Door: Jules Janssen Roel van Herten Samiir Yusuf Stan Hendrix

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vernieuwingstraject catechese
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Geologie blz
Aadrijkskunde thema 3 Vragen en antwoorden.
De eerste herfststorm.
Global Warming Global Warming
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
DE WATERSNOOD.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Hé jullie daar. Ik wil jullie graag opleiden tot mijn opvolger
Dag 6 Dag 6 van het dagboek Halihalo lieve kindertjes, Brrr… wat was het koud vannacht op de daken. We zijn de hele nacht op pad geweest met onze zakken.
AARDRIJKSKUNDE Waar gaat dat over ?.
2 havo/vwo 2 landschap, §4.
Zuid oost azie Natuurrampen.
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
de genezing te Bethesda
ANW, Thema 2; Heelal. Door: Wesley, Koen, Jorick en Daan.
Profielwerkstuk maken
Suriname Soraya van Lomwel.
Eindopdracht Fotografie (1ste periode) Analyse eigen foto’s
Dit gaat fout : Ali B & Gio
Project Sponsoring Kenia
Door Lucas Brosky Groep 6b 25 mei 2012
Hoofdstuk 3 Natuurgeweld deel 2
De Spokenjagers (2008) Boekbespreking Diego 8 januari 2009.
§ 4.2 Laag NL nóg lager?.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Stormen Orkanen Overstromingen
De Olympische spelen.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
't was 't tiende of 't vijftiende huis in 'n rij..
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
DE AARDE BEWEEGT Danique en Jasmijn.
Verslag fotosynthese. Gemaakt door: Ben Bitter, Bert Kupers Klas: SH3B
De planten. 29 mei 2008 De dukdalf.  Wij zijn met de hele klas naar buiten gegaan. Toen kregen we een paar planten voor het groepje, want we hadden.
We hebben dit onderwerp gekozen omdat we willekeurig om ons heen keken en we bomen zagen, waardoor we ons gingen afvragen waarom bomen zo groot zijn en.
Stand van zaken tot nu toe
Module 2 Biosfeer Door: Camiel Koopmans, Max van Mulken, Martijn Hendrickx en Bram Thomassen.
De Vrije Wil Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
Module 2: Heelal Door: Annemarie Leunissen, Roxane Giuntoni, Sinduja Sivapathasundaralingam en Stan Knoops.
ANW Module 2 bakkengellam.wordpress.com. Groep Dimfy Lambriex, Emma Bakker, Isa Engelen Thema Leven Hoofdvraag Is het terecht mensen te straffen voor.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Slot 4Hc.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
Sophie Albert, Donnée Frielink en Emmy Ratering
Algemene natuurwetenschappen Module 2: Heelal
Geologie WB blz 18 t/m 21.
Geisha en samoerai Quiz Japanmuseum SieboldHuis. Vraag 1 Hoe eet men in Japan? A – Met hun handen B – Met stokjes C – Met mes en vork.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Door: Stefan Eijdenberg, Timo Kubbinga, Jasper Cox en Renzo van der Loo.
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Biomimicry Van: Mas Omar.
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Thema 3: De aarde beweegt
1 HV Hoofdstuk 4 Natuurrampen § 1- 5
Aardrijkskunde thema 3 de aarde beweegt
Leren & Instructie 1 – Vakdidactisch Lastig
Aardrijkskunde thema 3 de aarde beweegt
Blok 1 Natuurrampen Deelvraag: Waardoor ontstaan natuurrampen?
Een werkstuk schrijven
Blok 1 Natuurrampen Deelvraag: Waardoor ontstaan natuurrampen?
Transcript van de presentatie:

Door: Jules Janssen Roel van Herten Samiir Yusuf Stan Hendrix Module 2: Biosfeer Door: Jules Janssen Roel van Herten Samiir Yusuf Stan Hendrix

Inhoudsopgave Inleiding De rode lijn Het begin Zoom In Hoge golven Natte voeten in NL Maatregelen Jürgen Newig Probleemstelling Hypothese Tabel Bronnen

Inleiding We hebben het onderwerp ‘platentektoniek’ gekozen, omdat we er ons over verwonderden. Ook hadden we al een paar vragen over dit onderwerp bedacht en wilde deze graag verder uitzoeken. Het bleek een leuk onderwerp te zijn en de samenwerking verliep goed.

De rode draad PGO 4 PGO 5 PGO 2 PGO 6 PGO 7 PGO 8 PGO 9 PGO 11 PGO 12 Wetenschapper Jürgen Newig PGO 13 PGO 14 Wetenschapper Alfred Wegener PGO 1 PGO 3 PGO 15 PGO 10

Het begin Het artikel ‘Missie naar de mantel’ gaat over geologen die helemaal door de aardkorst willen boren om de mantel te doorlichten en monsters te verzamelen. Ze weten vrijwel niets over deze gedeeltes omdat helemaal niemand hier is geweest. Hierdoor gingen we ons afvragen over de tektonische activiteiten en de aardmantel. De verwonderingsvraag die hieruit voortvloeide was: ‘Hoe beïnvloed de aardmantel tektonische platen, hoe werken ze en wat voor invloed hebben ze op de aarde?’

Zoom In Door de verwonderingsvraag van het artikel ‘Missie naar de mantel’ kwam er een goed artikel boven water. Hierin werd het Euraziatisch continent besproken (de plaat waarop een deel van Europa en een deel van Azië rusten). Het Euraziatisch continent is een van de grootste tektonische platen die de Aarde kent. Hij heeft een lage constante snelheid en veel contact met andere, kleinere platen. Hierdoor zit er veel spanning op deze plaat. Die spanningen worden onderzocht door Karin Warners-Ruckstuhl om een antwoord te krijgen op hoe deze platen zich gedragen. Er bleken veel categorieën van krachten te zijn en we begonnen ons af te vragen wat die spanningen (tektonische krachten) nou voor invloed hadden op de kleinere omliggende platen hadden. Het leerdoel: ‘Wat hebben die tektonische krachten nou voor invloed op andere platen?’ Dit leidde tot veel openingen en andere artikelen, maar er was maar een waar we ons echt over verwonderden genoeg.

Hoge golven We waren al een beetje aan het denken aan Japan en de tsunami, dus er kwam een artikel over het ontstaan van tsunami’s. Het was een heel interessant, verhelderend artikel dat heel duidelijk aangaf hoe, wanneer en waarom een tsunami ontstaat. Een tsunami wordt veroorzaakt door een verticale beweging van een plaat waardoor de andere plaat onder spanning komt te staan. Als de plaat losschiet, dan veroorzaakt hij een golf. Deze golf wordt hoger en langer (tsunami). Omdat we een plaatje van het Euraziatisch continent hadden, konden we zien dat het continent ophield in de Noordzee. We vroegen ons hierdoor af of er misschien een tsunami in de Noordzee mogelijk was en daarom de vraag: ‘Zou er ook een tsunami in de Noordzee plaats kunnen vinden?’

Natte voeten in NL De hele noordelijke kustlijn van Europa zou in gevaar kunnen komen als een tsunami in de Noordzee zou ontstaan, daarom vraagt iedereen zich plots af of tsunami’s ook bij ons mogelijk zijn. Veel experts hebben aangegeven te willen bijdragen in het onderzoek (een hiervan is Jürgen Newig) naar het antwoord op deze vraag. Zij brengen samen gegevens over het voorkomen van tsunami’s bij elkaar en zo wordt er in het artikel geprobeerd een antwoord te geven op de vraag of een tsunami in de Noordzee een mogelijkheid is. Hieruit volgde een andere verwonderingsvraag: ‘Wat voor maatregelen kunnen er getroffen worden om te voorkomen dat een tsunami aan onze kust zo catastrofaal wordt als in andere delen van de wereld?’ Deze leidde tot onze laatste PGO

Maatregelen Uiteindelijk kwamen we op een artikel uit met als kern dat Nederland de best tegen overstromingen beveiligde delta ter wereld is. De Zuiderzeewerken en de Deltawerken hebben daaraan een belangrijke bijdrage geleverd; ze verkleinden de overstromingskans enorm. Intussen verandert het klimaat, stijgt de zeespiegel en daalt het land op veel plaatsen. Dat leidt tot een toenemende bedreiging. De combinatie van toenemende bedreiging en toenemende kwetsbaarheid kan als toenemend overstromingsrisico worden begroot. En vroegen ons af wat voor maatregelen Nederland moet treffen om ons voldoende te beschermen tegen een overstroming als gevolg van een tsunami.

Jürgen Newig Jürgen Newig is een Duitse wetenschapper die zich bezighoudt met geologie. We waren naar een nieuwere wetenschapper op zoek, omdat onze eerste wetenschapper, Alfred Wegener, een beetje te algemeen was, en PGO 10 (Natte voeten) gaf de doorbraak. Hij houdt zich ook bezig met de theorie dat een tsunami in de Noordzee mogelijk is. Het is een wetenschapper die goed bij ons onderwerp past en daarom hebben wij hem ook gekozen.

Probleemstelling Onze probleemstelling ontstond uit PGO 10. Dit PGO besprak het onderwerp of een tsunami in de Noordzee mogelijk was en gaf hierop ook antwoord: Het is mogelijk! Dus dit is onze probleemstelling. ‘Een tsunami in de Noordzee is mogelijk.’ Met deze probleemstelling kwam een onderzoeksvraag: ‘Wat voor maatregelen moet Nederland treffen om voldoende bescherming te bieden tegen een overstroming als gevolg van een tsunami?’ Deze is naar aanleiding van het onderzoek gewijzigd naar: ‘Welke maatregelen moet Nederland treffen om te voorkomen dat een tsunami Nederland overstroomt?’

Hypothese Als een tsunami in de Noordzee mogelijk is, kan deze dan ook Nederland bereiken en welke maatregelen moet Nederland dan treffen? Onze hypothese: ‘Wij denken dat Nederland zich meer moet richten op de evacuatieplannen van de kustlijn dan op het versterken van de delta.’

Tabel Groep Jules Janssen, Roel van Herten, Samiir Yusuf, Stan Hendrix Thema Platentektoniek Hoofdvraag Welke maatregelen moet Nederland treffen om te voorkomen dat een tsunami Nederland overstroomt? Deelvraag 1 Welk deel van Nederland ligt onder het NAP(schadelijk voor overstromingen)? Deelvraag 2 Hoe is Nederland beschermd tegen de Noordzee?

Bronnen Jheni Osman (2012), Missie naar de Mantel, Wetenschappelijk artikel Alfred Wegener (1929), Die Entstehung der Kontinente und Ozeane, Boek Karin Warners-Ruckstuhl (2012), Drijvende krachten achter de beweging en deformatie van het Euraziatische continent, Wetenschappelijk artikel Edith Hafkenscheid (2004), Subduction of the Tethys Oceans reconstructed from plate kinematics and mantle tomography, Boek NSF (2009), A Hidden Drip, Drip, Drip Beneath Earth's Surface, Wetenschappelijk artikel Paul J. Tackley (1998), Self-consistent generation of tectonic plates in three-dimensional mantle convection, Wetenschappelijk artikel Marjolein Dohmen-Janssen (2007), Hoe ontstaan Tsunami’s en waarom?, Wetenschappelijk artikel Richard A. Lovett (2006), Deadly Java Quake Highlights "Ring of Fire" Dangers, Wetenschappelijk artikel Stein Bondevik, Finn Løvholt, Carl Harbitz, Jan Mangerud, Alastair Dawson, John Inge Svendsen (2005), The Storegga Slide tsunami—comparing field observations with numerical simulations, Wetenschappelijk artikel Jan Mees, Cecile Baeteman, Tsunami’s in de Noordzee: Kan het?, Wetenschappelijk Artikel PGO 11, Alfred Wegener, Wikipedia, Internetartikel Axel Björnsson, Gunnar Johnsen, Sven Sigurdsson, Gunnar Thorbergsson, Eysteinn Tryggvason (1978), Rifting of the plate boundary in North Iceland 1975-1978, Wetenschappelijk artikel Adiël Klompmaker (2009), Tsunami’s niet alléén door zeebeving, Internetartikel Hiroo Kanamori (1972), Mechanism of tsunami earthquakes, Wetenschappelijk artikel Dr. F. Klijn (2008), Ontwikkeling overstromingsrisico’s in Nederland in een veranderde omgeving: kansen, gevolgen en mogelijke maatregelen (p. 39 t/m 50), Wetenschappelijk artikel