Het meten van impact in de Goede Doelen sector Dinand Webbink 13 september 2011 Rotterdam 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Menno Karres Lead Auditor
Evaluatie van mentorprojecten
Hoe ontstond dit initiatief ?
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Aspecten van evaluatieonderzoek
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Risico’s en gevaren van techniek
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van idee tot digitaal materiaal
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Zorgorganisaties & vastgoed
Maatschappelijk Aanbesteden
‘Een Spraakmakend Project’
Impact van Goede Doelen Organisaties 13 december 2010
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Onzekerheidsreductie
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Onderzoek & het project
Het werken met portfolio
Een theoretische verkenning
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Een gids voor Impactmeting Karen Maas 22 september 2011 Rotterdam 1.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Visie & Strategie.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Participatie in de praktijk
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Evaluatie Cursus.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Human Resources Accounting
Transcript van de presentatie:

Het meten van impact in de Goede Doelen sector Dinand Webbink 13 september 2011 Rotterdam 1

Outline  1. Waarom impact meten?  2. Wat is impact?  3. Een private en maatschappelijke nutsfunctie  4. Van impactmeting naar effectmeting  5. Het effect van X op Y  6. Wanneer welk type evaluatie? 2

Waarom impact meten? Argumenten tegen  Eigen keuze van fondsen om al dan niet verantwoording af te leggen aan belanghebbenden.  Schaalgrootte  Omvang van afzonderlijke donaties  Evaluatiebeleid kan op vele wijzen worden gedefinieerd, er bestaat veel verwarring  Causale relatie moeilijk te onderzoeken  Impactmeting is duur en tijdrovend  Veranderingstheorie over opschalen succesprojecten wordt zelden in praktijk gebracht  Aandacht voor kwantiteit bij prestatie-indicatoren verdrijft aandacht voor kwaliteit 3

Argumenten tegen  Door nieuwe werkwijze van fondsen is de vraag niet meer ‘wat is de waardetoevoeging van onze financiele bijdragen’ maar ‘wat moeten we weten om onze doeltreffendheid’ te vergroten  Alles dat kan worden geteld telt niet noodzakelijkerwijs  Fondsen richten zich vaak op innovaties, succesvolle programma’s zijn vaak initiatieven die al eerder zijn genomen  Meten van impact heeft alles te maken met veranderingstheorie die men voor ogen heeft. Denken in termen van impact kan megalomane veranderingstheorieen stimuleren. 4

Waarom wel impact meten?  Het alternatief voor impactmeting: niet kijken naar resultaten  Impact meten is kijken naar de resultaten om daarvan te leren.  Impact evaluaties beantwoorden de vraag wat werkt, wat werkt niet, en hoe komt dat.  Impactmeting is een instrument om de resultaten van de organisatie te verbeteren.  Impactmeting maakt het mogelijk om verantwoording af te leggen en bij te dragen aan accountability 5

Opbrengsten van impactevaluatie  Ex ante  Focus, afweging en prioritering  Ex post  Leereffect  Bijstellen, stopzetten of opschalen  Verantwoording over inzet van middelen 6

Wat is impact: impact voor GDO  Vertrekpunt private nutsfunctie van GDO  Doelstellingen/uitkomsten Y van GDO genereren nut voor organisatie (zowel bedoelde als onbedoelde uitkomsten)  GDO onderneemt activiteiten X om doelstellingen te realiseren 7

Wat is impact: maatschappelijk impact  Maatschappelijke (sociale) nutsfunctie = nut van de samenleving als geheel  De maatschappelijk welvaart neemt toe als sommigen erop vooruit gaan en niemand erop achteruit gaat.  Verandering van maatschappelijke welvaart is niet duidelijk als sommigen erop vooruit gaan en anderen erop achteruit gaan, (is compensatie mogelijk?).  Afweging hangt af van preferenties, terrein van politiek 8

Bijdrage doelen GDO aan maatschappelijke welvaart  Eerste impactvraag  Hoe belangrijk zijn doelen van GDO voor maatschappelijke welvaart, hoe verhoudt de private nutsfunctie zich tot de sociale nutsfunctie?  Belangrijke vraag, maar dit is primair een vraag voor GDO. GDO bepaalt doelen vanuit missie/identiteit van de organisatie.  Tweede impactvraag:  In hoeverre worden de doelen van GDO gerealiseerd door de projecten/activiteiten van GDO? 9

Van impactmeting naar effectmeting  Effectmeting onderzoekt in hoeverre projecten leiden tot realiseren van concrete doelen:  Wat is het effect van X op Y  Y doel/uitkomst  X project  εniet waargenomen factoren  αeffect van X op Y 10

Hoe kan het effect van X op Y worden bepaald?  Hoofdvraag van programevaluation  Het gaat dan over α en ε  Controlegroep, rol van niet waargenomen factoren  Selectieprobleem  Oplossingen  Experimentele designs: voorbeelden. 11

Experimentele designs  Gecontroleerd experiment  Toekenning interventie op basis van regel of restrictie  Voor- en nameting met controlegroep  Voor- en nameting zonder controlegroep  Alleen nameting voor groep die treatment heeft gekregen.  Geloofwaardigheid van het effect hangt af van het gekozen onderzoeksdesign en de daarbij horende aanname. 12

Wanneer welk type evaluatie?  1. Hoe belangrijk is het voor uw organisatie om het effect van X op Y te weten?  Kosten – baten afweging  2. Praktische mogelijkheden voor evaluatie  Hoe goed kan Y worden gemeten?  Hoe intensief is X en hoeveel middelen zijn ermee gemoeid: het effect van een kleine, korte interventie is vaak moeilijk te meten  Wat zijn de mogelijkheden voor een geloofwaardig design? Evaluatie met zwak design levert weinig op. 13

Vragen over Y  Welke Y’s?  Y uit private nutsfunctie of uit sociale nutsfunctie?  Is de Y uit private nutsfunctie eigenlijk een X (input of outcome)?  Hoe meten we Y, wat zijn de beste proxies?  Kunnen we Y wel meten?  Leidt focus op Y1 tot verwaarlozing van Y2? 14

Vragen rond X  Afbakening van X  Omvang van X  Door wie wordt X betaald?  Aggregatieniveau: is X een project of hele organisatie? 15

Vragen over controlegroep  Wat is geloofwaardige controlegroep  Ethiek  Spillovers tussen experimentele en controlegroep. 16

Ingezonden vraag  Is goed impactonderzoek mogelijk zonder controlegroep en zo nee, hoe kunnen wij op een goede manier met ethisch vraagstuk (leerlingen wel werven maar niet plaatsen omgaan).  Zonder controlegroep kun je alleen vaststellen of doelstelling is gerealiseerd, maar niet waardoor dit komt.  Op andere wijze controlegroep zoeken  Gebruik maken van bijzondere situaties: Evaluatie Wijkscholen in R’dam 17

Ingezonden vraag  We brengen mensen met en zonder verstandelijke beperking bij elkaar. Er is een externe evaluatie gedaan op basis van ‘story telling’. Men is enthousiast. Zijn er andere manieren om dit te meten?  Wat is precies het doel? Kan Y scherp worden geformuleerd.  Algemene indruk: lastig te evalueren want X en Y weinig concreet. 18

Ingezonden vraag X  Door verandering in Wmo staat eigenkracht van mensen zelf voorop. Dat vraagt om meer samenwerking tussen organisaties die samen de client centraal stellen en daar dienend aan zijn. Maar maakt het lastiger om impact van een bepaalde organisatie vast te stellen. Hoe kun je dit toch concreter maken?  Effectevaluatie bepaalt in principe totale effect van X. Wat effect is van verschillende componenten van X is niet duidelijk. 19

Ingezonden vraag X  In R’dam 4500 vrijwilligersorganisaties actief. Deze organisaties hebben allemaal eigen impact. Kan de impact van alle organisaties te samen worden bepaald?  Counterfactual vinden van R’dam zonder 4500 organisaties is lastig.  Alternatieve strategie: bepaal zo goed mogelijk de impact van één of enkele organisaties, vervolgens aggregatie.  Hoe goed doen steunorganisaties het?  Voor wie werken steunorganisaties, valt hun bereik af te bakenen en zijn daarbij de doelen te formuleren? 20

Ingezonden vraag  Effecten van M25-project. Jongeren maken onder begeleiding van vrijwilligers kennis- met vrijwilligerswerk voor kwetsbare groepen. Hoe kunnen we effecten meten voor jongeren, begeleiders en de profijtgroep?  Doelen formuleren  Controlegroepen zoeken  Voor- en nameting 21

Ingezonden vraag  Hoe kan meten worden ingevoerd zonder dat dit door medewerkers als controleren wordt ervaren, maar als verbeteren en van elkaar leren wordt ervaren.  Informatie en prikkels  Beloon medewerkers die zorgen voor zicht op de effecten van de activiteiten. 22