DE DIRECTIE CULTUUR EEN NIEUWE STRUCTUUR VOOR EEN VERNIEUWDE WERKING.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociaal infopunt- sociaal huis •Elke gemeente/stad is verplicht om een sociaal huis uit te bouwen Decreet Lokaal Sociaal beleid.
Advertisements

CENTRUM GANSPOEL vzw 7 april Centrum Ganspoel Ganspoel wil zich profileren als gespecialiseerd centrum dat in deskundige en vraaggestuurde ondersteuning.
SAMEN LEVEN ONTMOETING SOCIALE NETWERKEN SERVICEPUNT VRIJWILLIGERS.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Fusiemaatschappij WoninGent
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Organigram Gemeente Utrecht
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
CEL ARMOEDEBESTRIJDING Cel Armoedebestrijding. CEL ARMOEDEBESTRIJDING Beleidscontext Werking 1. Overleg, dialoog en participatie 2. Interdepartementale.
POD maatschappelijke integratie
Opleiding voor schoolsecretariaten
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Ouderavond lob havo-3 Profielkeuze.
Digitale handtekening – stad Antwerpen
netwerk organisatiebeheersing
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Een participatieproject voor personen met een verstandelijke handicap VIBEG vzw en Compagnie Tartaren.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Karin van Gorp (ZonMw) Yvonne Benard (ZonMw)
Organogram Gemeente Tessenderlo CBS 24/10/2013 vakbond 07/11/2013
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor CLB-secretariaten
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Arbeidsregimes OCMW Antwerpen.
Vlaams Minister Joke Schauvliege
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Organigram Gemeente Utrecht
13 november 2008 ‘Specifieke vakdidactiek gezondheidszorg voor de SLO in de CVO’s’ Workshop CVO LimLO Diepenbeek, CVO VTI Brugge, CVO VTI Aalst, CVO.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Van Harte Welkom in Grou
P april 2013 Jaarverslag 2012 Planning 2013 Jeugdraad 16 april.
Algemene Vergadering Logo Antwerpen Noord vzw Essen 12/12/2006.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
VERBREDING VAN PRAKTIJK & DEFINITIE YOTA ! PARTICIPATIE BIJ DE VORMGEVING VAN EEN STAD.
26 februari 2010 “zet mij in cc” invalshoek: het lokaal cultuurbeleid & spreiding van podiumkunsten Andy Vandervoort.
Welkom op onze droomschool
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
 VVSG 10 oktober 2013  Durven met dienstverlening  Workshop sociaal huis.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Naar digitale duurzaamheid voor miniorganisaties Stuurgroep 18 april 2011.
Het dienstverleningsproject Stad Aalst 15/10/2015 Bart Baele Directeur Externe dienstverlening.
college van burgemeester en schepenen
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Wij ondersteunen, stimuleren en begeleiden het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid Ook ikv verhoogde asielinstroom VVOS Vlaams-Brabant 2 februari.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
BIB KORTRIJK EDUCATIE & SCHOLENWERKING. #BIB KORTRIJK Onderwijs in Kortrijk: # kleuter- en basisscholen: 35 (incl. 6 BuLO/BuKO), ca kind. # secundaire.
Infomoment Assistent dienstleider bibliotheek communicatie & promotie.
VAC Herman Teirlinck Agentschap Onroerend Erfgoed.
VOORSTELLING AFDELINGEN & DIENSTEN Gemeentebestuur Knokke-Heist Afdeling Beleids- en projectmanagement Dienst Communicatie.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Organogram gemeente Bunnik
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Master of research and design
Organogram gemeente Bunnik
Master of research and design
Organogram Algemeen Directeur
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Organogram gemeente Bunnik
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
Transcript van de presentatie:

DE DIRECTIE CULTUUR EEN NIEUWE STRUCTUUR VOOR EEN VERNIEUWDE WERKING.

KEUZES IN CULTUUR 1. De keuze voor een publieksgerichte werking (Beleven, begeleiden, beleggen) 1.1 Beleven Mensen wil soms meer dan enkel een voorstelling of een boek bv. Een Indian Curry-avond, een gesprek met de artiest, een kleine attentie, een specifieke inkleding,… bv. bibliotheek als ontmoetingsplek Regulier, regulier plus, evenementen (het Mondriaanmodel van 30CC)

KEUZES IN CULTUUR 1.2 Begeleiden Blijvende aandacht voor klantenservice - Klantvriendelijke werking (via opleiding en vorming) - Opvang en omkadering (bv. 1 plek voor alle culturele info, begeleiding in de bibliotheek) - Persoonlijke begeleiding wordt mogelijk (bv. bibliotheekprofielen aanleggen en onderhouden op vraag, uitleensuggesties doen)

KEUZES IN CULTUUR 1.3 Beleggen De idee van het publiek als aandeelhouder die mee investeert. Op welke manier kunnen we het publiek inspraak geven? Wat is de rol van sociale netwerken? (lezersgroepen, verenigingsleven, …) Uitwerken van een vrijwilligerswerking (bv. ondersteuning bij het geven van rondleidingen, voorleesouders,…)

KEUZES IN CULTUUR 2. De keuze voor diversiteit en participatie Tegengaan van sociale armoede door iedereen de kans te geven om deel te nemen aan cultuur. Nastreven van diversiteit in aanbod en publiek. (man/vrouw, allochtoon/autochtoon, kansengroepen, mensen met een fysieke beperking…

KEUZES IN CULTUUR 3. Keuze voor duurzaamheid - op ecologisch vlak (milieudoelstellingen): doorlichting van de gebouwen, aandacht voor milieu bij projecten, dagelijks alert zijn op het werk; - op sociaal vlak: meer en blijvende interactie tussen de collega’s, tussen publiek, tussen artiesten.

KEUZES IN CULTUUR 4. Keuze voor kinderen en jongeren (via onderwijs en in de vrije tijd) - Kinderen en jongeren in contact brengen met cultuur, de codes leren en zo hun ‘culturele en sociale competentie’ verhogen; - Het dichten van de digitale kloof (ebooks, gaming,…); - Kinderen en jongeren inspraak geven (bv. Antenne).

DE ORGANISATIE Hoe deze keuzes vertalen in onze organisatiestructuur? 1. Door centralisatie van een aantal aspecten van de werking: zakelijk beheer, programmering, info en onthaalbalie, communicatie, …; 2. Door ‘transversale’ werking (bv. programmering en tweebronnen); 3. Door structurele samenwerking en structureel overleg; 4. Door aanstellen van enkele specifieke functies; 5. Door verbouwen van de balie en inschakelen van RFID.

DE ORGANISATIE structuur Directie cultuur Directeur 1,00 VTE A5a-A5b 30CC Afdelingshoofd 1,00 VTE A4a-A4b Programmator 3,00 VTE A1-A3 Productieverantwo ordelijke 3,00 VTE B1-B3 Administratief medewerker cultuurprogrammat ie 5,00 VTE C1-C3 Technische ondersteuning Toneelmeester 1,00 VTE B4-B5 Theatertechnicus 9,00 VTE C1-C3 Decorbouwer 4,00 VTE D1-D3 Bibliotheek Afdelingshoofd 1,00 VTE A4a-A4b Beleving Coördinator beleving 1,00 VTE B4-B5 Bibliotheekdeskun dige 4,00 VTE B1-B3 Senior administratief medewerker bibliotheek 1,00 VTE C4-C5 Administratief medewerker bibliotheek 11,00 VTE C1-C3 Technisch medewerker bibliotheek 1,00 VTE C1-C3 Arbeider bibliotheek 5,00 VTE D1-D3 Back office Coördinator back- office 1,00 VTE B4-B5 Bibliotheekdeskun dige 9,00 VTE B1-B3 Bibliotheekassiste nt 4,00 VTE C1-C3 Boekbinder 4,00 VTE D1-D3 Bibliobuschauffeur 2,00 VTE D1-D3 Archief Afdelingshoofd 1,00 VTE A4a-A4b Archivaris 3,00 VTE A1-A3 Archiefdeskundige 1,00 VTE B1-B3 Administratief medewerker archief 1,50 VTE C1-C3 Stafdienst cultuur Afdelingshoofd 1,00 VTE A4a-A4b Erfgoedcoördinato r 2,00 VTE A1-A3 Cultuurbeleidsadvi seur 3,00 VTE A1-A3 Deskundige verenigingsleven 1,00 VTE B1-B3 Financieel deskundige 2,00 VTE B1-B3 Personeelsdeskun dige 1,00 VTE B1-B3 Gebouwverantwoo rdelijke 1,00 VTE B1-B3 Administratief medewerker cultuur 2,00 VTE C1-C3

DE ORGANISATIE De directie cultuur wordt geleid door de directeur cultuur/cultuurbeleidscoördinator en bestaat uit vier afdelingen: 1. de staf 2. 30CC/afdeling programmering 3. Tweebronnen/afdeling bibliotheek 4. Tweebronnen/afdeling archief

DE ORGANISATIE 1. De staf - stadskantoor 1 VTE afdelingshoofd (zakelijk profiel) Beleidscel Zakelijke cel

DE ORGANISATIE Beleidscel 1 VTE stafmedewerker planning en beleid 2 VTE stafmedewerkers participatie en diversiteit 1 VTE gemeenschapsvorming en verenigingsleven Zakelijke cel 1 VTE gebouwenbeheer (T.D.) 1 VTE personeel 2 VTE financiën 3 VTE administratie

DE ORGANISATIE 2. 30CC – afdeling programmering 1 VTE afdelingshoofd (artistiek profiel) 3 teams van telkens 2 VTE programmatoren/productieverantwoordelijken (muziek/ theater, dans en literatuur/ jeugd) 3 VTE ondersteunende administratieve medewerkers 1 VTE zalenbeheer – administratieve medewerker 1 VTE toneelmeester 13 VTE theatertechnische ondersteuning

DE ORGANISATIE 3. Tweebronnen - afdeling bibliotheek 1 VTE afdelingshoofd/bibliothecaris Cel belevenis/publiekswerking Cel back office

DE ORGANISATIE Cel belevenis (publiekswerking) 1 VTE coördinator (LG) 4 VTE belevenis (jeugd, muziek, fictie en non-fictie) 2 VTE gedecentraliseerd bibliotheekwerk (filialen) 1 VTE hoofd infobalie 7 VTE onthaalbalie 2 VTE filialen 2 VTE bibliobus 1 VTE technische ondersteuning 5 VTE arbeider

DE ORGANISATIE Cel backoffice 1 VTE coördinator (LG) 4 VTE collectie (jeugd, muziek, fictie en non-fictie) 1 VTE systeemregistratie en bibliotheektchnologie 1 VTE catalografie Ondersteunend: 3 VTE catalografie (bibliotheekassistent) 1 VTE digilab (bibliotheekassistent) 1 VTE bibliotheekadministratie 4 VTE boekbinders 2 VTE bibliobuschauffeurs

DE ORGANISATIE 4. Afdeling archief 1 VTE afdelingshoofd 3 VTE archivarissen 1 VTE archiefdeskundige 1,5 VTE administratief medewerker

DE ORGANISATIE Cel cultuurcommunicatie wordt ondergebracht bij de dienst communicatie. Cel logistiek wordt ondergebracht bij facilitair beheer.

TIMING - eerste gesprekken ivm wijzigingen aan de inhoud van de bestaande functies: van januari tot maart; - ontwerp en verbouwing balie: januari tot april; - Start RFID en nieuwe infobalie: 7 juni (inloopperiode in mei); - herlocalisering balie en staf: 7 juni; - Nieuwe functiebeschrijvingen voor de nieuwe functies: einde 2010; - Toelichting bij nieuwe mogelijkheden: af te spreken met personeelsdienst; - Implementatie communicatie: niet in 2010.