Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Over taal en rekenen gesproken…’ September/oktober 2010.
Advertisements

Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
BPV in Entree Springplank naar werk?.
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
Missie: Calibris, adviseur voor praktijkleren, ondersteunt bedrijven binnen Zorg,Welzijn en Sport bij het hebben van voldoende en voldoende gekwalificeerd.
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
Vormgeving van onderwijs
Logonet024 Wat moeten we er mee? moeten. logonet024 Wat ontmoeten we er mee?
Wie zijn wij Dit zijn de 5 ROC’s uit het Consortium (samenwerkingsverband) NCvB werkt landelijk. Samen met deze ROC’s bouwen we opleidinghuizen voor bedrijven.
Deventer, 30 september 2011 Will Seignette, Colo Eega “Wajong & Werk”
Project Intensieve Praktijkbegeleiding Workshop 8 februari 2007 Cor van Waveren ROC Friese Poort.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
het organiseren van interactie
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
CGO-Begeleidingsstructuur en Beroepspraktijkvorming
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Erkennen: ja, tenzij … Vanaf 1 april 2007 Ramon van den Berg GDW Kennisdeling MBO Raad 8 februari 2007.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Binden en boeien door een goede loopbaanoriëntatie en begeleiding Beroepenoriëntatie als middel tegen schooluitval Mérie Michels Regiocoördinator samenwerkende.
De Praktijkschoolleerling en het MBO
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Wsw in de Handel: Werkgevers Scheppen Werk voor iedereen Binnenstebuiten.
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
1 Samenwerken aan kennisverbetering in de Carrosseriebranche.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
ICT, Stages en arbeidsmarkt september 2010 Monica Tecklenburg 2010.
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
Beroepspraktijkvorming De procedure
Workshop Stem Welkom.
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
Presentatie BPV in CGO Rien Pieper
Het belang van een stage
Het belang van een stage
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Iedere student een stageplaats!
Kwaliteitsaspecten van examinering in de BPV. 25 maart Binden en boeien BPV De beoordeling zit wel goed!?
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Informatieavond Kader & Basis 20 november 2014
Informatieavond MAVO 4 14 november 2013
Stimulans Kwaliteit BPV Kinderopvang Amsterdam 17 maart 2015.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
BPV-Update Heleen Beurskens MBO Raad Ad Geluk SBB.
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Met Minder Meer en Beter
Ambulante Begeleiding
Subsidie voor BBL’ers: ins en outs
Kwaliteitsverbetering BPV 2017
Voorlichting BPV voor Studenten
Kwaliteit leerbedrijven
Verbetering dienstverlening beroepspraktijkvorming
Extra instroom impuls via scholing
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Stagecoach Eva Botman, adviseur praktijkleren
24 uur van ZDV Apeldoorn, 22 maart 2018
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Transcript van de presentatie:

Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004

Onderwerpen Wettelijk kader Betrokken partijen Hoe word ik erkend leerbedrijf? De rol van de praktijkopleider Kwaliteitzorg leerbedrijf

Wettelijk kader 1996 Wet Educatie Beroepsonderwijs Twee leerwegen mbo (bol en bbl) Leren in de praktijk = beroepspraktijkvorming (BPV) Omvang BPV Taakverdeling betrokken partijen Overeenkomst beroepspraktijkvorming

Betrokken partijen De deelnemer centraal

Wie doet wat? School: begeleiding en eindbeoordeling van de deelnemer, het BPV programma, afstemmen theorie/praktijk, de overeenkomst BPV Leerbedrijf: creëren van voorwaarden voor opleiden, het opleiden van de deelnemer in het bedrijf Praktijkopleider: organiseren, opleiden, begeleiden en beoordelen van de deelnemer Deelnemer: verwerven van competenties, ‘volwaardige’ mede- werker zijn Kenniscentrum GOC: acquisitie en erkenning van leer- bedrijven, kwaliteitzorg leerbedrijven en ondersteuning van praktijkopleiders

Erkenning leerbedrijf Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) 1996 Kenniscentrum GOC erkent leerbedrijven voor de grafimedia, reclame & ontwerp, podia, AV, kunst Erkenningsreglement en criteria Erkenning voor 3 jaar Openbaar register van erkende leerbedrijven Bevestiging van de erkenning

Erkenning leerbedrijf Criteria erkenning leerbedrijf: Het leerbedrijf: Biedt een werkplek aan Laat opdrachten maken Zorgt voor een deskundige praktijkopleider Hanteert een opleidingsplan Stelt tijd, ruimte en middelen beschikbaar Onderhoudt contacten met de school Werkt samen met KC GOC aan kwaliteitzorg BPV

Kwaliteitzorg leerplaatsen Kenniscentrum GOC waarborgt en bevordert de Kwaliteit van de leerplaatsen door: Erkenningscriteria Bedrijfsscan Beroepspraktijkvorming Advisering Deskundigheidsbevordering praktijkopleiders

Rol van de praktijkopleider Organisator: plannen, afspraken maken, introductie, contacten onderhouden Opleider : opdrachten geven en bespreken, instructie geven, terugkoppelen Begeleider : leerklimaat creëren, enthousiastmeren, ver- trouwen geven, belemmeringen wegnemen, corrigeren Beoordelaar: gegevens verzamelen, werk beoordelen, beoordelingsgesprekken, afspraken maken

GOC en praktijkopleiders Kenniscentrum GOC ondersteunt de praktijkopleiders door: Informatiemap (Regionale) informatie-bijeenkomsten Site voor praktijkopleiders www.goc.nl Telefonische helpdesk 0318 – 539 123 Persoonlijk advies door adviseur BPV Trainingen en cursussen Klankbordgroep praktijkopleiders

Basistraining praktijkopleider 3 avonden 1 avond per week In de regio Met maaltijd GOC-getuigschrift Tijdelijk € 69

Korte terugblik Wettelijk kader van de BPV (WEB) Hoe wordt uw organisatie leerbedrijf Betrokken partijen bij het opleiden Rol van de praktijkopleider Kwaliteitzorg en diensten Kenniscentrum GOC

Voor meer informatie helpdesk BPV: Tel. 0318 – 539 123 www. goc.nl Met dank voor uw aandacht. Jan Fleer