Health & Safety Life Book AM ST p. 1 v.01 - Nov. 03, 2011 Working at Height Technische vereisten Personenkorven moeten ontwikkeld worden door gekwalificeerde ingenieurs. Korven moeten geschikt zijn om hun eigen gewicht te dragen en 5 maal het gewicht van de voorziene lading, dit moet duidelijk vermeld worden op de korf (zie datafiche). De kabel dat de korf draagt moet minstens 7 maal het gewicht van de voorziene lading kunnen dragen. De korf moet zo ontworpen zijn dat het risico op kantelen verhinderd wordt. De korf moet uitgerust zijn met leuningen zodat verzekerd kan worden dat mensen er niet kunnen uitvallen, ook moeten veiligheidsharnassen en verankeringspunten voorzien zijn. Stootplinten aan alle zijden van het platform en een gereedschapkist moet voorzien zijn om te vermijden dat gereedschappen per ongeluk van het platform vallen. Toegangspoortjes moeten naar binnen opengaan en moeten voorzien zijn van een veiligheidsslot om te vermijden dat dit per ongeluk kan opengaan. Bijkomstig moet de korf zo ontworpen zijn dat er voldoende vrije hoofdruimte is voor de werkers. Het aanhaaksysteem dat de korf aan de kraan bevestigd moet kunnen gesloten en vergrendeld worden. Veiligheidsinstructies Alleen de werkers die getraind zijn om de job uit te oefenen mogen toegelaten worden in de personenkorf wanneer deze wordt opgelicht. Klemmen, sluitingen en schakels die deel uitmaken van het takelgereedschap die de personenkorf dragen mogen alleen voor dat doel gebruikt worden en alle haken en bevestigingsmechanismen moeten gesloten en vergrendeld kunnen worden om te vermijden dat een haak zou kunnen openen terwijl de korf omhoog hangt. Alle controle en veiligheidsinstrumenten moeten gecontroleerd worden om zeker te zijn dat deze naar behoren werken. Alvorens de korf binnen te gaan of uit te stappen dien je je ervan te verzekeren dat de korf beveiligd is. Werkers moeten alle lichaamsdelen binnen de korf houden tijdens het liften en tijdens het werk. Werkers moeten ten alle tijde de vereiste PBM’s en daarbij nog een veiligheidsharnas, degelijk verankerd, dragen. Nadat personen in de korf zijn, maar voordat zij worden gelift, moet de korf een testlift (paar cm) uitvoeren en gecontroleerd worden om er zeker van te zijn dat de hijskabels obstructievrij en krom/gebogen zijn, dat de hoofdkabel is bevestigd in het midden van de korf, het gewicht evenredig verdeeld is en dat de kraan stabiel blijft. Veiligheidscontrole De korf en alle bevestigingen / tuigage moet gecontroleerd worden voor de aanvang van elk werk. Alle opmerkingen over de onveiligheid moeten opgelost zijn alvorens het werk aan te vangen. Voor elk nieuw werk waarbij het gebruik van een personenkorf nodig is, moet deze geladen worden met het materiaal dat nodig is voor het uitvoeren van de job en gehesen worden tot de hoogte van elke locatie waar werk moet uitgevoerd worden. Personenkorf voor kranen
Health & Safety Life Book AM ST p. 2 v.01 - Nov. 03, 2011 Working at Height Vereiste controlelijst Is een risico evaluatie uitgevoerd waarbij rekening werd gehouden met de gevaren die kunnen komen van de verhoogde positie en de werken die uitgevoerd moeten worden? Is er een liftplan opgesteld op basis van een HIRA? Is de controlelijst voor de mobiele kraan correct ingevuld en werkt de kraan naar behoren? Is een geldig testcertificaat van de mobiele kraan aanwezig op de site? Is de personenkorf gecontroleerd en conform de vereiste veiligheidsvoorwaarden? Is de personenkorf degelijk vastgemaakt aan de kraanhaak en is het aanhaaksysteem dicht en vergrendeld? Zijn de kabels, hijstuigen, schakels en de onderdelen van het hijssysteem in goede staat (vrij van roest en vet, geen gebogen kabels,…)? Zijn veiligheidsharnassen, koorden en toebehoren in goede staat? Worden alle PBM’s, die vereist zijn voor dit soort werk, gedragen? Is er een afbakening voorzien om de toegang rond de werkzone te beperken en aangepast aan het werk? Moet het werk uigevoerd worden in een verboden zone? Indien JA, zijn de nodige autorisaties ingevuld en ondertekend? Moet er een Lock-out / Tag-out uitgevoerd worden alvorens te starten? Indien JA, werd dit gedaan volgens de ArcelorMittal procedure? Is duidelijke communicatie tussen de kraanbedienaar en de werker(s) in de personenkorf gegarandeerd? Is een persoon op uitkijk aanwezig zolang de werkzaamheden duren en is deze degelijk opgeleid? Dit document kan gebruikt worden als hulpmiddel alvorens te starten met de werkzaamheden of tijdens het uitvoeren van een Shop Floor Audit