Educatief partnerschap en VVE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Advertisements

Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
Mediërend leren op bs. Theresia
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Sociale inclusie.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Hogescholen in Dialoog
In het bestuursakkoord
Samen met ouders aan het werk!
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Samenwerken in burgerschap
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Regionale betrokkenheid bij de beroepskolom Een casus… Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
1zorg-route.
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
EDUCATIEF PARTNERSCHAP
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Communicatie met ouders
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Programma week 3 Onderwerp Voorbereiding Lezen Maken/ doen
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Ouders richting school School richting ouders
Waarden & organisatiecultuur
Integriteit Dilemmatraining.
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Voorlezen in de kinderopvang
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
bij kwaliteit en outcome
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Menslievende professionalisering Methodisch werken bij Amerpoort
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
De collectieve ambitie
Statushouders in de gemeente Schouwen-Duiveland
Basistekst : Talentontwikkeling
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Educatief partnerschap en VVE Cees de Wit Educatief partnerschap en VVE Partnerschap met ouders: het kan!

In het belang van het kind Maatschappelijk relevant Boeiend Onontkoombaar In het belang van het kind Maatschappelijk relevant Verbazingwekkend

Instellingen krijgen de ouders die ze willen ... en omgekeerd ...

PARTNERSCHAP – EEN BEWUSTE KEUZE Je bent geen partner, je wordt het …samen! Als (zelfbewuste) instelling weet je waarom je kiest voor partnerschap (visie), je neemt het voortouw (beleid) en je zet de toon (grondhouding en leiderschap) – in dialoog (en) met je partners Uitbouw en onderhoud Opbouw Afbouw Basis: besef van gezamenlijk belang en dat je samen meer kunt, positieve grondhouding en groeiend vertrouwen

Goede informatie vooraf Van meet af aan partners Intake, dialoog, welkom, rapportages Van meet af aan partners Oog voor grondhouding Intro in je leef-, leer- en werkgemeenschap Denk vanuit de pedagogische driehoek Ouders medeverantwoordelijk voor kwaliteit partnerschap Oudervereni-ging Kind centraal Inzet kwaliteiten en netwerken van ouders

EDUCATIEF PARTNERSCHAP >> Geen doel op zich >> Relatie gefundeerd op een gezamenlijk belang: optimale omstandigheden voor de ontwikkeling en het leren van kinderen, thuis en in de instelling Bij educatief partnerschap gaat het om een wederzijdse oriëntatie van ouders en instelling op elkaar met het oog op het realiseren van optimale omstandigheden voor de ontwikkeling en het leren van kinderen, thuis en in de instelling. Daartoe gaan ze als gelijkwaardige partners met elkaar in gesprek en werken ze zoveel mogelijk samen.

VORMEN VAN WEDERZIJDSE BETROKKENHEID Modus Richting Mee-leven Mee- helpen Mee-denken Mee-beslissen Ouders > eigen kind in de instelling 1 Betrok- 2 3 4 Ouders > groep en instelling 5 ken- 6 Parti- 7 ci- 8 patie Instelling > ouders/thuis 9 heid 10 11 (12) Waaraan dacht u vooral toen u de ouderbetrokkenheid op uw school dat cijfer gaf?

DOELEN VAN EDUCATIEF PARTNERSCHAP Invulling Pedagogisch doel Realiseren van afstemming in de benadering van leerlingen thuis en in de instelling Organisatorisch doel Ouders leveren een bijdrage aan het reilen en zeilen van de instelling: ze helpen en denken mee Democratisch doel Ouders denken en beslissen informeel en formeel mee met de instelling. De instelling legt verantwoording af aan de ouders Participatie steeds centraal (de instelling als democratische samenleving!)

Investeer in de relatie voordat je die nodig hebt

HET TRAJECT DAT INSTELLING EN OUDERS SAMEN LOPEN Gezamenlijk belang centraal Gericht op doelen van partnerschap: pedagogisch, organisatorisch, democratisch Voortraject: info vooraf, kennismaking, intake, inschrijving Hoofdtraject: introductie van ouders; huisbezoek; interactieve workshops; dialoog over vorderingen; kwaliteitszorg en verant- woording; ouderpanels; onderwijscafé; medezeggenschap Natraject: overgang en exitgesprek

WAT WERKT? Investeer in de ontwikkeling van een eigen, inspirerende visie op partnerschap en in de bij die visie aansluitende grondhouding Die grondhouding is essentieel: gelijkwaardigheid, wederzijdse betrokkenheid, besef van gezamenlijk belang en dat je samen meer kunt dan ieder op zich, dialoog, oog voor verschillen Hou rekening met verschillende eindverantwoordelijkheden en de groeiende eigen verantwoordelijkheid van het kind (participatie van kinderen!) Bepaal als instelling het speelveld en de spelregels. Neem het voortouw en zet de toon, in dialoog met ouders. Stel je op als zelfbewuste instelling die ergens voor staat en voor gaat Ouders hebben ook een verantwoordelijkheid voor goed partnerschap Werk uit hoe het voortraject er concreet uitziet, hoe het (begin van het) hoofdtraject en hoe het natraject - probeer die concretiseringen eerst uit in een pilot Veranker een en ander in cultuur, structuur en werkprocessen van je organisatie Hou rekening met het haal- en (in)brengprincipe

MEER INFORMATIE? Downloads: www.kpcgroep.nl/oudersenschool of www.oudersalspartners.nl Contact: c.dewit@kpcgroep.nl