Achtergrond Moderne visie op handicap of (functie)beperking: accent ligt op het niet- aangepast zijn van de omgeving Types handicap: motorische beperking,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop: 10 jaar WGBH/CZ
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Behandeling en begeleiding
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Ontmoetingsdag Steunpunt Inclusief Onderwijs
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Rechtshandelingen van de Unie
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
Toegankelijke voorstellingen voor personen met een verstandelijke beperking Vorming publieksbemiddeling Lasso – Faro – 21/11/2011.
Veranderingen in de zorg
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Dag van de Docent 19 november 2009 Het examenreglement en flexibiliteit Redelijke aanpassingen voor studenten met een functiebeperking.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Onderwijs voor personen met een handicap
Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Energieprestatiecertificaat (EPC) voor publieke gebouwen Vlaams Energieagentschap.
Studeren met een functie-beperking en studierendement presentatie HANovatie 3 november 2010 Jan Stapel / Liesbeth Diemel campusdecanen HAN v/h projectleiders.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
Handicap of (functie)beperking moderne visie op handicap of (functie)beperking: accent ligt op het niet- aangepast zijn van de omgeving het is de onaangepaste.
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Gelijkheid en non-discriminatie Jogchum Vrielink (KU Leuven)
Geneve 3 oktober  Het VN-comité vindt dat er een alomvattende inspanning moet komen om wetgeving en regelgeving te harmoniseren met het VN- verdrag,
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Voorstelling van de resultaten van de Consultatie Thema: Toegankelijkheid.
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Concluding observations – Onderwijs (1) Ontwikkelen van een coherente strategie rond inclusief onderwijs Toekennen van de nodige financiële, materiële.
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
April 2014 Opleiding JGZ Antwerpen
Curriculumdifferentiatie
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
M-decreet Een korte toelichting.
O NDERWIJS VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP VOLGENS ARTIKEL 24 VAN HET VN- V ERDRAG Juridische analyse en toepassing in Vlaanderen -Gauthier de Beco-
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Een toegankelijke stad is een vitale stad Marianne Dijkshoorn 21 januari 2016 ZOETERMEERVITAAL.
Inclusie en Toegankelijkheid Wmo.Zo 3 december 2014 Gerry Vrielink Ruth Deddens.
Haarlem voor iedereen Koos Pelsser. Toegankelijkheid… … maakt dat mensen zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van vervoer,
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Marjorie Carrein Marjorie Carrein
Van object van zorg naar mensenrechten
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Participatiewet en Wajong 2015
Branko Hagen, congres ‘Inclusiviteit werkt!’,
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Achtergrond Moderne visie op handicap of (functie)beperking: accent ligt op het niet- aangepast zijn van de omgeving Types handicap: motorische beperking, auditieve beperking, visuele beperking, psychiatrische beperking, chronische ziekten, leerstoornis of ADHD, verstandelijke beperking

Achtergrond Moderne visie op handicap of (functie)beperking: accent ligt op het niet- aangepast zijn van de omgeving Types handicap: motorische beperking, auditieve beperking, visuele beperking, psychiatrische beperking, chronische ziekten, leerstoornis of ADHD, verstandelijke beperking

Belangrijk onderscheid Geïntegreerd onderwijs (GON): samenwerking tussen het gewoon en het buitengewoon onderwijs waarbij de leerling met een handicap lessen volgt in een school voor gewoon onderwijs met de hulp van een GON-begeleider van het buitengewoon onderwijs

Inclusief onderwijs: –Proefproject –Doelstellingen verschillen per kind –Nadruk op sociale integratie –Ondersteuning vanuit het buitengewoon onderwijs

Hulpmiddelen in het onderwijs Speciale onderwijsleermiddelen (omzetting in braille of grootletterdruk, leesloupe, kopies van nota’s van medeleerlingen, …) Hulpmiddelen voor dyslexie (bijvoorbeeld voorlees- of spraakherkenningssoftware) Tolken voor dove en slechthorende leerlingen

Toegankelijkheid Verschil tussen toegankelijkheid en redelijke aanpassingen Design for All (Universal Design) Universal Design of Instruction (Universal Design for Learning)

7 principes Universal Design Bruikbaar voor iedereen Flexibiliteit in het gebruik Eenvoudig en intuïtief gebruik Begrijpelijke informatie Marge voor vergissingen Beperkte inspanning Geschikte afmetingen en gebruiksruimten

Wat? Toegangswegen Signalisatie Gebouwen Vervoer Lesmateriaal (cursussen, presentaties, …) Activiteiten Website …

Wetgeving Decreet gelijke onderwijskansen (28 juni 2002) ‘Redelijke aanpassingen’ in de wet van 10 mei 2007 en in het decreet van 10 juli 2008 VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap Stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid

Decreet gelijke onderwijskansen Recht op inschrijving geldt onverkort voor leerlingen die naar het buitengewoon onderwijs georiënteerd worden Maar leerlingen kunnen doorverwezen worden wanneer de draagkracht van de school onvoldoende is om tegemoet te komen aan de specifieke noden van de leerling inzake onderwijs, therapie en verzorging

Redelijke aanpassingen Het weigeren van redelijke aanpassingen voor personen met een handicap wordt gezien als een vorm van discriminatie Aanpassingen die geen onevenredige belasting betekenen of waarvan de belasting in voldoende mate gecompenseerd wordt door bestaande maatregelen

Elke concrete maatregel, van materiële of immateriële aard, die de beperkende invloed van een onaangepaste omgeving op de participatie van een persoon met een handicap neutraliseert

Protocol 19 juli 2007 Tussen de Federale Staat en de gemeenschappen en gewesten Architecturale aanpassingen, technische hulpmiddelen, vereenvoudigd taalgebruik, reorganisatie van taakverdelingen, verlenen van assistentie (Parl. St. Kamer)

Alle nodige concrete maatregelen, voor zover redelijk, die ertoe bijdragen dat de persoon met een handicap geen schadelijke weerslag ondervindt van de omgevingsfactoren (Parl. St. Kamer) Materiële en immateriële aanpassingen Collectieve en individuele aanpassingen Geen definitie ‘handicap’

Criteria Doeltreffendheid (concrete verbetering) Evenwaardigheid Zelfstandigheid Veiligheid

Redelijkheid Financiële impact (kostprijs, tegemoet- komingen, financiële draagkracht) Organisatorische impact Te verwachten frequentie en duur van het gebruik van de aanpassing Impact van de aanpassing (ook op de omgeving en op andere gebruikers) Het al dan niet ontbreken van gelijkwaardige alternatieven

VN-verdrag Aangenomen op 13 december 2006 Ondertekend door België op 30 maart 2007 Geratificeerd op 2 juli 2009 Inwerkingtreding op 1 augustus 2009

Toegankelijkheid is een grondbeginsel van het verdrag Maatregelen om de toegang te garanderen tot scholen (artikel 9) Inclusief onderwijssysteem op alle niveaus (artikel 24) Redelijke aanpassingen

Verordening toegankelijkheid Sinds 1 maart 2010: vanaf die datum moeten aanvragen voldoen aan de criteria van de verordening Indien bij de uitvoering afgeweken wordt van de vergunde plannen is er sprake van een bouwovertreding die kan vastgesteld worden en gesanctioneerd kan worden Vergunningsplichtige werken aan publiek toegankelijke gebouwen (nieuwbouw en renovatie)

Niet van toepassing op werken die niet vergunningsplichtig zijn (bijvoorbeeld vervangen van de ramen), op vergunningsplichtige werken waarvoor geen normen opgelegd worden (bijvoorbeeld werken aan het dak), op werken die vrijgesteld zijn van de medewerking van een architect, of indien de publiek toegankelijke ruimte < 150 m² (uitgezonderd de toegangsdeur van deze gebouwen)

De meeste normen zijn alleen van toepassing indien de publiek toegankelijke ruimte > 400 m² (uitzondering toegangswegen, toegang en toiletten) Wel van toepassing op werken aan internaten met twee verdiepingen en vanaf 20 kamers

Planafleesbare elementen Verantwoordelijkheid bouwheren en ontwerpers Controle aanvragen door gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaren Afweging tussen erfgoedwaarde en toegankelijkheid door erfgoedambtenaar

Onderwijsinstelling (definitie) Een school, internaat, centrum voor volwassenenonderwijs of voor basiseducatie, centrum voor leerlingenbegeleiding, hogeschool, universiteit of onderzoeksinstelling, die gefinancierd, gesubsidieerd of erkend is door het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming of gefinancierd, gesubsidieerd of erkend is door het Vlaams Ministerie van Wetenschap en Innovatie.

Publiek toegankelijk (definitie) Een ruimte die openstaat voor het publiek of bedoeld is voor gemeenschappelijk gebruik, ook al is de toegang beperkt tot een of meer welbepaalde categorieën van personen, evenwel met uitzondering van de ruimtes die enkel toegankelijk zijn voor werknemers alsook van de technische ruimtes en opslagruimtes die niet dienen als archiefruimte alsook de toegangen en deuropeningen, gangen en overlopen en niveauverschillen die uitsluitend naar die ruimtes leiden.