De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Menslievende professionalisering Methodisch werken bij Amerpoort

Verwante presentaties


Presentatie over: "Menslievende professionalisering Methodisch werken bij Amerpoort"— Transcript van de presentatie:

1

2 Menslievende professionalisering Methodisch werken bij Amerpoort
Matthijs Heijstek, gedragsdeskundige

3 Opbouw presentatie: Voetstappen op dit terrein: een reis door de tijd(geesten) Menslievende Professionalisering (MP): waar komt het vandaan? Zien (1), bewogen worden (2) en in beweging komen (3) Methodisch werken met Menslievende Professionalisering als onderlegger Vragen #familiedag @Amerpoort @harry_bosma @HeijstekM

4 Opbouw presentatie: Voetstappen op dit terrein: een reis door de tijd(geesten) Menslievende Professionalisering (MP): waar komt het vandaan? Zien (1), bewogen worden (2) en in beweging komen (3) Methodisch werken met Menslievende Professionalisering als onderlegger Vragen

5 Voetstappen op deze plek…

6 De zorg als spiegel van de samenleving
Elke 15 jaar vindt er een belangrijke opvattingenverschuiving (visieverandering) plaats in de zorg (Beltman, 2001)

7 1940-55: Charitatieve periode
Medische model Leef-en relatiemodel (ontwikkelingsparadigma) Burgerschapsparadigma (ondersteuningsparadigma) Consumentenparadigma 2015-?? Nieuw paradigma?

8 Hoe kijken we naar paradigma verschuivingen?
Het is een golfbeweging Het is een cirkel Het is een trap

9 Hoe kijken we naar paradigma verschuivingen?
Het is een golfbeweging Het is een cirkel Het is een trap:

10 Charitatieve periode: het is een mens
Medische model: Ontwikkelingsparadigma Burgerschapsparadigma Consumentenparadigma

11 Charitatieve periode: het is een mens
Medische model: het is een bijzonder mens Ontwikkelingsparadigma Burgerschapsparadigma Consumentenparadigma

12 Charitatieve periode: het is een mens
Medische model: het is een bijzonder mens Ontwikkelingsparadigma: het is een bijzonder mens die een leefomgeving nodig heeft Burgerschapsparadigma Consumentenparadigma

13 Charitatieve periode: het is een mens
Medische model: het is een bijzonder mens Ontwikkelingsparadigma: het is een bijzonder mens die een leefomgeving nodig heeft Burgerschapsparadigma: het is een bijzonder mens die in dezelfde leefomgeving mag wonen als ieder ander Consumentenparadigma

14 Charitatieve periode: het is een mens
Medische model: het is een bijzonder mens Ontwikkelingsparadigma: het is een bijzonder mens die een leefomgeving nodig heeft Burgerschapsparadigma: het is een bijzonder mens die in dezelfde leefomgeving mag wonen als ieder ander Consumentenparadigma: het is een bijzonder mens die zelf mag bepalen welke zorg hij in welke omgeving wenst

15 De ontwikkelingen in de zorg als getrapt proces -past in de traditie van de humanistische psychologie: heden ten dage vertolkt door Deci & Ryan (2002)

16 De zorg als spiegel van de samenleving… Wat is de huidige tijdgeest?
“We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk” Prof. dr. Jan Rotmans

17 Opbouw presentatie: Voetstappen op dit terrein: een reis door de tijd(geesten) Menslievende Professionalisering (MP): waar komt het vandaan? Zien (1), bewogen worden (2) en in beweging komen (3) Methodisch werken met Menslievende Professionalisering als onderlegger Vragen

18 Menslievende professionalisering
Prof. dr. Petri Embregts; bijzonder hoogleraar op de leerstoel Mensen met een verstandelijke beperking in Tilburg (Tranzo)

19 Onderzoek van Embregts : wat vinden ouders een goede begeleider?
Ouders van mensen met een ernstige verstandelijke beperking vinden het belangrijk dat de begeleider hun kind als mens ziet, “dat hij zich echt inleeft en dat hij mijn kind niet als een object ziet, maar hem als mens beschouwt.” Ouders willen vooral sámen met begeleiders de zorg voor hun kind vormgeven. Informatie-uitwisseling, betrokkenheid en oprechte dialoog lijken hierin dé bouwstenen om optimale afstemming te realiseren.

20 Onderzoek van Embregts (2) : wat vinden begeleiders een goede begeleider?
De begeleider vindt het belangrijk dat hij de ander als mens ziet. Begeleiders willen er zijn voor een cliënt, hetgeen volgens henzelf inhoudt dat cliënten bij de begeleider terecht kunnen, dat de begeleider aandacht geeft. Begeleiders vinden het belangrijk dat ze met mensen bezig kunnen zijn en dat ze betrokkenheid tonen. Of zoals een begeleider zegt: “Ik ben absoluut geen type dat de hele dag op kantoor gaat zitten. Ik ben heel graag met mensen bezig, help mensen graag.”

21 Kritiek op burgerschapsparadigma en consumentenparadigma
Het irreële, en daarmee risicovolle, is echter dat het burgerschapsparadigma een zeer eenzijdig beroep doet op sturen, kiezen en beslissen. Het laat iets wezenlijks weg, wat juist type­rend is voor een mens met een verstandelijke beperking, namelijk het feit dat het sturen, kiezen en beslissen niet gemakkelijk is voor iemand met een verstandelijke beperking. Een hulpvraag of zorgvraag wordt niet gesteld in een ‘goed gesprek’. De begeleider dient de zorgbehoefte af te lezen in de relatie.

22 Menslievende professionalisering haakt o.a. aan bij:
Presentietheorie (Andries Baart) “Wie je voor de ander bent, gaat vooraf aan wat je voor de ander doet…” Tacit knowledge (Hans Reinders) “Begeleiders weten meer dan ze weten dat ze weten…” Menslievende zorg (Annelies van Heist) Filmpje inaugurale rede: Ontferming voor dummies.

23 Opbouw presentatie: Voetstappen op dit terrein: een reis door de tijd(geesten) Menslievende Professionalisering (MP): waar komt het vandaan? Zien (1), bewogen worden (2) en in beweging komen (3) Methodisch werken met Menslievende Professionalisering als onderlegger Vragen

24 Menslievende professionalisering
Zien aandacht (om zorg te ‘zien’) Bewogen worden verantwoordelijkheid (om zich aangesproken te voelen en bewogen te worden) In beweging komen competentie (om in beweging te kunnen komen)

25 Wat betekent dit voor Amerpoort?
Het stimuleren van een betrokken grondhouding van begeleiders en de nadruk op een reflectieve verhouding. Hoe? Voorbeelden:

26 Opbouw presentatie: Voetstappen op dit terrein: een reis door de tijd(geesten) Menslievende Professionalisering (MP): waar komt het vandaan? Zien (1), bewogen worden (2) en in beweging komen (3) Methodisch werken met Menslievende Professionalisering als onderlegger Vragen

27 Methodisch werken: werken volgens een methodiek
Methodiek (Bassant en Roos, 2000): Heeft een visie; gestoeld in een theoretisch model Biedt methoden en instrumenten Is verankerd in een behandel structuur

28 Menslievende professionalisering
Het divisie 1-huis Menslievende professionalisering Intensieve verzorging De “LACCS” lijn Balance Intensieve begeleiding De “Spoor A’ lijn NVR - Dit Ben Ik video’s - Werken met De Curve

29

30

31 Opbouw presentatie: Voetstappen op dit terrein: een reis door de tijd(geesten) Menslievende Professionalisering (MP): waar komt het vandaan? Zien (1), bewogen worden (2) en in beweging komen (3) Methodisch werken met Menslievende Professionalisering als onderlegger Vragen??


Download ppt "Menslievende professionalisering Methodisch werken bij Amerpoort"

Verwante presentaties


Ads door Google