Inleiding mediavergelijking Hoorcollege 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Inleiding Mediavergelijking Hoorcollege 2
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Woord van Leven Januari 2014.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Communicatie & Presentatie
De innovatie-matrix De veranderende rol van docenten
Ivo Valkenburg, directeur Adviesklimaat bv What a Wonderful World! Louis Armstrong
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
The Post-Cinematic Shaviro on Southland tales. Cinema volgens Deleuze • Drie regimes of the Image: the Movement Image, the Time image en the Neuro image.
Kennis maken met: Levend Woord Gemeente Franeker
De psychologie van communicatie
Woord Van Leven April 2013 "Klaag niet over elkaar, broeders en zusters." Jakobus 5,9.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Beste verkochte boek aller tijden?
Media en Filosofie Hoorcollege 1 Dr. Rick Dolphijn
Lesgeven en begeleiden
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Inleiding mediavergelijking Hoorcollege 1
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
Interrogative sentences
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 1, blok 4. ‘kunst verbeeldt het oneindige in het eindige’ vrij naar Friedrich von Schelling ( )
Marketing Werkgroep 6.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit module 2 Identiteit
Belangrijke waarschuwing voor de echte mannen onder ons Er zitten vrouwelijke hormonen in JUPILER!!!
Push for life!. Een man was ‘s nachts aan het slapen toen zijn kamer plots verlicht werd en God hem verscheen. De Heer zei hem dat hij een opdracht had.
Godsdienst
Woord van Leven Februari
Om te genezen wie gebroken van hart zijn…
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Woord van Leven Oktober 2012 “Als U het zegt, zal ik de netten uitwerpen.” Lucas 5,5.
Vorige week: Massumi over Reagan 1.Problem of the actor 2.Seeming-being is een nieuw ‘regime of sign’ welke structuren aanbrengt in collective assemblages.
Discourse analyse in Cultural Studies Het herlezen van Foucault.
Mediavergelijking Toetsing. Opzet tentamen: 4 korte kennisvragen (3 regels=5 punten per vraag) 3 Lange verdiepingsvragen (5 regels= 15 punten per vraag)
Wetenschapsfilosofie
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
Inleiding CIW Analysecollege 7. Opdracht 1 In de tekst van Coupland and Jaworski staan deze auteurs uitvoerig stil bij het begrip discourse. Bekijk de.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 2 - media I-C1#, datum.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Woord van Leven Juni 2014.
Tweede wereldoorlog.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
In Uw licht zien wij het Licht
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
“Help mij het zelf te doen”
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 6. Definitie: Medium Een medium is een technisch of fysisch middel om een boodschap om te zetten in signalen.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Jan Masschelein (& Maarten Simons)
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
Muziek bestaat sinds de mens op de wereld is, maar de dieren, de atomen en de sterren maken ook muziek.. Karlheinz Stockhausen maar de dieren, de atomen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Basics over communicatie
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Transcript van de presentatie:

Inleiding mediavergelijking Hoorcollege 1 “We live in a mess-age” Inleiding mediavergelijking Hoorcollege 1

Herbert Marshall McLuhan (1911-1980) The medium is the message Niet de inhoud maar de vorm van een boodschap creert de ervaring, met name ook vanwege het grote effect op de omgeving volgens welke deze ervaring plaatsvindt. The medium is the massage Het medium masseert ons, laat ons volgens zijn wetten denken. We live in a message Wij bevinden ons niet tegenover de boodschap, maar vormen er een onderdeel van. We live in a mess-age Onze tijd kenmerkt zich door een structurele overkill aan betekenissen: alles verborgen wordt ontsluierd.

http://www.youtube.com/watch?v=J0Qu6eyyr4c

9/11: What happened? The medium is the message 9/11 vond niet plaats in New York, maar op de televisie, in een miljard huiskamers tegelijk. The medium is the massage De televisie is zodanig onderdeel van ons leven, dat onze ideeen over 9/11 in belangrijke mate vormgegeven worden door de logica en de aard van de televisie. We live in a message Wij bevinden ons niet tegenover de tv, maar zijn onderdeel van haar werkelijkheid. 9/11 is televisie’s grootste ‘ongeluk’ (vgl. Virilio): Boekdrukkunst uitgevonden voor de 10/31/1517, televisie voor 9/11/2001. We live in a mess-age Terroristische aanslagen zijn georganiseerd rondom media aandacht, burgers zijn geen doel maar middel. Het WTC was geen centrum van Amerika of van kapitalisme, maar van media aandacht.

9/11: What happened? Eerste conclusies: MEDIUM- Televisie is onlosmakelijk verbonden met 9/11, het had niet volgens een ander medium kunnen gebeuren. TAAL- 9/11 spreekt de taal van de televisie. Onze samenleving spreekt ook de taal van de televisie. ERVARING- in de wijze waarop wij aangesproken worden, krijgen ook wij invulling.

Mediavergelijking voor CIW Gevoeligheid ontwikkelen voor de wijze waarop media, taal en ervaring met elkaar verweven zijn, en wat verschuivingen in hoe deze concepten zich tot elkaar verhouden voor gevolgen hebben. Mediavergelijking beperkt zich niet tot de technologie en de consequenties die haar aard heeft voor de mogelijkheid tot expressie. Het gaat ons om alles wat een specifiek medium met zich meebrengt.

Belangrijke nieuwe vragen die we ons gaan stellen: Op welke manier verhouden media zich tot elkaar en tot de tijd? (remediatie en adaptatie) Welke nieuwe ervaringen bieden nieuwe media en nieuwe techniek? Worden wij daardoor een ander mens? (virtualiteit versus actualiteit, potentie versus act) Wat gebeurt er binnen de taal en wat er buiten? (Cultural Studies and the Linguistic Turn) Wat is de rol van het lichaam en hoe kan deze worden gedacht? (mind-body problem, Leibniz and the problem of communication, McLuhan’s medium is the message?) Zijn tijd en ruimte de assen volgens welke de media-ervaring zich ontwikkeld, of is het juist met en in de ervaring dat aan deze begrippen invulling wordt gegeven? (Aristoteles en representatie versus Deleuze en het ‘event’) Wat is de rol van de kunst? …

Media, taal, lichaam… en kunst On 9/11: “The greatest work of art ever.” Karlheinz Stockhausen “What happened in spiritual terms, the leap out of security, out of what is usually taken for granted, out of life, that sometimes happens to a small extent in art, too, otherwise art is nothing." 

Waarom kunst? Kunst niet om schoonheid maar om de mogelijkheden tot verzet die het uitdrukt Kunst niet om de inhoud maar om de wijzen waarop het een medium bevraagd. Tekst McLuhan: “De kunsten [zijn] anti-omgevingen of tegenomgevingen die ons de middelen verschaffen om de omgeving zelf waar te nemen”. Stockhausen plus McLuhan: 9/11 laat ons onze wereld zien.

Mediavergelijking onderzoekt het probleem van de communicatie van substanties (Leibniz)

Opzet deze cursus Vier concepten media, taal, ervaring en kunst blijven terugkomen. Eerste twee weken vooral belangrijke thema’s mediavergelijking introduceren: representatie, remediatie en adaptatie Rest van de cursus verdieping volgens CIW: eerst de theorie lezen volgens taal, vervolgens zien hoe de centrale functie van taal bevraagd kan worden.

Toetsing In de werkgroep wordt de tekst Theater en film in vergelijking van Chiel Kattenbelt gelezen. De studenten zal worden gevraagd deze tekst aandachtig te lezen en vervolgens delen ervan middels een presentatie in relatie te brengen tot de stof in het hoorcollege en een kunstwerk. De presentatie en de handout (1 pagina) hiervan, vormen 20% van het eindcijfer. Alleen al omdat het een lange en zeer theoretische cursus is, wordt van de student verwacht dat zij/hij de literatuur goed bijhoudt. Om dit te bevorderen wordt iedere week een samenvatting verwacht. Op deze samenvattingen komt geen reactie. De samenvattingen worden op inzet en originaliteit beoordeeld en vormen tesamen 10% van het eindcijfer. Voor de samenvatting verwachten we dat je de mooiste en beste zin uit de gelezen tekst kiest. Schijf een betoog van precies 300 woorden waarin je de kracht van deze door jou gekozen zin laat zien in relatie tot de tekst waaruit het afkomstig is en de andere teksten die voor deze week gelezen moesten worden. Post je betoog op WebCT (onder discussions) voor het eerste hoorcollege van die week begint (met ingang van week 2. Ter afsluiting van deze cursus wordt een tentamen afgenomen. Dit tentamen bepaalt voor 70% het eindcijfer.

Besluit De cursus werkt met WebCT maar ook met www.rickdolphijn.com Daarop staan in ieder geval de te lezen cursusteksten. Voor donderdag bijvoorbeeld staat daar de tekst van Aristoteles.