentoren zijn opgeleid Asp. zeer positief over stages, begeleiding, … Verbeterpunten Verwachtingen over kennen/kunnen asp. bij aanvang stage (KC’s en mentoren) Duurtijd stages te kort? Quotering stage? Stage buiten woonplaats/ fedpol/…? Portfolio: tijdrovend; meerwaarde?; evaluatie?

Inhoud ZER Inzet van personeel Sterke punten Verbeterpunten Grote betrokkenheid vaste personeel (80% van de aspiranten is akkoord) Rechtstreekse inbreng uit het werkveld Gelijke kansenbeleid (meer vrouwen, combinatie werk & gezin, speciale tewerkstellingstrajecten) Departementswerking, portefeuilles, beleidscel Verbeterpunten HR-beleid & beheer: verantwoordelijkheden zitten verdeeld over meerdere personen; geen aparte HR functie Afzeggingen op het laatste moment door gastdocenten Tevredenheidsenquêtes personeel Intern overleg en interne communicatie Efficiëntie werkprocedures

Voorzieningen: materiële voorzieningen Inhoud ZER Voorzieningen: materiële voorzieningen Sterke punten Efficiënt & gestructureerd middelenbeheer: beheerder logistiek & onderhoud, opvolging aanbevelingen externe preventie-adviseur,… Automatiseringsprocessen: digitaal leerplatform, online inschrijvingen, elektronische enquêtes,… Open Leercentrum (zelfstudie) ICT-faciliteiten: laptops, desktops, 3 pc-lokalen, 2 copiers, beamers,… Alg.tevredenheid leslokalen: 93% van de aspiranten is tevreden Verbeterpunten Gebrek aan lesruimte (tijdelijke situatie, bv. nieuwe dojo in aanbouw) Elektronisch ‘leerplatform’ is vooral een intern communicatieplatform Moeilijke bereikbaarheid openbaar vervoer Hoge kosten kopieerwerk Milieuhinder

Voorzieningen: studiebegeleiding Inhoud ZER Voorzieningen: studiebegeleiding Sterke punten Onthaalprogramma (onthaalbrochure, teambuilding,…) Informatie naar potentiële aspiranten Klasbegeleider als coach en eerste aanspreekpunt Gestructureerd klachtenbeheersysteem Verbeterpunten Geen uitgeschreven onderwijs- en examenreglement Beperkte capaciteit voor studiebegeleiding

Interne kwaliteitszorg Inhoud ZER Interne kwaliteitszorg Sterke punten Geïntegreerde benadering Reeds verbeteracties opgestart in 2010 (organisatie is reeds in transitie) Zowel top-down als bottom-up Gestructureerd klachtenbeheersysteem Hoge responsgraad voor anonieme tevredenheidsbevragingen Inspraak voor gastdocenten Verbeterpunten Tot dusver weinig systematische aanpak inzake kwaliteitscontrole Geen beschreven processen met kwaliteitsindicatoren Weinig inspraak voor aspiranten Weinig gegevens over middenkaderopleiding Weinig contacten met afgestudeerden

Inhoud ZER Resultaten Sterke punten Verbeterpunten Goede voorbereiding asp. op intrede werkveld Tevredenheid over de opleiding: 3 à 4/5 Tevredenheid over OPAC: idem Zéér hoge slaagcijfers? Verbeterpunten Kennis inzake juridisch domein en informatiebeheer minder positief gequoteerd Stagementoren bevragen, evenals alumni Alumni-werking ontbreekt Uitstroom asp.: eenvoudiger en meer communicatie (van DGS)

Wat met verbeterpunten? Kwaliteitsactieplan 2011 -> <- Meerjarig kwaliteitsplan Ordening verbeteracties volgens prioriteiten uit het ZER Uitvoering verbeteracties werd reeds gestart of wordt voortgezet Aanvullen van plan met aandachtspunten uit het visitatierapport

Projectwebsite OPAC Achtergrondinfo project lerende organisatie + opvolging acties/ontwikkelingen: ww.opac.be/lerende_organisatie

Wij danken U voor uw gewaardeerde medewerking! En zij…zullen u eeuwig dankbaar zijn