Talenten ‘vinden & binden’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleidingsadviseur Fundeon
Advertisements

TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
DeNieuweArbeidsrelatie “World is changing” Leon Vincken MKB-Arbeidsvoorwaarden 1 juni 2011.
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
Mobiliteit en Loopbaan
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Van visie naar actie.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Utrecht, 11 juni
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Functieprofiel en beoordeling
Opleiden van medewerkers
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Divers personeel Een aangepaste klantenservice voor een divers doelpubliek Opbouwen van een sterk imago. Verborgen talenten, creativiteit en flexibiliteit.
Sociale innovatie Theo Vervoort, Coöperatie Cehave Landbouwbelang Arnhem, 28 augustus 2008.
Duurzame inzetbaarheid
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Welkom bij Pyoen Specialisatie in strategie ontwikkeling en communicatieaanpak Verbindt organisatiebeleid en de communicatiestrategie Praktische vertaling.
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Vitaliteit in perspectief
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
“De week van de ontdekking”
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Intranet tips voor een succesvol intranet met Social Media integratie | d-Tail Company 25 tips voor een succesvol intranet met Social.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
50.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Les 2 Sociale Hygiëne / 2-12 Jacob van Wieren. Hoe kun je er als ondernemer voor zorgen dat gasten zich goed gedragen jouw horeca-gelegenheid?
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Waar gaan we heen met het weidevogelbeheer De Groene Motor 06 november 2014 “de Zwaan” Berkenwoude Ron van Wetten.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
BRIGHTCONNECT...detacheren in de 21st eeuw, voor MBO-HBO-WO+ …a BRIGHTer future by CONNECTing people !
Maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! Bijeenkomst communicatienetwerk VGN Frithjof de Haan, Maatschap voor Communicatie.
“MEET & MATCH” DOOR : JAN MENSINK. VOORSTELLEN  JAN MENSINK  NIJVERDAL  LEEFTIJD 57 JAAR  GETROUWD  2 KINDEREN.
Thuiswerken De voor- en nadelen van thuiswerken toegelicht.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Westfriezen Hoe gaan wij de club nog mooier maken? Jeugdbeleid
Double Quality Counseling VEENENDAAL
Nieuwe kansen voor oudere werknemers
Sociale media inzetten
Inleidende Module Waarom Web 2
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
persoonlijk professioneel prettig
VAN AFSPIEGELINGSPRINCIPE TOT ADVIESAANVRAAG
Personeel en organisatie
Onboarding: meer info? Ardienne Verhoeven:
Bedrijfsidentiteit & werving personeel
Boeien en binden van goede medewerkers
Van Human capital management naar inclusief HR Prof. Dr
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt!

Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt! Hans J. P. Tange Commercieel Directeur Wiertz Personeelsdiensten

Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt! KLEEDKAMER “GASTEN” MKB de underdog in de strijd om het talent? permanent werven op competenties en bedrijfscultuur communicatie via social media (facebook, linkedin) informatie avond op het bedrijf (werkende sollicitanten) fan strategie via eigen medewerkers (via-via)

Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt! KLEEDKAMER “GASTEN” MKB de underdog in de strijd om het talent? Waar liggen de kansen om deze wedstrijd te winnen? massage tafel de opstelling taken verdelen hoe aanvallen wedstrijdbespreking hoe verdedigen eigen spel spelen talenten inzetten

INLEIDING Succes is mensenwerk en organisaties die de juiste medewerkers weten te vinden en binden, hebben een belangrijke voorsprong. toenemende vergrijzing en ontgroening op de arbeidsmarkt de ‘nieuwe generatie’ medewerkers op de arbeidsmarkt   In de strijd om talenten: wat verwacht de ‘nieuwe generatie’ medewerkers van de werkgever ten aanzien van het recruitmentproces en de loopbaanontwikkeling? Hoe kunnen wij hen bereiken? Hoe kunnen wij het beste met hen communiceren? Ontkooien! Naast de traditionele werkwijze zoeken naar nieuwe innovatieve oplossingen. Bedrijven die in de komende jaren het beste in staat zijn de talenten te vinden en binden zijn momenteel al bezig met het aangaan van nieuwe samenwerkings-verbanden en het optimaliseren van het recruitmentproces.

VINDEN | RECRUITMENT PROCES Aangaan van nieuwe samenwerkingsverbanden en het optimaliseren van het huidige recruitmentproces. Samen sterker in de strijd om talenten. Optimaal recruitmentproces permanent werven op competenties en bedrijfscultuur communicatie via social media (facebook, linkedin) informatie avond op het bedrijf (werkende sollicitanten) fan strategie via eigen medewerkers (via-via) internationaal / euregionaal werven sollicitatieprocedure vastleggen (werven + spreken) samenwerking met uitzend/werving&selectie branche

VINDEN | PERMANENT WERVEN Proactief werven van nieuwe medewerkers loskoppelen van vacatures. Blijf in contact met ‘competente’ en ‘bedrijfscultuurpassende’ doelgroep. wat > competenties: wat moeten de werknemers kunnen.. wie > bedrijfscultuur: wie moeten de werknemers zijn..

VINDEN | SOCIAL MEDIA Proactief werven van nieuwe medewerkers loskoppelen van vacatures. Blijf in contact met ‘competente’ en ‘bedrijfscultuurpassende’ doelgroep. hyves / facebook / twitter / linkedin niet posten, maar communiceren.. niet algemeen, maar persoonlijk fan strategie (wil michels) toepassen

VINDEN | INFORMATIE AVONDEN Om sollicitanten de kans te geven een ‘kijkje in de keuken’ te nemen. goede voorlichting juiste positionering natuurlijke selectie laagdrempig toegankelijk

VINDEN | INTERNATIONAAL Grensoverschrijdende werving van medewerkers. (Duitsland, Polen, etc..) communicatie informatie wet en regelgeving salarissen

VINDEN | SOLLICITATIEPROCEDURE Zoeken, vinden.. en dan snel ‘binnenhalen’ van talentvolle medewerkers. proactief werven korte sollicitatieprocedure vastleggen sollicitatiegesprek introductie proefdag transparantie

VINDEN | SAMENWERKINGSVERBANDEN Selecteer juiste partners en geef hen de kans proactief te werven. (meedenken) samen werven goede communicatie investeren (kennis) afspreken KPI’s toegevoegde waarde

BINDEN | FLEXIBILITEIT EN ONTWIKKELING Talentvolle medewerkers binden aan de organisatie gaat niet vanzelf. Centraal thema voor medewerkers is aandacht, flexibiliteit en ontwikkeling. De Gauss Curve opleidingen en doorgroeien missie, visie en strategie thuis / flexibel werken marktconform salaris management stijlen

BINDEN | GAUSS CURVE De normale verdeling of gaussverdeling (genoemd naar de Duitse wiskundige Carl Friedrich Gauss) is een begrip uit de kansrekening. 10% niet productief 80% midden segment 10% super productief

BINDEN | OPLEIDEN EN DOORGROEIEN Ga vanaf eerste dag een ontwikkelingstraject aan met de medewerkers. opleiden = investeren POB uitzendbranche Studieovereenkomsten Subsidie mogelijkheden doorgroei = behouden

BINDEN | MISSIE, VISIE & STRATEGIE Beleid is pas beleid, als iedere medewerkers zijn/haar specifieke rol kent binnen de organisatie. mission statement? details > bedrijfscultuur evaluatiegesprekken beoordelingsgesprekken functioneringsgesprekken

BINDEN | THUIS- OF FLEXIBEL WERKEN Nieuwe generatie medewerkers: Werken en privé in ballans. automatisering, internet parttime werken werktijden aanpassen loopbaanonderbreking

BINDEN | SALARIS EN PARTICIPATIES Medewerkers staan steeds meer open voor prestatiegerichte beloningen. marktconform salaris participeren bij ‘winst’ belonen van goed gedrag Subsidie mogelijkheden doorgroei = behouden

BINDEN | MANAGEMENT STIJL Medewerkers vragen om een duidelijke en betrokken manager. moet ik belonen of straffen? werken vanuit positieve prikkels rol van de manager (passie) inbreng medewerkers (betrekken) verantwoordelijkheden (targets)

Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt! KLEEDKAMER “GASTEN” Voldoende mogelijkheden en kansen om deze wedstrijd te winnen! de aanval = proactief werven (bedrijfscultuur, social media, samenwerken) scoren = efficiënt recruitmentproces (zoeken, vinden en aannemen) verdedigen = opleiden en ontwikkelen (toekomstperspectief medewerkers) rol coach = belonen en aansturing (positief, passie, participaties, targets)

Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt! Hans J. P. Tange Commercieel Directeur Wiertz Personeelsdiensten