De paradigmashift in het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
< Filmfragment Alan Watts >
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Edushock leerfestival
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De historie & de toekomst
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Hilde de Haan augustus Kaapstad De andere kant van Kaapstad.
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
In het bestuursakkoord
Allochtonen in het hoger onderwijs
Albert de Boer IJsselgroep
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
OUDERS VOOR INCLUSIE. WIE ZIJN OUDERS VOOR INCLUSIE ? Vereniging van en voor ouders Voor alle ouders van kinderen, ongeacht hun handicap We zijn vooral.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Ontwikkeling opleidingspakket toegankelijke onderwijstechnieken
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
1zorg-route.
moderniseren van het curriculum.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
Curriculumdifferentiatie
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
M-decreet Een korte toelichting.
Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.
Leer kracht Workshop over competenties van
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Inclusief onderwijs en ZML We beginnen bij het begin; welkom! Wie bent u en wie ben ik?
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Experten in de derde graad Proefproject
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
ICT in het speciaal onderwijs
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Research Centre for Education and the Labour Market
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

De paradigmashift in het onderwijs “Teneinde dit recht te verzekeren, waarborgen zij een inclusief onderwijssysteem op alle niveaus” De paradigmashift in het onderwijs

Inhoud Inclusief onderwijs? Standard rules Richtlijnen voor actie (op nationaal niveau) Universal design (for learning)

Vaststellingen België wereldrecordhouder buiten- gewoon onderwijs (voor Duitsland) Toekomstperspectieven personen met een handicap (tewerkstelling, participatie, …) liggen lager in België dan meeste omringende landen Buitengewoon onderwijs kost meer dan dubbele gewoon onderwijs Effectiviteit van buitengewoon onderwijs werd nooit aangetoond

Vaststellingen Pupils identified as having special educational needs as a % of the total school population

Vaststellingen Pupils identified as having special educational needs as a % of the total school population

Vaststellingen

Vaststellingen België wereldrecordhouder buiten- gewoon onderwijs (voor Duitsland) Toekomstperspectieven personen met een handicap (tewerkstelling, participatie, …) liggen lager in België dan meeste omringende landen Buitengewoon onderwijs kost meer dan dubbele gewoon onderwijs Effectiviteit van buitengewoon onderwijs werd nooit aangetoond

Vaststellingen

Vaststellingen België wereldrecordhouder buiten- gewoon onderwijs (voor Duitsland) Toekomstperspectieven personen met een handicap (tewerkstelling, participatie, …) liggen lager in België dan meeste omringende landen Buitengewoon onderwijs kost meer dan dubbele gewoon onderwijs Effectiviteit van buitengewoon onderwijs werd nooit aangetoond

Vaststellingen Evolutie kostprijs per leerling in secundair onderwijs

Vaststellingen België wereldrecordhouder buiten- gewoon onderwijs (voor Duitsland) Toekomstperspectieven personen met een handicap (tewerkstelling, participatie, …) liggen lager in België dan meeste omringende landen Buitengewoon onderwijs kost meer dan dubbele gewoon onderwijs Effectiviteit van buitengewoon onderwijs werd nooit aangetoond

Inclusief onderwijs? Niet Wel recht op het regulier onderwijs recht op redelijke aanpassingen in het regulier onderwijs Wel onderwijssysteem ontworpen om alle leerlingen te bedienen onderwijssysteem zonder segregatie onderwijssysteem waarin ondersteuning én flexibiliteit binnen de reguliere setting aanwezig is

Inclusief onderwijs?

Bronnen binnen menseninstrumentarium Tallinn Guidelines for action in Human Resources Development in the Field of Disability (1989) Standard Rules on the Equalization for Opportunities for Persons with Disabilities (1993) Salamanca Statement on Principles, Policy and Practice and Practice in Special Needs Education (1994) + Framework for action General Comment N° 9 (2006) Committee on the Rights of the Child Inclusief onderwijs als regel Strikt genomen maakt de erkenning van het recht op onderwijs voor mensen met een handicap- impliciet – al deel uit van het ‘op algemene wijze’ geformuleerde recht op onderwijs. Het belang van artikel 24 ligt hem in de precisering van de verplichtingen waaraan de staat/overheid moet voldoen en daaraan eventueel gekoppelde inspanningen die geleverd moeten worden om het recht op onderwijs voor personen met een handicap daadwerkelijk te verwezenlijken. Het artikel bevestigt het recht op onderwijs van gehandicapte personen, en stelt dat dit principieel inclusief van aard is. In artikel 24 van het VN‐Verdrag wordt bepaald dat, om dit recht op onderwijs zonder discriminatie en op basis van gelijke kansen te verwezenlijken, de verdragssluitende staten “een inclusief onderwijssysteem op alle niveaus” waarborgen. Het verdrag expliciteert heel klaar dat dit recht ook gewaarborgd dient te blijven na het leerplichtonderwijs zodat personen met een handicap op voet van gelijkheid met anderen, toegang verkrijgen tot het tertiair onderwijs, beroepsopleidingen, volwassenenonderwijs en een leven lang leren. Kinderen met een handicap moeten toegang hebben tot hoogwaardig, inclusief onderwijs in de gemeenschap waarin zij leven. Kinderen met een handicap hebben dus in beginsel het recht om naar de school te gaan waar ze naartoe zouden gaan indien ze geen handicap zouden hebben.

Standard rules Duidelijk beleid uitwerken, dat begrepen en aanvaard wordt door scholen en ruimere maatschappij Flexibiliteit in het curriculum brengen, door toevoeging aan dit curriculum en aanpassing ervan toe te laten Zorgen voor kwaliteitsmateriaal, voortdurende professionalisering en ondersteuning van leerkrachten

Standard rules Geïntegreerd onderwijs en gemeen- schapsgebaseerde programma’s voor kostenefficiënt onderwijs aan personen met beperking Wanneer schoolsysteem NOG NIET adequaat voor personen met beperking, mag speciaal onderwijs MAAR dit moet voorbereiden op gewoon onderwijs Enige uitzondering op specifieke categorieën: blind, doof, doofblind

Richtlijnen voor actie Beleid en organisatie beleid moet bepalen dat kind met handicap naar buurtschool kan, (d.w.z. school waar kind naartoe zou gaan als geen beperking had) wanneer niet volledig mogelijk, dan streven naar parttime schoollopen in reguliere school (voor dove, blinde, doofblinde kinderen) beleid én vooral financiering moet totstandkoming inclusieve scholen bevorderen

Richtlijnen voor actie Beleid en organisatie er moet gewerkt worden aan flexibiliteit van curriculum, inclusief wijze van toetsing centrale rol schoolleiderschap: bevorderen van juiste attitude Verantwoordelijkheid wordt gedeeld door schoolteam en ligt niet bij één leerkracht alleen

Richtlijnen voor actie Rekrutering en opleiding onderwijskundig personeel belangrijkste competentie is en blijft goed les kunnen geven positieve attitude t.o.v. handicap en goed begrip van wat kan bereikt worden in school met juiste ondersteuning eigen autonomie en vaardigheden versterken om instructie en curriculum te kunnen aanpassen aan noden van leerling training in samenwerking met ouders

Richtlijnen voor actie Externe ondersteunende diensten doorslaggevend belang voor succes speciale scholen moeten in toenemende mate functioneren als ‘resource centres’ coördinatie van deze scholen op clusterniveau Gemeenschapsperspectieven niet taak van scholen of ministerie van onderwijs alleen samenwerking met families mobilisatie lokale gemeenschap

Universal design Inclusief onderwijs veronderstelt dat niet zozeer de persoon met een handicap zich aanpast aan de omgeving, maar dat de omgeving meer geschikt wordt gemaakt voor de persoon met een handicap. Hiervan is volgens artikel 2 van het IVPRH sprake bij ‘universeel ontwerp’: ontwerpen van producten, omgevingen, programma’s en diensten die door iedereen in de ruimst mogelijke zin gebruikt kunnen worden zonder dat een aanpassing of een speciaal ontwerp nodig is. Dit artikel veronderstelt dus dat elke voorgestelde maatregel of geboden ondersteuning afgetoetst dient te worden of deze niet te veel gericht is de op inpassing van de leerling met een handicap in het vingerende onderwijssysteem i.p.v. de noodzakelijke aanpassing van het onderwijssysteem zelf.

Universal design In plaats van een trap te plaatsen opteerde de Roberts Campus in Berkeley, California om een hellend vlak te plaatsen. Op deze manier is de verdieping toegankelijk voor alle studenten via dezelfde weg. Mooi maar wat kost dat? Is de meerkost een argument om diproportionaliteit van een aanpassing in te roepen? Elementen die in de beoordeling van de redelijkheid meegenomen worden zijn bijv. naargelang een aanpassing meer gebruikt wordt of voor meerdere mensen een voordeel kan zijn, bijv. luchtzuiveringsinstallatie is voor vele leerlingen een voordeel. Hoe noodzakelijker de aanpassing, hoe duurder die mag zijn en hoe meer inspanning die mag vragen. De belasting mag zwaar zijn, maar mag de betrokken aanbieder van aanpassingen niet tot het faillissement drijven.

Universal design

Universal design for learning UDL is als kader ontwikkeld door het Center for Applied Special Technology (CAST). De drie UDL-principes: 1. Informatie op verschillende manieren aanbieden 2. Leerlingen/studenten op verschillende manieren met materiaal laten omgaan en op verschillende manier laten aantonen wat ze geleerd hebben. 3. Leerlingen/studenten op verschillende manieren betrokken laten voelen.

Universal design for learning Universal Design for Learning gaat niet enkel over het gebruik van technologie in het onderwijs. De technologie kan de participatie, toegankelijkheid,… vergroten voor alle lerenden, maar moet worden gecombineerd met effectieve pedagogiek De grens tussen reguliere en assistieve technologie vervaagt. Reguliere technologie wordt relatief goedkoper en is vaak ook inzetbaar voor personen met specifieke behoeftes. De iPad is bijvoorbeeld bruikbaar voor alle studenten. Het toestel bevat standaard tientallen ondersteunende technologieën die de toegankelijkheid kunnen verbeteren zoals: - Schermvergroting via zoomfuncties - Standaard ondersteuning voor vernieuwbare brailleleesregels die gebruikmaken van de draadloze Bluetooth-technologie - VoiceOver, een volwaardige screenreader - Zwart op wit weergave voor meer contrast

Universal design for learning Spellingcorrector voor alle studenten Standaard ICT-tools om op verschillende manieren actief om te gaan met leerstof Gebruik van IT-tools voor alle leerlingen

Universal design for learning Vanzelfsprekendheden in de organisatie Programma zonder afstands- leren Informatiedragers Openingsuren bibliotheek Avondlessen of daglessen Lesrooster spoorregeling Als je echt dieper gaat kijken naar de principes van Universal Design for Learning, dan begint de uitdaging als de vanzelfsprekendheden in de organisatie, onderwijswerkvormen en het curriculum worden in vraag gesteld

Universal design for learning … in onderwijswerkvormen Cursusmateriaal: vooraf flexibel (digitaal) ter beschikking; vorm- geving (eenduidige indeling, studeerinstructies, …) complementair tekst-, audio-, beeldmateriaal; … Evaluatie: evaluatievormen overeenkomstig onderwijs- vormen; studenten zelf kiezen uit meerdere evaluatievormen Toegankelijkheid van de onderwijswerkvormen SIHO aantal brochures en e-learningmodule

Universal design for learning … in het curriculum Wat behoort tot de kern van een opleiding? Wat betekent het weglaten van de noodzaak om bepaalde competentie te bereiken? (dispenseren) …t.o.v. diploma Wat is civiele effect van diploma? Op de vraag of inclusief onderwijs ook betekent dat het gemeenschappelijk curriculum aangepast moet kunnen worden aan leerlingen met een handicap, klinken de antwoorden tijdens de hoorzittingen in het Vlaams Parlement over het ontwerp van decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, heel minder eensluidend Vreemde taal voor filosofiestudent Vreemde taal voor student bussiness management De grootste uitdaging voor het hoger onderwijs is nadenken over het diploma. We mogen niet te snel denken dat een persoon het beroep niet zal kunnen uitoefenen omwille van een beperking. Daarnaast mogen we er niet van uitgaan dat de persoon altijd het meest evidente beroep zal uitoefenen met een bepaald diploma.

Conclusie Regulier onderwijs omschrijven als ‘voor wie het gemeen- schappelijk curriculum aankan’ is conceptueel fout Vlaanderen heeft paradigmaprobleem Bij overheid Bij onderwijs Bij (sommige) juristen? Fundamenteel andere visie en beleid is nodig

Vandaag beginnen = over 15 jaar landen Uitstel onaanvaardbaar Conclusie Vandaag beginnen = over 15 jaar landen Uitstel onaanvaardbaar