De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

24 uur van ZDV Apeldoorn, 22 maart 2018

Verwante presentaties


Presentatie over: "24 uur van ZDV Apeldoorn, 22 maart 2018"— Transcript van de presentatie:

1 24 uur van ZDV Apeldoorn, 22 maart 2018
Samen werken aan BPV 24 uur van ZDV Apeldoorn, 22 maart 2018

2 Samen werken aan bpv Praktijkleren in het mbo Wat is bpv?
Kwaliteit bpv Kansen benutten

3 Sectorunitdag voedsel, groen en gastvrijheid
12 april 2016 Even voorstellen Anita Robbemont, adviseur praktijkleren ZDV Bram Loog, beleidsadviseur beroepspraktijkvorming Beroeps onderwijs Praktijkopleiding Vakmensen

4 Wat verandert in en om mbo?
Arbeidsorganisaties en de organisatie van het werk verandert, omstandigheden waarin we werken veranderen Het leren verandert; Het beroepsonderwijs (stelsel) verandert (mee) Onderscheid leren op school en in de praktijk vervaagt

5 Praktijkleren Praktijkleren als verbindend perspectief

6 Praktijkleren in het mbo
Welke ontwikkelingen zijn van invloed op het mbo? Hoe verandert het onderwijs op uw school? Hoe is de betrokkenheid van het bedrijfsleven? Rif projecten Hybride leeromgevingen Simulaties Onderwijsleerbedrijf Wijkleerbedrijf Impresariaat Wat is bpv (en wat niet)

7 Praktijkleren, werkplekleren en beroepspraktijkvorming
Praktijkleren als verbindend perspectief. Het grotere verhaal: Praktijkleren>werkplekleren>bpv

8 Beroepspraktijkvorming
De bpv is een belangrijke vorm van (buitenschools) praktijkleren en een belangrijk, wettelijk onderdeel van de beroepsopleiding In de bpv leert de student zijn kennis en vaardigheden toe te passen in een beroepscontext met collega’s, klanten en onvoorziene omstandigheden van de dagelijkse beroepspraktijk Daarnaast leert de student te functioneren in een reële beroepssituatie, onder (sociaal) veilige omstandigheden en onder begeleiding van een vakman Goed beroepsonderwijs wordt gemaakt door onderwijs en bedrijfsleven samen. Het mbo kent meerdere vormen van praktijkleren. Verschillende didactische concepten, waarin theorie en praktijk samenkomen, motiveren studenten en bieden een goede voorbereiding op de beroepspraktijkvorming (bpv). Bij de werving van goede bpv plaatsen wordt het kwalificatiedossier als uitgangspunt genomen. SBB zet zich op deze wijze in voor praktijkgericht beroepsonderwijs. Essentie van bpv De bpv is een belangrijke vorm van praktijkleren en een wettelijk onderdeel van de beroepsopleiding. Bij bpv gaat het erom dat studenten gevormd worden in de praktijk van het beroep: Toepassen; De student leert in de bpv zijn kennis en vaardigheden toe te passen in onvoorziene (productie) omstandigheden van de dagelijkse beroepspraktijk met reële risico’s, echte klanten en echte collega’s. De bpv-plaats biedt een sociaal en fysiek veilige omgeving waarin voldoende afwisselende werkzaamheden behorend bij het beroep uitgevoerd kunnen worden, onder (vak)kundige begeleiding. Voorbereiden; Voor studenten is de bpv de voorbereiding op het toekomstige beroepsveld; In de bpv leren ze houding / gedrag en de rollen die specifiek bij het beroep horen en daarbij wordt de student begeleid door een ervaren en vak volwassen beroepsbeoefenaar. Hij kan zich spiegelen aan vak volwassen beroepsbeoefenaars / collega’s en een beeld vormen van een loopbaan in de beroepsrichting. In de bpv transformeert de student in een (beginnend) beroepsbeoefenaar, waarvoor een leven lang leren een vanzelfsprekendheid is. Studenten ervaren de bpv als een periode waarin ze veel hebben geleerd, waarmee ze belangrijke keuzes kunnen maken voor hun verdere toekomst. Visie SBB op praktijkleren en bpv Het mbo kent vele vormen van praktijkleren, waarin theorie en praktijk samenkomen. Binnenschoolse vormen van praktijkleren (simulaties, projecten) motiveren studenten en bieden een goede voorbereiding op de beroepspraktijkvorming (bpv). De bpv is een belangrijke vorm van (buitenschools) praktijkleren en een belangrijk, wettelijk onderdeel van de beroepsopleiding. In de bpv leert de student zijn kennis en vaardigheden toe te passen in een beroepscontext met collega’s, klanten en onvoorziene omstandigheden van de dagelijkse beroepspraktijk. Daarnaast leert de student te functioneren in een reële beroepssituatie, onder (sociaal) veilige omstandigheden en onder begeleiding van een vakman. SBB ziet er op toe dat alle erkende leerbedrijven voldoen aan (wettelijke) kwaliteitseisen stimuleert dat leerbedrijven zich blijven ontwikkelen, zodat studenten de beste praktijkopleiding krijgen met uitzicht op een baan. Bedrijven krijgen zo steeds de vakmensen die ze nodig hebben

9 Hoe te borgen in een veranderend mbo
Functie bpv 1) oriëntatie op de beroepspraktijk 2) acquisitie van beroepsvaardigheden 3) participatie aan de beroepsgemeenschap Hoe te borgen in een veranderend mbo

10 Praktijkleren als onderdeel van leeromgeving
Theorie / snappen / weten / expliciet Sturen Veilig maken Oefenen Stap-voor-stap Zoals het hoort Zelfstandig Echte klanten Doorlopend Improviseren BPV 1: Kennisoverdracht 2: Opdrachten en simulaties 3: Reflecteren op inzichten 4: Leren tijdens werken, bpv Praktijkleren op school (praktijkkennis, praktijkopdrachten simulaties); praktijkleren op de werkplek BPV als integraal onderdeel van de leeromgeving; hoe leggen we die verbinding? Praktijk / doen / kunnen / impliciet Bron: Zitter (2010)

11 Rol SBB SBB brengt in kaart wat de student waar kan leren, in een goede en veilige leeromgeving met voldoende deskundige begeleiding De adviseur praktijkleren van SBB toetst of erkende leerbedrijven voldoen aan (wettelijke) kwaliteitseisen en stimuleert dat leerbedrijven zich blijven ontwikkelen De erkenning is het startpunt van de relatie met het leerbedrijf

12 Goede dingen mogelijk maken
Kwaliteit bpv Studenten krijgen de beste praktijkopleiding met uitzicht op een baan Bedrijven krijgen steeds de vakmensen die ze nodig hebben Cesuur: Goede dingen mogelijk maken Uitwassen voorkomen Kaders: Wet Educatie Beroepsonderwijs Erkenningsreglement leerbedrijven Kwalificatiedossier BPV protocol

13 Hoe bpv integreren in het onderwijs
Waar kijken we naar? Wat kan en mag er geleerd worden (KD, werkprocessen) Beroepssituatie (beschreven in KD) Leeromgeving (reglement: veilige realistische participatie) Begeleiding (reglement: voldoende, deskundig) Op welke wijze krijgt samenwerking vorm? (BPV protocol) Hoe bpv integreren in het onderwijs

14 Kansen benutten: Wie leert wat in de bpv?
Praktijkleren als verbindend perspectief tussen onderwijs en bedrijfsleven Student leert aan de hand van praktijksituatie Leren tijdens werken School leert de praktijk een plek geven in het onderwijs Leerdoelen in praktijk brengen Leerbedrijf leert het leren centraal te zetten in de organisatie Wat kan er mag er geleerd worden op de werkvloer Wat kan de praktijkopleider hierin betekenen

15 Slot

16 Bijlagen

17 Aanvraag erkenning door school
Wat is de reden dat een school een erkenning aanvraagt? Is er een vraag naar stagiairs en gediplomeerden? Of doorstroom? Wat wil het werkveld? Op welke wijze is geprobeerd gebruik te maken van erkende leerbedrijven? Waarom werkt dat niet (voldoende)? Wat voor oplossing kiest de school? Waarom is er voor deze oplossing gekozen? Wat is de rol van erkende leerbedrijven in deze oplossing? Kan SBB helpen om de samenwerking met leerbedrijven vorm te geven? Wat voor afspraken kunnen we maken om leerlingen een goede praktijkopleiding te geven?

18 Praktijkleren, werkplekleren en bpv
Praktijkleren: Continue (levenslang) proces van leren door handelingen in praktijksituaties en de reflectie op het eigen leerproces en leerresultaat. Praktijkleren kent vele vormen met een uiteenlopende praktijkcomponent, variërend van simulaties of projecten in een gecontroleerde omgeving, tot leren in de beroepspraktijk. Leren in de beroepspraktijk (werkplekleren): Leren dat gedurende het werkzame leven plaatsvindt in reële beroepssituaties als leeromgeving en aan de hand van realistische (werkelijke) situaties uit de beroepspraktijk (praktijkcontext) als leerobject. Deze vorm van leren in het middelbaar beroepsonderwijs noemen we de beroepspraktijkvorming. Beroepspraktijkvorming: Leren in de beroepspraktijk als (verplicht) onderdeel van een kwalificatie van een beroepsopleiding in het mbo dat plaatsvindt in (voor die kwalificatie) erkende leerbedrijven en onder begeleiding van een praktijkopleider.

19 Wet Educatie Beroepsonderwijs
Artikel De beroepspraktijkvorming Artikel Beschikbaarheid praktijkplaats en totstandkoming praktijkovereenkomst Artikel Beoordeling kwaliteit en erkenning leerbedrijven voor de beroepspraktijkvorming

20 Voorwaarden erkenning
een goede leerplaats en werkzaamheden te bieden die behoren tot de werkprocessen van het beroep waarvoor de onderwijsdeelnemer wordt opgeleid. Voor iedere onderwijsdeelnemer is een relevante leerplaats in sociaal veilige omstandigheden beschikbaar; voldoende en deskundige begeleiding te bieden gericht op de onderwijsdeelnemer. Het leerbedrijf benoemt en faciliteert een deskundige praktijkopleider. Het profiel voor praktijkopleider wordt hierbij als maatstaf genomen (bijlage 1); bereid te zijn tot samenwerking met de onderwijsinstelling en SBB en verstrekt daartoe de benodigde informatie; akkoord te gaan met de vermelding van de bedrijfsgegevens in het openbare register leerbedrijven. Er kan sprake zijn van een onderbouwd verzoek tot uitzondering van vermelding in het openbaar register in het kader van de veiligheid van medewerkers van het leerbedrijf en/of de onderwijsdeelnemer. Hierbij worden de adresgegevens niet vermeld. De beoordeling om deze uitzondering toe te passen ligt bij SBB.

21 BPV protocol

22 Kwaliteitsborging: Welke afspraken maken?
Welke kwalificatie en/of welke werkprocessen; erkennen op delen van een kwalificatie Omvang BPV (in uren) Maximum aantal leerlingen Duur van de erkenning Wie begeleidt? Hoe inbreng van en samenwerking met bedrijfsleven geborgd? Monitoring afspraken; hoe vaak en op welke manier houden we vinger aan de pols (bezoeken, monitoring aantal BPVO)


Download ppt "24 uur van ZDV Apeldoorn, 22 maart 2018"

Verwante presentaties


Ads door Google