Met LEERkracht naar leerKRACHT Design4all, 26 maart Maastricht 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Lerende leraar, eenzaam of duurzaam?
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Didactische werkvormen
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Opleidingsinfrastructuur
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
De weg naar de competente docent
Fronter als e-portfolio
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Ho 8: Portfolio.
Kennisdelen - 7 februari 2013
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Sittard 19 april 2007 Studieloopbaanbegeleiding Centraal Van opleidingsgerichte naar loopbaangerichte aanpak Martin de Louw Koning Willem 1 College ‘s-Hertogenbosch.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Een project van de Korengroep
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Return to Sender.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
LOB binnen Taalbrug DG.
WELKOM Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.. Vervolgstudiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Geïntegreerde schoolverbetering
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Verschillende rollen en stijlen
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
WELKOM Ouders 3 HAVO & 3 Atheneum.. Profielkeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Rollen binnen het werkplekleren
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Beter denken om beter te vergaderen
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

Met LEERkracht naar leerKRACHT Design4all, 26 maart Maastricht 2008 Hans Schaepkens, School voor de Toekomst Frans Jansen, Ruud de Moorcentrum

Met LEERkracht naar leerKRACHT School voor de Toekomst Innovatie- en professionaliseringscentrum van het ROC Koning Willem I College

Het Ruud de Moorcentrum in opdracht van OCW: Ontwikkeling tot kennis en expertisecentrum voor professionalisering onderwijsgevenden met accent op werkplekleren Producten en diensten ontwikkelen om scholen te ondersteunen bij deze professionalisering Focus is de onderwijsgevende die zelf zijn/haar ontwikkeling ter hand neemt

RELATIE KW1C EN RdMC Samenwerking in project: Opleiden in de school Expertsessies met assessoren en teams van het KW1C om competentiekaarten te ontwikkelen Klankbordgroepbijeenkomsten met managers en leraren Gegeven beider ambities tot professionaliseren van onderwijsgevenden: Het vraagsturingsproject: blijvend bekwamen: werken aan eigen professie

PROJECTKADER VAN DE PILOT Uitdagingen voor het MBO: beter onderwijs en betere resultaten Via professionalisering van docenten IPB van KW1C zoals vastgesteld door CvB Bekwaamheidsdossier geordend langs de zeven SBL-competenties Persoonlijk ontwikkelplan passend bij team

PILOT Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie Doelen KW1C - Borgen van en investeren in de kwaliteit van onderwijsgevenden Vormgeven aan implementatie van IPB en professionalisering van personeel Antwoorden krijgen (mede door onderzoek) op vragen over in te zetten instrumenten, procedures en interventies, alsmede op de effecten daarvan op duurzame professionaliteit en functioneren op individueel en teamniveau

PILOT Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie Doelen Ruud de Moorcentrum Implementatie van ontwikkelde instrumenten Ontwikkeling nieuwe vraaggestuurde instrumenten Verzamelen van en rapporteren over onderzoeksgegevens met betrekking tot processen, resultaten en producten

PILOT Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie Doelen docenten Beantwoorden van vragen als: - hoe hou ik mijn kwaliteiten op peil - waar wil ik de komende jaren aan werken in mijn beroep - wat vind ik zelf waardevolle ontwikkelingen in vakgebied en beroep - welke rol wil ik spelen in mijn team - hoe maak ik een pop en hoe voer ik dat uit?

PILOT Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie Gezamenlijke doelen - Ontwikkelen van expertise rondom de professionalisering van onderwijsgevenden Ontwikkelen en beschrijven van succesvolle scenario’s voor professionalisering Kennisdeling mbt ervaringen en onderzoek Kennis en ervaringen beschikbaar stellen aan derden

UITGANGSPUNTEN VAN DE AANPAK Kritische beroepssituaties Geanalyseerd in gedrag en resultaat Op basis van kennis, vaardigheden en houding Persoonlijkheidsmodel van Korthagen Zeven SBL-competenties en vier kerntaken

AANPAK Sessies voor docenten en teams gericht op ontwikkeling van pop en pap Aanbieden van begeleiding Voorgestructureerd pop- en papformulier Diverse instrumenten Randvoorwaardelijke voorzieningen

AANPAK: sessies voor docenten Intake plus bijeenkomsten (januari-april ) Wie ben ik: persoonlijke kwaliteiten Wat kan ik (nog niet) in kritische beroepssituaties Wat wil ik (motivatie voor onderwijs en visie) Wat kies ik (popformulier) Hoe doe ik het (papformulier)

AANPAK: begeleiding Zoeken en aanstellen begeleiders Training geven Gesprekken voeren met deelnemers aan de sessies aan de hand van eigen agenda Tijdens de sessies ook begeleiding

AANPAK: voorgestructureerd pop- en papformulier Formulieren bieden ordening en ondersteuning Activiteiten in sessies corresponderen met vragen in popformulier Uitgewerkte voorbeelden beschikbaar Een papieren werkversie in te vullen tijdens de sessies

AANPAK: diverse instrumenten Een feedbackscan De LAP-test (leerkracht als persoon) De competentiematrix, proformas CD-Rom in bekwame handen; lerarenweb.nl Het Smart-instrument “De Flat van Juul”

AANPAK: randvoorwaarden Garantie voor inzet van pop en pap voor eigen loopbaan Onderzoeksgegevens anoniem verwerkt Samenwerking met PZ Akkoord van CvB Samenwerkingsovereenkomst CvB en Ruud de Moorcentrum (vraagsturingsproject)

RESULTATEN 36 docenten in de eerste sessies 66% heeft een pop gemaakt Kwaliteit varieert Verbeterde opzet sessies Verbeterde begeleiding

RESULTATEN Uitgeteste instrumenten Diversiteit aan werkvormen Verbeterde formats voor pop en pap Verbeterde tijdsplanning Eerste tussenevaluatie met voorlopige onderzoeksgegevens

TOEKOMSTIGE ONTWIKKELINGEN Interactief digital pop- en papformulier “Definitieve” formule begeleidingsopzet “Definitieve” opzet van de sessies Onderzoeksrapport Verbeterde assessmentinstrumenten Nieuwe instrumenten

De Zes Hoeden. Edward de Bono Emotioneel: gebruik van intuïtie, meer een gevoelsoordeel dan beargumenteerde rechtvaardiging Kritisch: focus op zwakke plekken en risico's, ‘advocaat van de duivel’, het onderkennen van de gevaren Edward de Bono Informatief: feiten, cijfers, informatie verzamelen zonder interpretatie Optimistisch: positief denken, voordelen opsommen, dus een poging tot rechtvaardiging Hoe zorgt De Bono er nu voor dat we parallel gaan denken. Kort aangeven hoe de 6 Hoeden werken en illustreren wat parallel denken inhoudt. Daarna DVD laten zien met uitleg van Edward de Bono over de Zes Hoeden. Creatieve kijk: associatief, lateraal denken, nieuwe mogelijkheden zien Controlerende kijk: samenvatten, analyseren, filteren, beslissen 20

REACTIES In groepen van 5 tot 10 mensen bespreekt u de onderstaande vraag ( 5 minuten per hoed) in carrouselvorm: Wat is de betekenis van een POP voor de professionele ontwikkeling van de leerkracht? De rode hoed De zwarte hoed De gele hoed

REFLECTIE Ideeën uitwisseling Aanvullingen Commentaren

CONTACTEN Koning Willem 1 College www.svdt.org www.kw1c.nl Hans Schaepkens: h.schaepkens@kw1c.nl Ruud de Moorcentrum www.rdmc.nl projecten en producten assessment Frans Jansen: frans.jansen2@ou.nl