De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Discourse analyse in Cultural Studies Het herlezen van Foucault.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Discourse analyse in Cultural Studies Het herlezen van Foucault."— Transcript van de presentatie:

1 Discourse analyse in Cultural Studies Het herlezen van Foucault

2 Stuart Hall Race as an empty Signifier Analyseer op welke manier die S invulling krijgt in taal maar ook in beeld. Ingang volgens Foucault: het discourse

3 Michel Foucault Madness and Civilization Birth of the Clinic Discipline and Punish The Order of Discourse The History of Sexuality

4 Parallel Lives Jean Antoine Touzard, geplaatst in het kasteel van Bicêtre, 21 april 1701: Opruiende afvallige broeder, in staat geacht tot de grootste misdaden, sodomiet, atheist zowaar mogelijk; dit individu is waarlijk een afschuwelijk monster dat beter gewurgd kan worden dan met rust gelaten.

5 Op welke manier heeft Foucault zijn data geselecteerd? Ze moeten niet slechts vreemde anekdotes vormen maar een belangrijk deel vormen van een minuscule geschiedenis van hun bestaan, van hun ongeluk, hun gekheid. In de verhalen moet een belangrijke realiteit doorklinken, op cruciale wijze verweven met ‘een bestaan’. In hun samenhang vormen deze brandpunten een legenda van obscure mensen, middels een discours, zoals zij verweven zijn met macht.

6 Wat zeggen deze berichten ons? Hun schandalige daad (infamy) vertelt iets over wat schandalig wordt gevonden. 17de eeuw wordt het Christendom vervangen door een administratieve bureaucratie inzake de behandeling van het kwaad. Niet meer het oor van de priester, maar een compleet en voortdurend systeem van wetten en regels structureert de straf. Het kwade is niet meer een bericht dat via één priester naar één God wordt verzonden, maar accumuleert op aarde in de vorm van geschreven sporen. Voor het gewone leven is er een nieuwe mise-en-scène geboren.

7 Het gevoel leefde dat vooral in het gesprek deze verstoringen aan bod moesten komen. Al deze ingrediënten van het gewone, het onbelangrijke detail, de obscuriteit, de niet gewone dagen, en het gemeenschapsleven konden en moesten verteld worden, of beter nog, op schrift gesteld. Deze machines waren zonder twijfel belangrijk voor de installatie van nieuwe vormen van kennis. Met het begin van de 18de eeuw werden aldus de verhoudingen tussen het vertoog, macht, het alledaagse leven en de ‘waarheid’ samengebonden tot een nieuwe tijd. Waarom dit theater van het alledaagse?

8 Discourse als ingang tot dit nieuwe episteme Een taalkunst werd aldus geboren wiens taak het niet langer was het onwaarschijnlijke te vertellen, maar welke inzichtelijk moest maken wat niet kan, niet mag en niet moet.

9 Herkennen van Machtsrelaties en Subjectposities Systeem van differentiaties als voorwaarde en resultaat. Machtsrelaties gebruiken hierarchie, profijt. Heeft middelen nodig om zich te articuleren (instituties). Schept een tijd(sbeeld). Maakt waarheid. Discourse/vertoog als ingang.

10 Herkennen van Foucaults Machts en Subject in Televisiestudies Discourse analysis (Hartley and Fiske) Audience studies (Ien Ang on Dallas) Géén effect-studies (Gerbner) maar telvisie als actief onderdeel van een actieve maatschappij maar agency (zie MCM)


Download ppt "Discourse analyse in Cultural Studies Het herlezen van Foucault."

Verwante presentaties


Ads door Google