Handelingsgericht Werken (HGW) op school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
De Van Damschool in ontwikkeling
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Pijlers handelingsgerichte diagnostiek
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
HGW en gesprekken met leerlingen
Welkom in groep.
werken met zorg werk maken van zorg
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Evaluatie van een proces
Extra-muros BGV in Ravelijn
Implementatie HGD/ HGW
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Communicatie met ouders
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Cursus Handelingsgericht Werken
competentieontwikkeling
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Handelingsgericht werken
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Experten in de derde graad Proefproject
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Doubleren.
Doubleren.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Handelingsgericht Werken (HGW) op school

Even voorstellen: Ravelijn is: een school van de v.z.w. KABOB Brugge binnen de scholengemeenschap Sint-Donaas een school voor buitengewoon onderwijs Opleidingsvorm 1 en 2, Type 2 een kleine school: ongeveer 140 leerlingen Ongeveer 50 personeelsleden

Ontstaan van de werkgroep HGW Juni 2008: uitnodiging deelname project HGW door PBD Brugge BuBaO en BuSO apart, totaal 6 sessies Kernteam Ravelijn: 2 leerkrachten ASV, orthopedagoge, CLB-medewerker, Wie gaf die sessies? CLB-medewerker Gent en Geert Buffel (DPB) Verloop: vooropdracht, theoretisch deel, praktische oefening, evaluatiemoment

Verschillende terminologie, zelfde gedachte HGD: handelingsgerichte diagnostiek (CLB) HGW: handelingsgericht werken (op school) HGSW: handelingsgericht samenwerken tussen school en CLB

Waarom HGD? Een motivering…

Waarom HGD? (1) Een (transparant) praktijkmodel Oorspronkelijk vooral naar het CLB gericht Specifiek ontworpen voor onderwijs- opvoedingsproblematieken Betere afstemming en communicatie met school, ouders en leerlingen

Waarom HGD? (2) Ervaringen in CLB’s die al zo werken (vooral regio Gent) Verhoogt de kwaliteit van diagnoses en adviezen Mono- en multidisciplinair toe te passen

Handelingsgericht werken op school De uitgangspunten

Handelingsgericht werken op school HGW = niet nieuw!! Vele scholen werken immers vaak volgens de 6 uitgangspunten van het handelingsgerichte kader Belangrijk voor de motivatie…

De uitgangspunten De onderwijsbehoeften centraal Transactioneel kader Het ‘positieve’ benutten Constructief samenwerken Doelgericht werken Systematisch en transparant werken

1. onderwijsbehoeften Wat heeft DEZE leerling nodig om dat doel te behalen? Instructies nodig die … Opdrachten/materialen nodig die … Leeractiviteiten nodig die … Feedback nodig die … Groepsgenoten die … Een leerkracht nodig die … Ouders nodig die …

Voorbeelden: deze jongere heeft … … instructies nodig die … haar sterke visuele kant benut … opdrachten nodig die … net onder haar niveau liggen zodat ze succeservaringen zal opdoen … leeractiviteiten nodig die … aansluiten bij haar interesse … feedback nodig die …waarbij de inzet wordt benadrukt… … groepsgenoten die … haar ‘anders’ zijn accepteren… … een leerkracht nodig die …overgangen tussen act. structureert … ouders nodig die … achter de gedragsregels op school staan en dit ook aan hun dochter meegeven…

Waarom onderwijsbehoeften? Van probleem/stoornis naar doel en aanpak De leerkracht doet ertoe: afstemming van de aanpak op de onderwijsbehoeften van de leerling Benutten van kennis van lkr, ouders, CLB en andere betrokken professionals Wat wèl werkt, uitbreiden

Onderwijsbehoeften: hoe komen we eraan? Door toetsen + analyse van werk/gedrag van leerling Praten met professionals die leerling kennen Praten met ouders: wat werkt? Praten met leerling: wat zien zij zitten? (ev een plan opstellen…) Observaties: wanneer lukt iets èn wanneer lukt iets niet? Wat voor verschil zien we dan? Door vakkennis voor bepaalde problemen te vertalen naar deze specifieke jongere.

2. Transactioneel kader = wisselwerking = contextueel denken: problemen met leerlingen zijn altijd problemen met leerlingen in een context. Belangrijke ‘contexten’ voor jongeren: Het gezin (de opvoedingssituatie) De school (de onderwijssituatie) De peer-group (de leeftijdsgenoten)

2. Transactioneel kader (in de schoolcontext) Leerkracht en leerling beïnvloeden elkaar wederzijds Belang van AFSTEMMING: is de aanpak/aanbod van de lk (school) voldoende afgestemd op de onderwijsbehoeften (wat heeft die ll nodig?) vd ll? Wat kan de leerkracht hiervan bieden? Praten met de lk! Observeren in de klas, speelplaats: wat gaat goed en wat kan beter?

3. Aandacht voor het ‘positieve’ Zoek naar sterke kanten van leerling, ouders leerkracht, … Wanneer gaat het wel goed? Verbeteren samenwerking Verhogen gevoel van competentie Motivatie neemt toe Positieve benutten in de aanpak = effectiever

4. Constructief samenwerken = Constructief communiceren Praten met leerkracht, leerling en ouders – transparante communicatie Leerkracht is onderwijsprofessional Ouders zijn ervaringsdeskundigen (opvoeding) Belangen van leerling staan centraal Leerkracht, ouders en leerling zijn partners bij voorstellen van CLB e.a.

Constructief communiceren 5 richtlijnen Ouders zijn welkom op de school Wees duidelijk over de bedoelingen Benoem dat gedrag van een leerling op school anders kan zijn dan thuis Benoem de zorgen èn de positieve aspecten Maak duidelijke afspraken met ouders (plan een volgend overleg)

5. Doelgericht werken Wat is de vraag van lk, ouders en leerling? Wensen en verwachtingen? Kan iedereen er achter staan? Alleen onderzoek door CLB e.a. indien strikt noodzakelijk: als we weten dat … dan kunnen we … Waar willen we naartoe? Wat is ons concreet doel? Weten om te adviseren en een bruikbaar/haalbaar IHP op te stellen

6. Systematisch en transparant Wie doet wat, wanneer, waarom, … Doel: verhelderen, verduidelijken, voorspelbaar maken, … Stap voor stap & eigen checklists = voorkomen van fouten in besluitvorming (vb voorkeurhypotheses) Belang van beginsituatie(beeldvorming) Wat weten we al? (dossier, rapport, gesprekken, observaties, KR-info) + benutten Wat moeten we nog meer weten? En waarom? Eigen formulieren als geheugensteun

Opdracht:hoe handelingsgericht werken wij al in onze secundaire school? = stap 1 van implementatie van HGW

Implementatie van HGW op school 2 spelregels … Van wenselijk naar haalbaar : bepaal als school eerst welke aspecten van HGW wenselijk zijn: wat vinden wij goed aan HGW, wat spreekt ons aan? Ga daarna pas in op de haalbaarheid Van gewenste inhoud naar organisatie: scholen verschillen in hun visie op de zorg en de organisatie van het onderwijs

Implementatie van HGW op school Omvat verschillende stappen (zie document)

Bedankt voor uw aandacht Katrien, Sofie & Isabel Hebt u nog vragen? BuSO Ravelijn  Barrierestraat 4  8200 Sint-Michiels Brugge Tel: 050 / 380703  Fax: 050 / 39 23 82 E-MAIL: buso@ravelijn.be  URL: http://www.ravelijn.be