SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Opbrengstgericht werken in mijn school/klas: Hoe realiseer ik dat
Menno Karres Lead Auditor
Door goede gesprekken groeien
Reflectievaardigheden en instrumenten
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Leergang Groen Proeven Dag 2
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De ontwikkeling van de 7 competenties
Schoolcijfers, een tweede natuur
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
Workshop OGW in de klas..
Logical Framework Approach
Opbrengstgericht werken
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Schoolcijfers, een tweede natuur
De HR-Businesspartner als servant-leader
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Jenny van Tilburg Joost van Loon
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Een theoretische verkenning
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
De kubus van CSPE succesfactoren!
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Return to Sender.
Visie & Strategie.
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Solliciteren: wat wil ik?
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Geïntegreerde schoolverbetering
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
VOOR ALLE LEERLINGEN IN HET GROENE VMBO 'ONDERNEMENDHEID' NOODZAAK = WENKEND PERSPECTIEF LEVENSLOOPBAANONTWIKKELING! KENNIS EN NETWERKDAG OMGEVINGSGERICHT.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Examinering en OGW: kansen om te groeien!
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Competentie gericht onderwijs
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
OGI Een datamuur in de klas.
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Transcript van de presentatie:

SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten

Voorstellen en achtergrond Wat is jouw sleutelervaring tot nu toe in het onderwijs? Wie/wat heeft er toe gedaan? Waarom ben je hier?

Doel en opbrengst Informeren over OGW/HR Verkennen thema OGW/HR voor docent, teamleider, directie Verbinden thema OGW/HR met praktijk Slingerbos Levant

Achtergrond (om nog eens door te lezen) ‘Naar hogere leerprestaties in het VO’ ‘Beter presteren VO’ Bestuursakkoord VO (SaZ) Nieuw wegingskader Inspectie 3 speerpunten: determinatie, toets beleid, OGW

Wat is OGW? (Eigenlijk goed onderwijs) Opbrengstgericht werken is het: systematisch en doelgericht werken aan het maximaliseren van de onderwijsprestaties waarbij alle betrokkenen zich laten sturen door de uitkomsten van verschillende opbrengsten/data op basis waarvan gericht actie wordt ondernomen om doelstellingen en activiteiten aan te passen.’

Vraag Lees de definitie van OGW. Wat doe je al in de praktijk? En, wat niet? Kun je een voorbeeld geven? Hoe ziet dat eruit? Wat doe je zelf? Wat doen de docenten? Beschrijf zo concreet mogelijk.

Wat is het doel van ogw? Niet alleen richten op prestaties (terugkijken), maar resultaten analyseren en gebruiken om vooruit te kijken: Hogere verwachtingen/doelen stellen. Feedback geven. Gebruik van metingen om ontwikkelingen te volgen van leerling/docent. Consequenties verbinden aan de analyses: bijsturen/verbeteren.

Doel II Hierdoor bijdrage leveren aan school-ontwikkeling en verantwoording: Gerealiseerde leerwinst inzichtelijk maken. Beter onderbouwde verantwoording over wat effectief is in de klas.

Kern: Samen OGW Het verhogen van opbrengsten vraagt om vooruit kijken, doelen stellen en op basis daarvan onderwijs beter inrichten. Daarvoor moet je behaalde resultaten analyseren en interpreteren. In een gesprek met je leidinggevende (professionele ruimte en gedeeld leiderschap). OGW vraagt gezamenlijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid van: Docenten Teamleiders Schoolleiding Kwaliteitszorgmedewerkers

Doel van de pilot Komen tot een samenwerking tussen leidinggevende-docent waarbij de analyse van opbrengsten in gezamenlijkheid tot stand komt, waarbij op basis van de analyse in gezamenlijkheid actie wordt ondernomen.

Professionele ruimte Lees de theorie rondom professionele ruimte door (zie hoofdstuk ‘theorie’). Bepaal voor jezelf wat je zelf al doet om je professionele ruimte in te nemen. Maak zo concreet mogelijk. Maak je leidinggevende in de workshop duidelijk wat de voor-en nadelen zijn van professionele ruimte voor de school.

Zes bouwstenen

Opbrengsten Kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Welke opbrengsten wil je als school creëren? Wat zijn opbrengsten? Welke opbrengsten/data heb je tot je beschikking? Welke opbrengsten/data ontbreken nog?

9 stappen ogw een visie hebben op leren en onderwijs waarin hoge verwachtingen van de school, zichzelf en de leerlingen centraal staan, de visie vertalen in heldere en meetbare (leer)doelen, op basis hiervan het onderwijs in richten, sturen op het realiseren van de gewenste doelen door (prestatie-) afspraken met docenten/leerlingen, hiertoe de vorderingen (zowel harde resultaten als zachte vaardigheden) continu meten, deze analyseren (in hoeverre zijn doelen/normen bereikt, hoe is dat per klas/leerjaar/vak/docent en in vergelijking met vorig jaar), de resultaten verklaren (waar ligt het aan?), de resultaten bespreken door feedback te geven aan en te krijgen, op basis van de feedback de activiteiten/werkwijze bijstellen.

Opbrengstgericht cultuur Hoge doelen en verwachtingen van jezelf en van elkaar. Structureel analyseren. Verbeteren: actie! open en veilige cultuur voor reflectie en feedback.

Verzoek volgende keer Kies een leerling uit. Bepaal a.d.h.v. kwalificatie, socialisatie, persoonsvorming Welke data je hebt? Welke data er ontbreken en hoe je daaraan komt? Neem de data mee.