samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 8.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
De Van Damschool in ontwikkeling
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Welkom in groep.
Oriëntatie 1-Zorgroute
Welkom.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
1zorg-route.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Zorgplicht in passend onderwijs
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
Centrale schoolbespreking
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
OGP 6 Verschillen. DOELEN ▪ De student maakt voor zichzelf zichtbaar wat hij al weet over het rekenonderwijs en de speciale aandacht voor de leerbehoeften.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Welkom.
Handelingsgericht werken
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
LEERLINGBESPREKINGEN
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet: Vakmanschap Persoon Wie je bent

Vakwerk Het gaat om afstemming en wisselwerking Het échte vakwerk is het vinden van een goede match tussen de mogelijkheden en behoeften van de leerling (wat het aan kan en ook aan wil) en wat jij als leerkracht te bieden hebt (je onderwijsinhouden) en moet aanbieden om resultaten te behalen. Onderwijs Passend maken HGW

Het proces: HGW = OGW Stap 1 Verzamelen gegevens – Wat weet ik van deze kinderen? (Waarnemen) Stap 2 Doelen stellen: wat wil ik met deze leerlingen bereiken? Stap 3 Analyseren gegevens: (Begrijpen) Wat zien we? Welke verklaringen hebben we hiervoor? Wat zijn onze conclusies? Stap 4 Plan van aanpak uitwerken, gebruik makend van effectieve aanpakken (Plannen) Stap 5 Plan van aanpak uitvoeren (Realiseren) De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant 3

Handelingsgericht werken De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant Handelingsgericht werken 1) Evalueren groepsplan en verzamelen leerlinggegevens 2a) Op een rij zetten van de doelen voor de komende periode 6) Uitvoeren van het groepsplan realiseren waarnemen 2b) Signaleren van leerlingen die extra/andere begeleiding nodig hebben 5) Opstellen van het groepsplan plannen begrijpen 3) Benoemen van specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen 4) Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften

Betekenis geven op alle onderwijsniveaus Leerlingenniveau Groepsniveau Schoolniveau Bovenschools niveau Landelijk niveau Het gaat om samenhang 5

Op leerlingniveau Leerlingen iedere les De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal Leerlingen iedere les een helder doel voor ogen geven passend bij wat kinderen kunnen: Wat gaan we doen? Hoe gaan we dit doen? Wat kunnen we daardoor aan het einde van de les? Evalueren met de kinderen “Je merkt dat kinderen meer greep krijgen op waar ze mee bezig zijn.” 6

Op leerkrachtniveau De leerkracht doet er toe Wat wil ik met deze groep dit jaar bereiken? Wat moet er in ieder geval aan bod komen om dit te realiseren? Hoe speel ik hierbij in op verschillen tussen leerlingen? Welke initiatieven moet ik hiervoor nemen? Hoe organiseer ik dit in de groep? “Ik heb vooral geleerd om essentiële zaken goed aan bod te laten komen.” 7

De invloed van beleidsvoerend vermogen en leiderschap Streven naar hoge opbrengsten Zorg voor collectief leren: “Samen de schouders eronder” “We praten er over.’ “Als ik feedback nodig heb, dan kan ik altijd iemand vragen om in de klas te komen kijken.” ‘We werken niet meer op eigen eilandjes, er is veel meer samenwerking in het team. Zo zijn er ook op schoolniveau leerlijnen gekomen.” Leerkrachten aanspreken én ondersteunen Professionalisering leerkrachten mogelijk maken we werken constructief samen 8

Effectief innoveren op schoolniveau Schoolbrede aanpak: iedereen doet mee! Bespreek met elkaar wat je ziet … niets verfraaien of verbloemen Heldere afspraken maken Leren van en met elkaar: Professionele leergemeenschappen Leren in en van de praktijk Successen vieren! we werken constructief samen 9

Op bovenschools niveau Hoe doen onze scholen het? Welke scholen stemmen af en welke nog niet? Hoe komt dit? Welke initiatieven moeten er op schoolniveau worden genomen om te zorgen dat de zwakkere scholen weer op koers komen/de sterke scholen van goed naar beter groeien? Welke ondersteuning is hierbij nodig? 10

Alle scholen doen mee! Samen werken aan professionalisering (leernetwerken, scholing, collegiale consultaties, …) Met elkaar opbrengsten analyseren, conclusies trekken en initiatieven nemen (denken/delen/uitwisselen) Een heldere rol- en taakverdeling: wie is waar voor verantwoordelijk Streven naar succes en successen samen vieren! 11

Passend Onderwijs en Opbrengstgericht werken door Handelingsgericht werken Ons handelen is doelgericht De leerkracht doet er toe Onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal Gebruik van data om onderwijsproces te verbeteren 12

Passend Onderwijs en Opbrengstgericht werken door Handelingsgericht werken Positieve aspecten zijn van groot belang Constructieve samenwerking Werkwijze is systematisch en transparant Het gaat om afstemming en wisselwerking 13

Tenslotte: De zichtbare opbrengsten bestaan bij de gratie Resultaten Wat het oplevert Processen Wat je doet: Vakmanschap Persoon Wie je bent De zichtbare opbrengsten bestaan bij de gratie van de kwaliteit van de onzichtbare binnenkant.

Goed Passend Onderwijs Stimulerende factoren Belemmerende factoren Factoren in jezelf Factoren binnen de groep en bij ouders Factoren binnen het team Factoren binnen de schoolleiding Factoren in schoolbestuur of SWV