Prof dr Rudi JANSSENS VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Chia Longman UGent
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
B-H-V in 2 minuten klikken om verder te gaan.
Taalkennis en integratie van expats in de rand en Brussel
Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
Studiedag en boekvoorstelling over academisch erfgoed in Vlaanderen 15/05/2014 Interuniversitair Platform voor Academisch Erfgoed i.s.m. ETWIE.
BHV in minder dan 3' uitgelegd echt waar !!!.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Iedereen gelijke kansen op school
Creatieve workshops om de Nederlandse taal te stimuleren bij jongeren
Moderne stadsbibliotheek én Communicatiehuis van en voor de (Nederlandstalige) gemeenschapsvoorzieningen in Brussel Gemeenschappelijk initiatief van VGC.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
Cijfers en uitdagingen Luc Hamelinck. te veel te duur te traag … dynamisch? efficiënt? modern? klantgericht? …
Hoe belangrijk zijn verkiezingen? Een historische terugblik E. Gerard Lerarendag Vlaams Parlement 28 februari 2014.
Investeren in sociale mobiliteit en emancipatie
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
VLAAMSE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Door Johan Wets. Hoofdstuk 1  Het burgerschap omvat civiele rechten, politieke rechten en sociale rechten  Volwaardig burgerschap: op gelijke wijze.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Traditionele Belgische breuklijnen
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Naar een taalbeleid in het OCMW?
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Individuele Leerlingenmobiliteit Comenius Monitoringdag 4 mei 2011, Alden Biesen.
Brussel nader onderzocht
Infosessie Brussel 7 en 12 december 2013 In samenwerking met ONE.
Taalbeleid – Mater Dei Lagere school
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
BEHEER ENQUÊTES Opvragen en verwerken van gegevens.
De Leeszaal van Nederland Elsbeth Kwant, 25 november 2004.
De plaats van de ouderen in het vrijwilligerswerk Ouderenparlement 26 april 2010 Raf de Zutter Het Punt vzw.
Project voor samenleven en kwaliteit In de voetsporen van Leonardo Da Vinci Comprehensief onderwijs.
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Taalgebieden in België
MURE Multilingual Research Unit M eertalig onderwijs is beter onderwijs … Tien jaar meertalig onderwijsonderzoek. Piet Van de Craen, Vrije Universiteit.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
SADANOPDRACHT INBURGERING – JULIE VERCOOREN. INBURGERINGSCONCEPT Regeerakkoord 1999 Vlaamse overheid lanceert inburgeringsconcept ‘onthaalbeleid op vrijwillige.
Hoofdstuk 8 Identiteiten in België en Nederland.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig Onderwijs Werkgroep 2 Scholen en scholengemeenschappen : schoolorganisatie en personeel Voorzitter.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Publieke diensten en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 12 januari 2016 Verslag
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Annik Leyman – EWI-Focus - 12 Oktober 2010 Aantrekkelijkheid van Vlaanderen voor buitenlandse onderzoekers Annik Leyman (ECOOM-UGent) EWI-Focus 12 Oktober.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Studiekeuzes van uw kind
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
Gelijke kansen op school: het kan!
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Europa Mijn thuis.
Taal en samenleving in Marokko 2018
Opleiding voor schoolsecretariaten
B-H-V in 2 minuten klikken om verder te gaan.
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
INTRODUCTIE academiejaar
UITDAGINGEN VOOR BRUSSEL ?
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Transcript van de presentatie:

Prof dr Rudi JANSSENS VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL Het Nederlandstalig onderwijs in Brussel van socialisering tot diversiteitsmanagement Prof dr Rudi JANSSENS VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL Het geheugen van Brussel – 30 jaar AMVB – 9/11/2007

Inleiding Historisch overzicht Taalonderwijs als beleidsmodel Huidige situatie Uitdagingen

1.1. Tot 1963: nationaal maar 3 modellen Vlaanderen Koloniaal model: meerderheid NL / elite Fr => LO in streektaal, dan FR Evolutie: vernederlandsing (bottum up) Van ‘moedertaal = onderwijstaal’ naar ‘streektaal = onderwijstaal’

1.2. Tot 1963: nationaal maar 3 modellen Wallonië Assimilatiemodel: ongeacht taalachtergrond zelfde onderwijstaal voor iedereen 1947 ongeveer 750.000 Vlamingen in Wallonië => sociale strijd prevaleert op taalstrijd zelfs onderwijs in tweede taal niet verplicht

1.3. Tot 1963: nationaal maar 3 modellen Brussel Laisser faire model: liberté du père de famille Ondanks Vlaamse stad en ‘moedertaal = onderwijstaal’ amper onderwijs in het Nederlands Transmutatieklassen beoogde tweetaligheid maar werd opstap voor Vlamingen om later Franstalig onderwijs te volgen

1.4. Na 1963: naar een duaal model voor Brussel Moedertaal blijft onderwijstaal Katholiek onderwijs ook onderhevig aan taalwetgeving in het onderwijs 1971: uitbouw duale onderwijsstructuur Vlamingen: gunstige omkadering Franstaligen: vrije onderwijskeuze Evolutie omgekeerd dan verwacht: van stagnatie naar groei van Nederlandstalig onderwijs - L’avenir est aux bilingues - Migranten in Franstalig onderwijs

2.1. Modellen achter onderwijspolitiek Ideaal taalgroepen => controle eigen onderwijs model afhankelijk van politieke keuzes/macht Québec: assimilatiemodel met restrictieve toegang tot eigen onderwijssysteem voor minderheid Luxemburg: 1 model / meertalige burgers Brussel: gericht op emancipatie Vlaamse Brusselaars => vrije keuze / eentalige tweetaligheid

2.2. Succes voor Nederlandstaligen

3.1. Taalachtergrond kleuteronderwijs (1981 – 2006)

3.2. Taalachtergrond kleuteronderwijs (2000-2006)

3.3. Taalachtergrond lager onderwijs (1981-2006)

3.4. Taalachtergrond lager onderwijs (2000-2006)

3.5. Taalachtergrond secundair onderwijs (1991-2006)

3.6. Taalachtergrond secundair onderwijs (2000-2006)

3.7. Totaliteit NL-talig onderwijs (2000-2006)

3.8. Huidige situatie Minderheid is minderheid binnen eigen onderwijssysteem => onderwijs in het NL versus onderwijs voor NL => spanning? Populariteit te danken aan niet-Nederlandstaligen die tweetaligheid noodzaak vinden (taal centraal!) Onderwijs gebaseerd op NL als ‘moedertaal’ => pedagogische problemen, opleiding leraars, .... Meerderheid leerlingen met Nederlands als thuistaal komt reeds uit tweetalig gezin

4.1. Pedagogische uitdagingen Talen leren (keuze taalonderwijs, keuze onderwijstaal/talen, ...) Omgaan met diversiteit (rol van thuistalen en culturen in onderwijsconcept)

4.2. Politieke uitdagingen Wat gedaan met pedagogisch instrument essentieel voor impact van Nederlands op de Brusselse samenleving? - Doelpubliek definiëren - Welke rol Nederlands en hoe ondersteunen? - Oppassen voor sociale selectie - Link met Vlaanderen definiëren - Vlaamse publieke opinie: onderwijs in Brussel is probleem