De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ICT in het speciaal onderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "ICT in het speciaal onderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 ICT in het speciaal onderwijs
Astrid bongers

2 Introductie Ontwikkeling van ICT-middelen in de onderwijscontext
Ontwikkeling van ICT-middelen in de onderwijscontext

3 Stand van zaken ict in het speciaal onderwijs

4 Methode Special education (needs) Tablet / iPad AT ICT Disabilities
Apps Smartphone

5 1. ICT 2. Kinderen 3. Speciaal onderwijs 1. Boek 2. Review 3. Niet Engels

6 244 artikelen niet relevant
49 129 dubbele artikelen 244 artikelen niet relevant

7 244 niet relevant? Methode Beschrijving Leerkracht/ouders

8 Codering De artikelen zijn gecodeerd op karakteristieken

9 beperking Veel diversiteit Nadruk ligt op: Autisme
Verstandelijke beperking

10 Focus op traditionele middelen
Ict-middelen Computer (59%) Tablet (32%) Smartphone (12%) Focus op traditionele middelen

11 praktijk Vertaling onderzoek naar praktijk: 3 studies

12 1 N=1 studie N=1 studie GRID-2. Speciaal onderwijs Australië 17 jaar
Cerebrale parese en ernstig gehoorverlies GRID-2.

13 1 n=1 studie Beter in staat te communiceren / toename zelfstandigheid / schrijven verslagen en brieven Representativiteit Samenwerking Kwalitatief Beschrijvend Exploratief / verkennend onderzoek

14 2 Studie nederland Doelgroep Standaard-CITO Digitale test
Speciaal onderwijs Nederland 8 – 12 jaar Leerachterstand Standaard-CITO Digitale test

15 Ondersteunende tool 1 Digitale manipulaties

16 Ondersteunende tool 2 Horizontale lijn

17 Resultaten Percentage correcte antwoorden hoger bij de ICT-versie dan bij de standaardversie Significant (p < .05) Verschil door toeval: kleiner dan 5% Kwantitatief: doelgericht op zoek naar verbanden met de vraag: daadwerkelijk aanwezig of per toeval gevonden?

18 3 METEN WAT JE WILT WETEN Voorkeur gesproken feedback: effect?
Doelgroep Speciaal onderwijs Amerika 6th grade 6 studenten met diverse problematiek Baseline = 0

19 RESULTATEN Na gesproken feedback: aanpassingen in tekst
Lastig te achterhalen of: het succes van de interventie te wijten is aan de interventie of aan de problematiek van de participant

20 Is het onderzoek valide: van evenveel betekenis voor iedereen?
Leerling Beperking Baseline Aanpassingen na interventie 1 PTSD, MD 59 2 ADHD, ODD, MD 30 3 ADHD, ODD, MD, RAD 28 4 RAD, CD, MD 5 MD, ODD 18 6

21 Conclusie Relatief weinig onderzoek Diversiteit Focus ligt op
Traditionele middelen Autisme en verstandelijke beperking Goed onderzoek doen vereist een duidelijk plan

22


Download ppt "ICT in het speciaal onderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google